minsta yta?
undrar lite hur stor lägenhet ni tycker att man bör ha som minst för att ha en katt. tycks inte finnas några skrivna regler om detta.
kanske för att katter inte e beroende av kvadrat utan yta,som t ex på höjden
S*Winsnes Wilda

visst att katter gillar att klättra. men dom lever väl trots allt på marken? :P man måste ju kunna säga något om kvm. 5 kvm kan ju knappast vara okej för en katt om den så kan klättra över hela väggarna. :P
Jag tror inte storleken på lägenheten spelar någon större roll för kattens trivsel. Naturligtvis ska katten kunna röra sig, busa och leka. Det är viktigare att aktivera katten och se till att den trivs om den ska vara inne. Att den får ha möjligheter att klättra exempelvis. Jag köpte ett klätterträd som går från golv till tak till mina katter när vi bodde i ett område som de inte kunde gå ut i själva. De älskade den. Nu är de också utekatter och har i och med detta fått andra behov. Lägenheten är mindre nu, men de trivs bra.
Det finns regler för hållande av katt på jordbruksverkets hemsida. www.jordbruksverket.se
Där står hur många katter man får ha , hur många m2 som är minimikravet för katten , att det ska finnas fönster och jag tror det står berikningsmedel eller nåt sånt.Jag tolkar det som nåt att klättra på ,leksaker och att det ska finnas klösmöjligheter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

#4 var på sidan? hittar inte.

#5 här är en länk till en pDF fil där kan du läsa om vilka ytor som krävs.
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf
Stolt ägare till tre La permer

Katter lever inte på kvadrat, kater lever i kubik :)

#6 tack. :)
#7 men hur många kubik behöver dom då? :P

Det som står om yta till katter är
2 § Katter i fo¨rvaringsutrymmen ska ha tillga°ng till miljo¨berikning sa°som uppho¨jda
liggplatser, mo¨jlighet att klo¨sa, go¨msta¨llen samt fo¨r katter som ha°lls inomhus en
kattla°da. I boxar och rastga°rdar ska det a¨ven finnas uppho¨jda hyllor eller ga°ngbra¨dor
fo¨r katterna att ga° pa°. Hela ho¨jden i boxar och rastga°rdar ska utnyttjas fo¨r
miljo¨berikning.
Allma¨nna ra°d till 3 kap. 2 § Katter som fo¨rvaras permanent i minimima°tten enligt 3 kap. 11 § bo¨r dagligen rastas utomhus eller i inomhusutrymme som o¨verstiger ma°tten fo¨r permanent kattha°llning.
11 § Rastga°rdar och utrymmen avsedda fo¨r permanent kattha°llning ska vara minst 6
m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takho¨jden ska vara minst 1,9 m.9
12 § Fo¨ljande ma°tt a¨r minimima°tt pa° boxar fo¨r katter i m vid kattpensionat,
avelsbox fo¨r katthona med ungar och annan tillfa¨llig fo¨rvaring. Katter fa°r inte
fo¨rvaras i denna typ av box mer a¨n 3 ma°nader.
Area (m2)
1,5
Minsta sida (m)
1,2
Takho¨jd (m)
1,9
Om flera katter ha°lls i boxen ska varje katt ha tillga°ng till minst 0,7 m2. Hona med
ungar ra¨knas som tva° katter.

alltså minst 6 kvm med en takhöjd på minst 1,9 m?

Jupp.