Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1948 ggr
JessicaN
0

Utställningar med få huskatter

Tänkte höra vad ni har för erfarenhet, vilka utställningar brukar det generellt vara väldigt få huskatter med..? Brukar det finnas någon utställning där det sällan förekommer huskatter..?

Min dröm är att min Findus iallafall en gång ska bli BIS men eftersom han är lite överviktig (han gick upp av dietfodret till och med Förvånad) så tänkte jag att man kanske kan ställa ut någonstans där det finns få konkurrenter (lite fusk, jag vet Flört men skulle så gärna vilja det)

Sen är jag lite nyfiken på hur många huskatter det brukar vara med på SW utställningarna..? Ska ta med Findus till Nyköping i höst, även om det säkert är hård konkurrens så är jag lite nyfiken över hur många huskatter som brukar delta.

Tacksam för svar! Glad

Hyrrokkin
0

Vet inte om det finns något direkt svar på vart det är fler eller färre husisar.. Det handlar ju om vilka som anmäler sig, och är det många som anmäler kan de behöva lotta.

Att en katt är lite småtjoch brukar inte vara något större problem. Så länge den inte är fet, utan bara lite "trivseltjock" brukar domaren mest komentera att katten är lite rund om magen med ett leende :)

Men testa ställa ut ett par gånger iaf, vi väl alla som dröm att kamma hem ett BIS, men det är ju väldigt få förunnat att lyckas redan på första utställningen :P

blondifire
0

fast BIS,då måste han ju upp i panel och gå mot andra..Obestämd

S*Winsnes Wilda

JessicaN
0

#1 Ställde ut i Örebro 31 januari och då sa domaren mest med ett leende att han var välgödd och verkade tycka om sin mat Tungan ute Då blev han NOM eftersom han var den enda korthåriga huskattshanen, tänkte att jag skulle prova med dietmat för att lyckas bra i kommande utställningar men han gick bara upp mer av det. Nu är han lite mer än bara trivseltjock men han har inga problem att kuta runt här hemma eller att tvätta sig eller så.

I Hallstahammar 4 april tyckte domaren att han var väldigt fin men fick en fjärdeplacering.

Vill ju absolut inte fuska på något sätt! Tänkte bara att man kunde öka chanserna lite genom att ställa ut där det är få huskatter, om det hade funnits någon där det var så Flört

Hyrrokkin
0

#2 Ja? Vad är det du syftar på, även bland Huskatter delas BIS ut, BIS långhår och BIS korthår om jag minns rätt (rätta mig om jag har fel) :)

JessicaN
0

#4 Jo, så har det varit på dom utställningar jag har varit på iallafall.

HCS hona, HCS hane, HCL hona och HCS hane blir NOM sedan blir HCS och HCL BIS.

(Ojj, vad mycket förkortningar det blev Flört)

Hyrrokkin
0

#3 Aha, det var ju jobbigt läge.. :P Ja men då kanske det är dags för matbyte igen (blötmat kanske?, det är mer mättande än torrfoder) :P

#4 Jo precis, det är så man gör med andra raser också, funderade mest på om man BIS:ade dem totalt eller bara var för sig (lång-/korthår) :)

JessicaN
0

#6 Ja, det var lite synd, tror han gick upp ca 1 kilo av RC light, nu äter han Mjau torrfoder som innan och han står still. Har en till hankatt som inte är lika stor men det skulle ändå inte skada om han gick ner lite men har en hona också som är ganska mager så jag vill inte att hon går ner och jag tycker det verkar svårt att ge dom olika mat för då skulle dom andra matvraken bara knuffa undan henne och äta upp hennes mat, därför vill jag helst inte behöva portionera maten till dom. Vill inte att någon ska behöva vara hungrig.

Hyrrokkin
0

#7 Men kan du inte testa att ta in "tjockisen" i ett eget rum och ge honom en portion blötmat en gång om dagen i alla fall? Mjaus torrfoder är ju tyvärr inte mycket att hänga i julgran..

blondifire
0

jag menade bara att man får väl inte automatiskt BIS bara för att man inte har konkurrens?

S*Winsnes Wilda

JessicaN
0

#8 I och för sig… Tror du han blir mättare då och inte äter lika mycket av den vanliga maten?

#9 Nej, det behöver man säkert inte få men tänkte att det kanske hjälper till lite iallafall Tungan ute

blondifire
0

Glad ja d e klart. fråga vet om diet, vad du kan ge honom och kanske hur du ska lösa matsituationen hemma med kompisarna.

