Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1422 ggr
Hyrrokkin
0

Achilles säger ifrån.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker era katter också att ni ibland ägnar på tok för mycket tid framför datorn och alldeles för lite tid med dem?

Här visar Achilles tydligt vad han tycker om mina datorvanor!

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Gosa med mig istället!"

Annaliz
0

Hehe ;) Vaddå protestera!

Cessy
0

Åh vilka fina bilder Hyrrokkin o vilken underbart vacker kisse du harGlad

Hyrrokkin
0

#2 Haha, precis! Skrattande

KAn lägga till att han fick sin vilja igenom, jag lade ifrån mig kameran och gosade med honom, till hans stooora glädje. Gosponken Kyss

spiritedaway
0

Haha va söt Glad

Hyrrokkin
0

#3 Tack, ja nu när han är fullpälsad är han riktigt fin! :D

#5 Tack! :D

oh-la
0

du har ingen lust att byta Achilles päls mot mina katters Hyrrokin Skrattande

gud vad snygg han är! mina tjejer ser inte kloka ut… den ena ser ut som en skabbråtta (kragen sitter på var sida av öronen, sedan inget mer, Einstein ungefär) och min andra ser ut som en siames Flört får se om det ordnat sig till hösten lagom till utställning, annars får jag nog raka din herre och finns ett nytt användningsoråde för karlssons klister Flört

Hyrrokkin
0

Oh-la - Du skulle bara våga!  Skrikandes

Flört hehe, nä men tack, det är första gången han satt full päls! Lagom till sommaren också, smarthead ;P

Jag tror nog dina katter pälsar på sig snart! Till hösten om inte annat! :)

oh-la
0

vad gör man inte som desperat birma (-oj en sån fin siames! -det är faktiskt en birma) ägare Skrattande

hoppas verkligen de pälsar på sig till hösten… annars kan jag lika gärna lägga ner utställningsplanerna.

Hyrrokkin
0

Jo men det är klart dem kommer! Hur gamla är dem?

oh-la
0

de är bara ett så jag ska verkligen inte gnälla Glad till på köpet har min ena kanske inte alltid superbra håranlag. mamma katt tappar all birmapäls med vårfällningen och de har samma pälstyp och är väldigt lika så jag kan ge mig tusan på att det är samma med min tjej, statiskt, tunnt och periodvis non existing. den andra har riktig birmapäls. fick mycket beröm på senaste utställningen, förra våren, för sin härliga pälskvalité. men då var hon bäbis och än har hon inte fått vare sig krage eller svans. vi får se hur det blir. det kommer, men det skulle vara kul om det gjort det i höst Skrattande

Hyrrokkin
0

Aha, jo Achilles fyller två nu om en dryg vecka, och nu är första gången man får se honom fullpälsad. Men det är ju ofta så med långhårskatter, de har riktiga bikiniperioder. Vår ettåriga skogistös är i värsta bikinin nu, förutom magen och svansryggen som är långt. Ser inte klokt ut :P Vår skogiskille på ett och ett halvt år däremot verkar följa sin mammas hårlag och har börjat sätta krage och det nu, så han förhoppningsvis är klar till hösten börjar *planerar in att knipa det där sista CAP:et nu* ;)

oh-la
0

haha! vad härligt att det börjar komma skogispäls på grabben. nu är han snart en riktig man ;) jag är så desperat så jag lixom inbillar mig att det finns en krage :P tur att katterna inte kunde bry sig mindre… de skulle få komplex. annars får jag väl vänta tills nästa vår och hoppas att vårfällningen drar ut lite på tiden.

annars tror jag att tjejerna har fällt påde den sista vinterpälsen pch kattungepälsen samtidigt nu, och då är det väl okej att se lite skrutt ut. lilldamen har till exempel en riktigt snygg brun sadel av nytt hår :D

Hyrrokkin
0

Haha, ja eller hur! En riktig man går ju inte om kring i bikini! Inte ens mankini som Borat ;P Hehe, ja jag går också omkring och säger "nu börjar man se kragen" och "titta vad fin kragen börjar bli" och fluffar upp den med händerna, när det egentligen inte hänt ett dugg XD

Ja klart de måste få vara skruttiga emellanåt! :) Jag vet inte hur det är med birmorna på utställning, men skogisarna är dem ju ofta väldigt överseende med, just att de har olika pälsperioder. Aghamin, han som börjar bli man, tog sina två första cert i bikini, och fick superbedömningar och togs även upp för nom en gång. Hade han haft päls hade det kanske gått hela vägen, men det är fortfarande inte helt kört bara för att lite päls är borta. Fast dem kanske inte är lika överseende mot birmorna? :P

oh-la
0

tror att det är som alltid, vilken domare man får. när min lilla skrutt gick som 5-månaders var kattungen bredvid en riktig liten fluffis medan både min och min katts syster såg ut som korthår. ändå kom fluffet sist eftersom systrarna xclusive hade så tjock och silkesmjuk päls. en annan domare hade kanske hellre sett fluffet som EX1 om han hade varit mer för mycket päls.

vet ju att min ena katts uppfödare vars avelskisse både har lite snea kilar och periodvis (precis som sin dotter) satsar på bikini precis som du säger, och hon jagar ju speciella uppfödare som hon vet faller för hennes katt. hennes dotter, min Hera blen EX1 förra hösten trots en sne och en otydlig kil, och trots att hon skällde ut domaren med råge för att han drog i henne :P Heras mor blev på samma utställning med samma domare BIV. det gäller att veta vilka domare man jagar ;)

Hyrrokkin
0

Oj, ja så kan man också göra. Men det håller ju inte i längden om man är ute efter titlar, du kan ju inte få hur många cert som helst med samma domare, då måste dem ju kontrasigneras och det är inte säkert den andra domaren håller med den förste :P Men med tanke på att det finns väldigt många kat II domare så kan man ju lära sig iaf ett par som man vet gillar ens typ av katt. :)

Jo Impa föll på sin andra utställning just pga. pälsen, men vet att på skogisar ska dem ha åtminstone delvis överseende eftersom det är mycket av en säsongsgrej, både det här med längd och kvalitet. När Aghamin nyss hade fällt ur var hans päls supermjuk och verkligen silkeslen. Pinsamt dålig skogiskvalitet! :P Men nu när den börjar komma tillbaka känner man att det är mycket bättre.

oh-la
0

jo. det är ju just det, men många av de jag träffat som föder upp, och inte gör som jag, ställer ut för att träffa katttokar att snacka skit med och se om man kanske kan få en bra bedömning, har fullkomlig stenkoll på de domare som florerar på utställningarna i närheten och bedömmer deras ras. vet till och med en uppfödare som jagar några domare genom hela norden för att de brukar ge hennes katter superbedömningar :P man funderar lite på när det går för långt :P

tror ju iofs att domarna är snälla med pälskvalité oavsett ras eftersom det av något ändras med hälsostatus, årstider, foder, psykologisk status, nyss haft kullar eller ej. det är ju lite värre med birmanos på skogis eller siamesöron på birma, även om jag tycker små fladdermusöron är supercharmigt håller ju inte rasstandarden med riktigt :P

Hyrrokkin
0

Håller med, tycker flera är för insnöade på resultat hela tiden… Att resultaten är allt som räknas. Så trist…

Hehe, ja jag älskar små orientalbebbar med flygplansöron! Men på en skogis skulle det inte se klokt ut, där ska det ju vara spetsigt! :)