Så mycket kostar det att ha katt
I den här artikeln kan man läsa liter mer om vad det kostar att ha olika sorters husdjur, ex katt och hund.
Dock kanske man bör ta den med en viss nypa salt - personligen har jag lite svårt för när man missar en hel del i detaljkunskapen, ex i artikeln förekommande svensk huskatt och norsk skogskatt, för att inte tala om de priser på katterna som inte riktigt överensstämmer med verkligheten…
Och citat > Det är bra mat i dagligvarubutikerna dvs man kan spara pengar på att köpa billighetsmaten i matvarubutiken istället för dyrare/bättre mat i zoobutiken, bör man väl höja ögonbrynen lite åt kanske…
Nåja en viss vägledning ger det kanske ändå, för vilka saker man i alla fall får ta med i beräkningen när man skaffar husdjur.
Jag vet inte. Enda vettiga med den artikeln tycker jag var att det framgick att det inte är gratis att ha katt. Sen tycker jag det såg ut som ett mellanstadiearbete…

Ha, ha, det var ju himla bra uttryckt, och jag håller med…:)
Jag vet inte, fick lite dåligt samvete när jag skrivit det där. Minns det som om vi faktiskt var ganska nogranna redan på mellanstadiet. 
Hur mycket lägger ni ut per år på en katt? Eller per månad om det är lättare att säga. Jag vill veta vad som är den vanliga prislappen.

Svårt att beräkna men efter ett försök blev det ungefär 4.000:-/år. Men då har jag bara räknat mat och kattsandskostnad :)

Jag har ingen aning. Och tycker inte det är så intressant heller, det är en del av livet bara:)
Jag vet att jag är dyrare i drift än Selma…

Jag vill minnas att det blev runt 700 kr senast vi bunkrade mat och sand på Granngården… Blir nog en låda sand till för 179 kr, och så en påse mat från veterinären för ca 200 kr, för att det ska räcka en hel månad. Vad blir det, ca 1100 kr på tre katter per månad… Sen orkar jag inte räkna mer :)
Här finns det en uppräknat vad det är som behövs när man skaffar katt.
Jenna

Bra sammanställning, Jenna!

Det här kan vara intressant, jag vill minnas att det var en ny tråd med funderingar om detta…

Kan inte påstå att mina katter kostar särskilt mycket…
120:- storsäck torrfoder (räcker kanske 6-8 v)
1 kattmatsburk om dagen 5:- (150:-/mån)
köper sällan leksaker då foliebollar uppskattas mer.
Behöver ingen Kattsand då de gör sina behov utomhus, året om. Ingen försäkring, ingen klösbräda…
artikeln var bra på att få fram att det kostar att ha husdjur men priserna tyckte jag var lite off .
För mig så kostar det ungefär
150 kr torrfoder Hills'
120 kr blötmat Pussi
140kr Kattsand Everclean
30 kr försäkring Folksam
övrigt 50 kr leksaker,godis m.m
totalt 490 kr per månad
ca: priser…det e inte gratis …Men det är värt det 
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Mina fasta kostnader varje månad på katten:
Försäkring 80:-
Kattmat 300:-
Kattsand 150:-
SA: 530:-
Sen tillkommer alltid lite annat ibland, veterinär, leksaker osv. och nu kommer ju kostnaderna att öka då kattungarna börjar växa =)
vi har 6 katter och köper ca 1 10 kg säck med RC eller Hills per månad.. kostar ca 550kr.. köper everclean ca 2-3st /månad 179kr/st.. försäkringen kostar ca 600 i snitt per katt och år. Kladdmat 1 gång per vecka 40 kr/månad. det är väl de fast kostnaderna som blir då i snitt ca 2800:- per år per katt.. ca 17000 per år för 6 katter. sen tillkommer ju kostnader så som veterinärbesök, vaccinering, kastrering, utställningar, leksaker, kattprylar, och klösmöbler etc.. det är dyrt om man ser det så men det är ju värt varenda krona!