S*Winsnes Wilda

Gipzy
0

#9 Du har helt rätt, det räcker ju med att det endast är EN katt som är bättre, även om det kanske råkar vara den enda konkurrenten!

Hyrrokkin
0

Jo, är du ensam i klassen blir du automatiskt BIS, om domaren anser att han lever upp till "standarden". Tror jag iaf :)

#10 Ja, det tror jag, åtminstone ett tag efter han har ätit blötmaten :) Och blir det rutin att han får en särskilld tid varje dag brukar de ju även ställa in sig på det och gå och vänta :) Åtminstone gör mina det :P
Jag är lite skeptisk till att rådfråga vet. om dieter.. De är ju ofta sponsrade av olika fodermärken, bättre eller sämre sådana, och få är faktiskt kunniga inom kattfoder. Det skulle vara om du hittade en vet som har katter som hobby, för i en veterinärs utbildning är en väldigt liten del om katter, och än mindre om deras matvanor. Kan de något är det ofta för att dem har ett personligt intresse :)

vickevire
0

Men tror du att bara för att katten går ner i vikt så blir han automatiskt en vinnare???Obestämd Det är så mkt mer som krävs, dessutom är dom huskatter som vinner ofta favoriter hos dom allra flesta domarna. jag har varit på många utställningar och sett dom huskatter som är kända, både kort & långhåriga, och det är inte lätt att klå dom, vare sig konkurrensen är stor lr liten……. Och att din katt blev NOM var väl inte så konstigt eftersom han var den enda i sin klass! Då blir man automatisk NOM, såvida inte katten beter sig så illa lr är i såpass dålig kondition att inte domaren kan ta fram den till panel!

JessicaN
0

#13 Får nog prova det, skadar ju inte iallafall, det värsta är att han inte går ner men det gör inget, han är ju säkert glad iallafall eftersom han får god mat :)

#14 Så klart jag inte tror att det enbart är därför men eftersom domaren har påpekat att han är lite mullig så kanske han ändå har större chans om han är proportionelig i kroppen.

När han blev NOM så sa faktiskt domaren att han var tvungen att uppfylla kraven för att bli det även om han var själv i klassen så det var ändå ingen självklarhet att han skulle bli det.

Och bara för att förtydliga mig, han är en vinnare enligt mig iallafall.

Hyrrokkin
0

#15 Ja jag tycker absolut det är värt att prova! Är det bara en katt som ska äta blötmaten håller den inte i kylen tills burken är slut, men när du öppnar en ny burk så spara så mycket du tror det går åt på ca 2-3 dagar, och så fryser du in resten i förpackningar á 2-3 portioner som du tar fram en i taget när det tar slut i kylen :)

Det vet du säkert redan, så ledsen om det låter tjatigt, men tänk på att det tar tid för en katt att gå ner i vikt. Säg att din katt väger 6 kg och ska ner till fem, det är en sjättedel av dess vikt som ska bort, det är alltså samma som om du vägde 60 kg och ska ner till 50. Det ska ta tid! :)

Ja, en ensam katt blir inte automatiskt NOM. För raskatter krävs 95 poäng för att få komma upp till nominering. Huskatter går väl inte efter poäng på samma sätt, men något går de ju ändå efter. Likaså kan en raskatt bli nominerad utan att ha varit den som fick certet, om det handlar om högre klasser, samtidigt som katten som fick cert i klass 9-10 (där kravet för cert är 93 poäng) kanske inte alls är värd en nominering, men någon annan i klassen är det. Det är lite skumt det där.. :P

Cessy
0

För en som förvisso har haft katter hela mitt liv, men bara varit på en enda utställning som inte gav mersmak, för några kissar skrek så hjärtskärande hela tiden (därmed inte sagt att de andra kissarna verkade vantrivas, men det var så oerhört stressande o höra dessa kissarna som inte trivdes skrika hela tiden), men ändå undrar jag vad betyder alla dessa beteckningar ni svänger er med o vad behöver uppnås för att nå de där beteckningarna?

blondifire
0

#17. svårt o svara dig.kriterierna=poäng skiljer sig mellan olika raser. här är iaf dom förkortningar du sökerFlört. läs mer på SVERAKS hemsida om du är intresserad.

