Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5499 ggr
AnnaO
0

Vad gör man åt tovor?

Jag har aldrig haft någon långhårig katt så jag har aldrig stött på det här problemet tidigare. Nu har jag en liten Yoda som är en blandning mellan Norsk skogskatt och vanlig bondkatt. Hon är ganska långhårig och pälsen är väldigt "fjunig" och ullig. På vintern, när hon har vinterpäls, får hon tovor i armhålorna. De tovar snabbt ihop sig till knöliga bollar som är helt omöjliga att reda ut. Att klippa bort dem är också nästan omöjligt för hon gillar inte att man håller på med pälsen på magen och under armarna. Vad kan man göra? Finns det något bra redskap för att klippa bort dem snabbt och lätt? (Hon är inne/ute-katt och har väldigt vassa klor, så man bråkar inte gärna med henne.)

Scilla
1

Var försiktig med att klippa, det är lätt att klippa i huden. Om det är väldigt besvärande kan en veterinär hjälpa dig att raka bort tovorna. Jag har ingen större erfarenhet av att förebygga tovor, det kan nog någon annans svara bättre på än jag.

Veduran
0

Är det inte allt för illa brukar fingrarna vara det bästa redskapet. Försök red ut det värsta med fingrarna och sen kanske en kam. Är det jättetovigt är det nog veterinären nästa. Vill hon inte alls kanske du kan prova lägga en handuk över huvudet eller använda krage om du har någon.

Becca
0

För att förebygga tovor är det bara att borsta och åter borsta pälsen! Det finns jättebra borstar/kardor att köpa i djuraffärer osv.

Där kan du även finna ett verktyg som är specialdesignat för att kunna skära bort tovor. Jag har inte testat det själv, men jag tror att det ska fungera bra! Jag vet att det finna att köpa sådana på Hornbach (tro det eller ej!)

Lycka till med att få bort tovorna! :)

Siss
0

Jag har samma problem med min Måns som är 75% Skogis, han får ibland tovor i armhålorna och på "rumpan, eller skinkorna…Det är ju där det gnids när han springer Flört.

Jag brukar ta en kattkam och börja från toppen av tussen, i och med att det är så ulligt brukar det ge med sig, till slut har jag fått tovan på kammen…

Inte för att det är det lättaste att få honom att acceptera att jag kammar i rumpan men man får ju passa på vid slöa tillfällenOskyldig.

Lycka till.

EddaM
1

Jag har fyra semilånghår. Men jag har bara en katt vars päls tovar sig. Jag borstar henne varannan dag något. Jag använder en sk mirakelkam och den är jätte bra. Den går ned till skinnet och kammar, så den förebygger tovor. Så den kan jag rekomendera.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NinaToy
0

Vi har fått klippa tovor i vår ena hankatts rumpa. :D Han blir skitsur men det är ju ett måste.

Syllan
0

Det finns olika sorters tovutredare i djuraffären. Mina katter får aldrig tovor men hunden som jag hade innan fick alltid. Jag har en som är som en taggig kniv. Ser nästan ut som ett rakblad, fast taggig. Den kan man "skära" bort tovorna med. Sen har jag en som är 5 knivar som sitter åt fel håll liksom. Man kan inte skära djuret med dom. Med den så kammar man bara genom tovan och den skär av tovan på flera ställen, vilket gör att man med en kam lätt kan ta bort hela tovan.

Man kan även ta potatismjöl på tovan och försök reda ut så mycket som möjligt med fingrarna. Sen kan man ta mer potatismjöl och kamma försiktigt. En gammalt beprövat Perserknep, då man inte vill förstöra pälsen för mycket. Och det låter onekligen som om det är perser i din katt, eftersom det tovar mycket. :) Mirakelkammen som det skrevs om högre upp, är precis vad den heter: Ett MIRAKEL. Finns faktiskt ingen bättre kam på marknaden. Väl värd sina pengar. /Sylvia

Leffe
0

Man kan använda en trådsprättare för att få bort tovorna

evamojje
0

Hej

Min katt Mojje är 75% skogis och 25% huskatt och vi har gjort det till en liten ritual att varje kväll borsta pålsen först med kam och jag använder en vanlig människo kam (funkar bäst för oss) och medan jag håller på med den så håller Mojje på och biter och leer med hårborsten och medan jag håller på så talar jag om hur duktig han e *L* sen när det e dax för borsten så tar jag bort håret som vart på kammen och byter med honom så han får bita på den *L* och sen borstar jag…sen gör jag oxå så att för varje tag som jag borstar så följer jag sen efter med handen så det blir först kam/borste sen så ommer handen som stryker pälsen .

Och när vi e färdiga så får han lite godis för att han var så duktig---så numera så behöver jag bara fråga om vi sa kamma honom så jamar han högt och springer iväg och sätter sig på köksbordet (där vi alltid står).

Tror att det är viktigt att borsta ofta kanske inte varje dag men varannan iallafall sen så om man gör det till en liten grej och dom känner att dom e duktiga så går det oftast mycet lättare *L*

det här funkar för oss iallafall Glad

så lycka till

Ha de bra

Eva och Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

AnnaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips. Jag skall försöka hitta ett sånt där verktyg för att skära bort dem. Att reda ut tovorna är inte att tänka på, de är hoptovade till en kompakt boll, som tovad ull ungefär. Och hon blir helt galen om man försöker.

Hennes vinterpäls är förresten helt hopplös. Allt fastnar i den. Hon kan komma in med allt möjligt i pälsen. Sniglar och daggmaskar är värst. De får man klippa bort. Men vad gör det, hon är lika glad ändå. Och jättegullig.

NinaToy
0

En halv skogis som är vår men bor hos farmor och farfar hatade att bli borstad, men han vande sig och nu när farmor slår med borsten i golvet så kommer han springandes! :D

EddaM
0

Sedan finns ju alternativet att raka katten med. Om tovorna b lir för svåra menar jag.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z