Lucifer
Förra söndagen hämtade vi hem en liten gosboll som fick namnet Lucifer. Tyvärr visade det sig att pojken bara var 9 veckor (vi trodde att han var 12veckor då detta är rekommenderat i finland där vi bor…) och därför undrar jag nu vad man ska tänka extra mycket på när man har en "underårig" kattpojke hemma.
Han äter riktigt bra och är social och lekfull och går på lådan och är allmänt "normal"
. Ibland kan han bitas lite hårt men detta har väl att göra med att han är så liten?
Ni har ingen fler katt hemma eller?
jag vet inte riktigt vad man ska tänka på, det går ju inte alltid snett när en katt lämnar mamman för tidigt men risken finns ju helt klart att det kommer att bli något fel i framtiden.
För katten har ju missat en hel del eftersom det sker en rätt stor utveckling mellan 8 veckor och 12 veckors ålder.
T.ex det där med att bitas för hårt. De lär sig ju mycket genom att leka med sina syskon. Detta är jag inte helt säker på men har för mig att de lär sig att inte bitas för hårt genom att leka.
Hoppas nån annan här kan ge bättre råd. Och som kan rätta mig om jag har fel.
#4 tyvärr har vi ingen till katt. Jag har med för mig att dom lär sig det där med bitande från att leka med sina syskon eller mamman.
Läste någonstans att man ska putta bort honom om han biter för hårt för det är så syskonen gör…?
Jo men Lucifer är för hårig för att jag ska vilja bita tillbaka 
Jo både jag och maken anser det viktigt att han inte lär sig bita. Försöker få våra vänner att inse det viktiga idet också när dom leker med honom
'Någon som med dessa bilder kan avgöra en färg?
Han har idag inte ändrats mycket i färg..kanske blivit lite mer brun än förut.. "spök"ränderna finns kvar.
Som redan skrivits här i tråden är det stor del av den sociala biten som kattungen lär sig av av sin mamma mellan 8-12 veckor. Den lär sig helt enkelt att bli katt fullt ut. Risken när en katt tas för tidigt är att den utvecklar olika typer av beteendeströningar senare i livet. Den kan t.ex. börja kissa på fel ställan, ha kvar sitt snuttbeteende, fortsätta att bitas när den leker etc.
Vi människor kan aldrig ersätta en vuxen katt. Det allra bästa hade därför varit att ha honom ihop med andra vuxna katter nu den första tiden. Det går inte att lämna tillbaka honom till mamman under några veckor?
I Sverige har vi numera (sedan 2008) lag på att kattungar inte får tas från mamman innen 12 veckors ålder.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tyvärr så gick det inte att "lämna" tillbaka honom för en liten tid vilket störde mig gansdka mycket. Kanske var familjen glad över att ha sluppit ifrån sina små busungar.