Ex 1

Excellent 1

CAC, CAP

Certifikat till Champion/Premier titel

CACIB, CAPIB

Certifikat till Internationell Champion/Premier

CAGCIB, CAGPIB

Certifikat till Grand Internationell Champion/Premier

CACS, CAPS

Certifikat till Supreme (Europa) Champion/Premier

HP

Hederspris

BIV

Bäst i färg

NOM

Nominerad till Best in Show

BOX

Bäst i motsatt kön

BIS

Best in Show

BOB

Bäst i alla kategorier

S*Winsnes Wilda

Cessy
0

Oki-doki - tackarGlad, men vad är det för skillnad på BIS o BOB? För mig som inte begriper det här med utställningar verkar det ju vara samma sak?

blondifire
0

BIS=best in show och BOB= best of the best

BOB - Best of Best (Bäst av de bästa). På vissa utställningar utses BOB. Titeln är inofficiell och räknas inte inom SVERAK. BOB kan utses på olika sätt, till exempel BOB inom varje kategori, BOB vuxen, BOB kastrat, BOB alla fertila (ej kastrater), BOB totalt och räknas inte inom SVERAKs tävling Årets Katt.

S*Winsnes Wilda

blondifire
0

Varje ras har en standard som beskriver ”idealkatten” även om en katt som uppfyller standardens alla krav knappast finns.

Enligt standarden fördelas 100 poäng för varje katt, men poängen fördelas olika beroende på ras. Exempelvis poängbedöms:

• Huvudets form

• Kroppens storlek och form

• Ögonens form och färg

• Svansens längd och form

• Kondition med mera

Huskatter bedöms efter en huskattstandard och domaren tittar främst på kattens kondition, kroppsbyggnad och temperament.

hämtat från:SVERAK

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

BIS delas ut inom kategorin, det finns 4 kategorier - 1, 2, 3, 4. Man har helt enkelt delat in de olika raserna.

Kategori 1 är långhår - perser och syskonrasen exotic

Kategori 2 är semilånghår - bland annat birma, skogis, main coon, ragdoll

Kategori 3 är korthår - bland annat devon rex, korat, europé, abessinier, bengal, brittiskt korthår

Kategori 4 är oriental - bland annat siames, orientaliskt kort- och långhår, balines

Huskatter tävlar för sig.

Inom varje kategori utses BIS Hona, hane, kastrathane, kastrathona, junior och ungdjur. I sällsyta fall utser man BOB, och då är det alltså BIS-katterna som tävlar om att vara bäst i hela showen :)

Hoppas jag förklarade så du förstod :)

Cessy
0

Tackar blondfire o Hyrrokin.Glad

Jo jag tror att jag har fattat principen, men antar att jag eg. skulle behöva titta på ett antal utställningar för att förstå vad det är som variererar o varför, men utgår att det beror på vilka katter som faktiskt deltar - är med o vad som representerat på just den utställningen.

blondifire
0

Skrattande.det är kul men förvirrande iblandGlad..en grej jag tyckte va skitkul och upplysande var att gå som assistent på utställning,då får man mycket info och intryck från både domaren och kattägare..

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

Så lite så Skrattande
Det här att katter skriker på utställningar… Särskillt orientalerna är kända för att vara högljudda, men det är sällan de vantrivs. Det låter ofta värre än det är :)
Sedan finns det ju enstaka fall som verkligen avskyr utställningar, och dessa brukar ägarna vara så seriösa att de låter kattens välbefinnande gå före titlar. Däremot måste man ju ta dem till en utställning för att få veta, och har du otur kan du ju ha mött just dem som varit där för första gången och som vantrivdes :)

blondifire
0

och glöm inte dom fertilaFlört dom kan allt låta dom..det är samma liv om inte mer på en hundutställning.

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

Ja gud ja, dem fertila! Min lilla hona är bra på att göra sig hörd. Hon talar tydligt om att hon finns, men samtidigt har hon inga problem att lägga sig på sidan i buren och sova. Hon vantrivs inte (även om hon inte älskar det), men hon knorrar, fräser och talar tydligt om att Hon finns i lokalen, och utomstående bör akta! Flört

Sedan om det inte är fri burplacering kan det hända att två fertila hanar kommer nära varandra, och då kan det också bli ett jäkla liv :P

Cessy
0

Tja jag skall nog vara ärlig o säga att jag inte är så mycket för utställningar över huvudtagetSkäms o det är inte specifikt för just katter, utan jag tror att jag varit 1 gång på en hundutställning, en gång på en kanin, 1 gång på en katt o så på några hästutställningar på den tiden jag red o det är väl helt enkelt så att det ordnade kaoset inte är något för mig.

