Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1247 ggr
sagodjuret
0

kattlängtan.

skulle så gärna vilja skaffa en katt. är uppvuxen med katter men har nu flyttat hemifrån och kissarna är kvar hos min mamma och pappa. tyvärr är inte mina bostadsförhållanden dom mest kattvänliga. bor i en etta på 28 kvm utan balkong. bor dessutom i centrala stockholm så någon utgång kan det inte bli tal om för kattens del. kort sagt är mitt hem långt ifrån det ultimata för en katt, även om jag så skulle ha 4 klätterträd. skulle gärna flytta en liten bit utanför stan om det kunde göra att jag fick ett mer kattvänligt hem, men det är tyvärr totalt omöjligt. känns hemskt. jag saknar verkligen en katt. älskar katter och det är ensamt att bo själv. men jag har inte samvete att tvinga en liten kisse att bo såhär. :'(

sagodjuret
0

var bara tvungen att skriva av mig lite. mår inte så bra och dehär med djur är en av dom få saker som jag verkligen tycker om. men självklart är jag inte så egoistisk att jag skaffar en katt utan att kunna ge den ett bra liv. för det viktigaste är självklart att katten mår bra. jag önskar att jag hade ett stort hus. jag har till och med en dröm om att starta ett katthem.

Moa-16
0

Nä det går ju inte att skaffa katt om man bor så. Jo det går ju men är inte rättvist mot katten enligt mig. Förstår att det är skönt att skriva av sig. Du kanske skulle jobba på ett katthem annars=).

sagodjuret
0

#2 nej jag vet. :( blir så avundsjuk när jag ser alla söta kissar här. och det känns sorgligt att jag inte kan hjälpa någon katthemskatt. men det är som det är. mjo jag har funderat på det.

sagodjuret
0

känner mig iaf lite stolt som står emot. fast jag längtar så. har hört om människor som haft typ tre katter på 20 kvm och likande. :(

Moa-16
0

Ja det är ju otroligt strångt. Man blir ju gärna egoistisk. Men om man köper en massa djur fast man vet att det inte är det rätt för tillfället är man ju ingen riktig djur vän heler.

elinice
0

Jag tycker du ska höra med något katthem. Under sommrarna brukar de få in så många katter att de inte har plats och då tvingas de avliva dem då de inte hittar jourhem. Jag tycker då det är bättre om katten får leva, men bo på 28 kvm med flera klätterträd och någon som älskar den. Tycker absolut du iaf ska bli jourhem åt en katt, och sen se hur det går. Funkar det kan du adoptera den.

Jag vet iaf två som bor litet, och den ena bor till och med i studentkorridor med ett rum på 17 kvm, och katten mår mkt bra. Den mår 1000 gånger bättre där än i en bur på 5 kvm på ett katthem…

sagodjuret
0

#5 mjo.. det är ju ganska uppenbart vems vilja man tänker mest på om man har flera katter i en alldeles för liten lägenhet..

spiritedaway
0

Det går ju att göra stora ytor för en katt även fast lägenheten är liten.

sagodjuret
0

#8 mjo.. men det finns ju ändå gränser liksom..

elinice
0

jag tycker inte att det är elakt att ha en katt på 28 kvm. Som sagt, på katthem lever de i burar på 5 kvm och får väldigt måttligt med ompyssel… vad är bäst?

Moa-16
0

Man kan ju inte jämföra så. Är ju som att jämföra vad är bäst. Att ha en katt i garderoben eller i en kaninbur. Är väl då bättre att katten som sitter på katthem får ett jätte bra hem med stort hus och utevistelse kanske?.

oh-la
0

jag tror folk menar att man kan ställa upp som stödhem tills katten får ett så underbart hem. det är så många katter som behöver hjälp att till och med 20 kvm är himelen i jämförelse. och som stödhem gör man ju även en god gärning när man tar hand om en kisse tills den får komma till ett permanent hem :)

spiritedaway
0

#9 Jo, men på 28 kvm kan man göra rätt mycket om man vill. Men jag förstår att du tvekar. Jag skulle inte vilja ha mina katter på 28 kvm heller.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Katthemmen "skriker" efter jour/akuthem. Att bo i ett hem går inte att jämgöra med en bur på ett katthem även om hemmet inte är ett slott Flört

En katt mår inte dåligt av att bo hos dig som jourhem och dessutom gör du en god gärning och får din kattabstinens lite mättat.

Många studenter är jour/akuthem och de bor då inte stort inte men har kärlek, värme och mat att ge dessa övergivna kissar. Självklart ska det kännas bra för dig, annars blir det ju inte hit inte

Johanna161
0

#0: Jag förstår hur du menar. Jag bodde tidigare på 32 kvadrat i studentlägenhet och kände att det var för litet för en katt.

Men min granne hade två innekatter i lika stor lägenhet och dessa katter trivdes hur bra som helst där. Men det är ju inte säkert att alla katter skulle trivas på en så liten yta.

Nu bor jag i ett hus på landet på 100 kvadrat och har två innekatter och har lärt mig mer om hur katter tänker.

-De tänker inte i kvadrat, de tänker i kubik!

Genast blir din lägenhet mycket större.

Hur bra det skulle funka med en katt i lägenheten tror jag beror mycket på dig: Hur mycket du är beredd att inreda efter kattens behov och hur mycket tid och kärlek du har för den.

Så, visst är 28 kvadrat litet, men det betyder inte nödvändigtvis att katten inte skulle trivas hos dig. Jag tycker som de andra här i tråden, att du ska prova att vara jourhem.

sagodjuret
0

jag vet ju att jag "kan" ha en katt här. ingen kan ju riktigt stoppa mig från att skaffa både en och tjugo katter. och jag tvivlar så att dom skulle protestera (nja.. kanske om jag hade tjugo katter iofs.. :P). finns ju tillochmed folk som bor på 19 kvm som köper en liten söt kattunge och sedan är borta hela dagarna. men jag känner inte för att tillhöra den sortens människor som bara köper en katt för att dom själva tycker att det är trevligt att ha. försöker tänka på att det måste vara ömsesidigt gillande. jag ska inte bara trivas med katten utan (och ännu viktigare!) katten måste trivas med och hos mig. men dehär med stödhem/jourhem kanske vore något. men frågan är hur jag ska klara att lämna ifrån mig kissen sedan. haha.

elinice
0

#16 Om du och katten trivs med varandra och om katten trivs på 28 kvm så måste du ju inte lämna ifrån dig den. Då kan du adoptera den. Det är ju det som också är så bra med att vara jourhem, att man får testa på att ha katt.