Sedan om de två katterna som skrek så in i hoppsan vantrivdes eller bara var allmänt högljudda vet jag inte, men den av dem jag såg på såg inte speciellt lycklig ut, men det kan ju mycket väl varit den kattens 1:a utställning o att den inte deltagit mer sedan. Jag tror inte att utställningar är plågeri. De flesta såg ut o ta alltihopa med upphöjt lugn, men det var liksom stört omöjligt att få överblick. Hade nog faktiskt varit bättre o sett en kattutställning på tv, så att man fick följa varje katt framme vid domarbordet o höra bedömningarna o sedan få någon sammanfattning av domarbedömningarna, först då tror jag att jag hade tyckt att utställningar kunde vara kul o titta på o som pausunderhållning mer få se alla deltagarna en efter en i sina burar. Orealistiskt - jag vet, men då hade jag kunnat tyckt att kattutställningar hade varit en rolig grejSkrattande

Hyrrokkin
0

Ja jag hade gärna sett en kattutställning på TV! Gud vad kul att få höra vad domaren säger för en gång skull, alla domare talar inte högt och tydligt över publiken, och är man jätteintresserad är det frustrerande att inte höra. Man skriker ju inte gärna "Tala högre" till en domare Foten i munnen

Cessy
0

Nej o därför blev ju den enda stackars utställning jag varit på bara ett totalt kaos o inte uppfattade man något av själva bedömningen, så därför går jag helt enkelt inte på dem. Borde funnits en "djurkanal" på tv som bevakade just olika djur´s utställningar, men det hade antagligen kostat alldeles för mycket att producera, men ändå tycker jag att idag är husdjur´s intresset o hästintresset så pass stort, att det ändock borde kunnat finnas ett underlag för en sådan betal-tv-kanal.

JessicaN
0

#16 Bra tips, det ska jag prova Glad

Jo, har tänkt på det att man kan tycka att 1 kg är lite men eftersom en katt inte väger mycket så blir det ändå mycket som ska bort räknat i %, tid kommer det få ta, skulle aldrig "hårdbanta" en katt för min skull, vill aldrig att dom ska vara hungriga. Och skulle det inte fungera så blir iallafall han glad över att få god mat varje dag Glad Han mår ju inte dåligt av sin vikt eller så..

Hyrrokkin
0

#31 Låter jättebra, berätta gärna hur det går sen! :)

EddaM
0

En domare som jag kan rekomendera att lyssna o titta på på en utställning är Hannah Jensen. Hon pratar högt och tydligt och pratar hela bedömningen. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

…och jag rekomenderar Raymond Saetre, tycker han också talar tydligt och förklarar vad det är han tittar efter hos varje ras. Sedan är han så go' med katterna! :)

JessicaN
0

Nu har jag köpt så mycket olika blötfoder som möjligt i alla möjliga smaker men Findus tycker inte så mycket om det.

Det har ju inte gått så länge så han hade ju säkerligen inte gått ner något ändå än så länge men först köpte jag bitar i gelé eftersom dom andra katterna vet jag föredrog det men han smakade bara pyttelite och sen ville han inte ha mer.

Nu har jag köpt bitar i sås och då slickade han bara upp såsen och inga bitar, men jag tror dock att han tyckte bättre om sås än gelé. Har inte provat färs än.

Vad har ni för erfarenheter, vad brukar era tycka bäst om?

Köpte Coops bitar i gelé och Euroshoppers bitar i sås, kan det variera mellan märkena trots att det är samma variant dvs sås eller gelé?

Han tycker mycket om Gourmet Gold mousse och vanlig tonfisk i vatten men det förstnämnda blir ju så otroligt dyrt om man ska köpa flera varje dag och tonfisk är väl inte så bra att äta för mycket av? Tonfisk är hans favorit och han skulle helt klart kunna äta det varje dag…

MonicaLagerquist
0

Blanda lite tonfisk i blötmaten.Jag har upplevt att Pussiblötmat gärna äts av kräsna katter.

När katten sen börjar äte mer villigt plockar man sakta bort tonfisken och byter till ett bättre foder än Pussi.

Ger du fortfarande torrfoder?

Stolt ägare till tre La permer

JessicaN
0

Okej, det skulle jag kunna prova Glad

Ja, torrfodret står fortfarande framme för honans skull som är ganska mager. Har köpt lite laktosfri vispgrädde till henne som hon slickar i sig lite av, inte så mycket…

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ta bort torrfodret och servera den tunna katten under uppsikt när hon säger till att hon vill ha mat.

Maria
0

OT tänker på min första seglingsregatta. Det stod t.om i tidningens resultatlista att jag kom 3:a. Vad som inte stod var att det bara var tre båtar i min klass.

Tyckte inte att detta kändes som en kul tävling alls…

/Maria

MonicaLagerquist
0

Ja min dotter red handikap dressyrtävling i lördags hon kom på en andra plats och näst sist.Jag vill nog hellre ha lite motstånd än att vinna för att jag var ensam.