Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4177 ggr
voranna
0

Äldst katt

En av mina fyra katter är en sköldpaddsfärgad hona som är minst 17år.Så länge har hon varit i vår familj men var inte kattunge när hon kom heller,så exakt vet jag inte riktigt.Vetrinären tyckte oxå det var svårt att säga precis.Men det skulle vara kul att veta hur gammal katt någon av er har,vem har den äldsta på katter ifocus?Glad

KindredCold
0

Jag har en hona som är 10.

Min farfar hade för några år sedan en katt som de hade i 23 år.

oh-la
0

min kompis perser är 22. skruttig och gubbig, men kelig som tusan!

Moa-16
0

Läste en i tidningen som hade en katt som var 16 blind och haltade men ingen tanke på avlivning.  Om katten är pigg är det ju en sak. Min katt är 9 år… Grannens är 13

Cessy
0

Min äldsta katt blev 19 år o då var det njurarna som la av, men fram till dess var hon hur pigg som helst, mina andra har inte blivit så gamla.

Moa-16: Vad menar du med "en katt som var 16 blind och haltade men ingen tanke på avlivning." ? Menar du att den borde avlivas?

Moa-16
0

#4 Ja självklart borde den avlivas. Är en självklarhet för mig att man tar kattens bästa framför sina egna känslor för katten.

oh-la
0

en katt kan leva ett alldeles ypperligt liv som blind. andra sinnen väger upp det saknade sinnet. samma sak med hälta, det behöver inte vara något allvarligt med det och det finns många orsaker till hälta hos djur som inte behöver betyda att de inte lever ett kanonbra liv.

klart man ska avliva en katt som lider, men Blindhet är inget en katt lider av, och hälta behöver inte försämra en katts liv.

Moa-16
0

Men en katt som är 16 år?. Så hemskt att ni tycker att den ska leva kvar när kroppen ger upp….

Cessy
0

Moa-16: Om katten var sjuk på annat sätt eller har ont p.g.a. sin hälta, så har du givetvis rätt, men om katten bara råkar vara lite halt o blind o för övrigt mår bra, så finns absolut inga skäl att avliva en katt för något sådant.

oh-la
0

en katt kan leva en bit över 20 år. normal livslängd för en katt är mellan 15-20 år, inte superovanligt direkt, och 16 är ingen överdriven ålder. när vi börjar komma upp i 20-21-22 kan vi börja prata ålder…

Moa-16
0

Men nu var ju katten 16 år. Bättre att han hade fått ett bra liv. Än att han ska gå halt och blind i 5 år till så tycker jag iaf…

oh-la
0

men eftersom Blindhet inte är ett hinder för katter. de anpassar sig väldigt väldigt bra och kompeterar med andra sinnen som hörsel. tycker det är lite vaga grunder att avliva på om katten för övrigt mår bra.

Cessy
0

Moa-16:  Att vara blind o halt är inget som gör att en katt lider speciellt om den nu inte för övrigt har andra åkommer också. Är den skralltig för övrigt så är det en helt annan 5:a, men att bara vara blind o halt är inte skäl nog, för en sådan katt kan mycket väl må alldeles utmärkt ändå.

Moa-16
0

Och så var han halt, Släppand sig nästan fram….och 16 år, Nu kan jag verkligen inte förstå hur ni tänker….

Halvdansken
0

Har ni inte lärt er, oh-la och cessy? Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Moa-16
0

Ok ni tycker att en 16 årig blind och halt katt ska få lida. Då vet jag vilken djur syn ni har.

Cessy
0

Tja jag trodde Moa lärt sig lite, för det har varit betydligt klokare inlägg den senaste tiden, men men tydligen inte när man måste bre på så för det där har alldeles säkert inte framgått i någon tidning Moa-16 -utan det är din fantasi som skenar iväg med dig för du tror att katten lider o vill få det att låta så, men ingen tidning hade gjort ett repotage så, för då hade det framstått som djurplågeri.

*bye*

oh-la
0

släpade sig fram…? det framgick ju inte direkt… om katten uppenbarligen har ont ska den i första hand undersökas av vet. det kunde ju ha skrivits från början. hälta tycker jag däremot inte är en anledning eftersom det kan vara stelhet, en gammal skada (typ brutet ben som fått läka ihop varpå ett ben blir lite kortare). när någon skriver haltar förutsätter jag självklart att man menar haltar, inte släpar sig fram… lite skillnad där…

Halvdansken… jag vet inte vad jag gör Tungan ute och jag som lovat mig själv att låta bli för min magkatarrs skull.

Moa-16
0

Klart katten har ont när den haltar. Trodde jag ni förstog. Varför skulle den halta om den inte hade ont?

oh-la
0

jo, men det är lite skillnad på "halta" och "släpa sig fram"… det är även lite skillnad på "min katt har ett brutet ben" och "min katts ben ligger i en plastpåse i kylen". det trodde jag du förstod. man kan ju vara tydlig. halta behöver inte bero på smärta. min syster haltar en smula eftersom hennes ena ben är längre än det andra. hon har inte ont.

Moa-16
0

#19 Katten är 16 år för skjutton och är BLIND det stog i tidningen ja han har ganska svårt att gå och är blind men jag älskar honom ändå. Som om hon hade kvar katten för hennes skull. En katt som har svårt att gå och är blind har inget bra liv att han dessutom var 16 år på allt. En självklar avlivning. För kattens bästa. Man kan inte tänka på sig själv i alla lägen förstår ni.

oh-la
0

och jag säger att många katter är blinda och klarar sig hur bra som helst. ne nu tror jag att jag ska ta och avliva min katt… hon har nämligen brutit en klo. tjohej!

Moa-16
0

Vad barnslig du är nu. En blind och halt 16 årig katt är inte det samma som en frisk katt som brutit en klo det trodde jag du förstog………;)

[mia-38]
0

Jag tycker att så länge den blinda och halta katten äter och vill gosa så är det ingen fara med den.
Katter som mår dåligt brukar oftast sluta äta och dra sej undan.

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min blinda katt Nelly, som jag absolut inte tror vill dö än. Men hon är iofs inte 16 år än och hon släpar sig inte fram heller.

Hon har varit så gott som blind sedan födseln, eftersom hennes mamma som var en hemlös kisse hade kattsnuva när hon var dräktig. Och hon klarar sig jättebra ändå, fast gör vissa saker lite bakvänt.

Karizma
0

Min syster har en katt som är hela 20 år fyller 21 :D pigg o glad dock lite stelare o sover mer, men har inte ont årligkontroll görs av häslan nu 6 mån intervaller pga åldern.

Moa-16
0

Men det är ju en sak om katten varit blind sen födseln. Den katten jag pratar om har ju blivit blind med åldern eller ev sjukdom det vet ju inte jag…

Josefa
0

Jo, men om katten har blivit blind med åldern, så kommer blindheten succesivt. Och då vänjer sig katten vid att leva med det.

[mia-38]
0

Jobbade inom vården för några år sedan. Träffade där en gammal tant som hade en gammal katt. Denne var blind helt.
Han hade blivit detta succesivt som Josefa skriver.
Katten fungerade alldeles utmärkt. Han visste hur han skulle gå för att undvika saker.

Så visst kan katter må bra även om de är blinda.

Moa-16
0

Ja men den här katten var 16 år och man såg på bilden att den inte måde bra. Hur tydlig måste jag vara?. En sån katt ska man avliva för kattens egen skull….

KindredCold
0

ännu en tråd som spårat ur pga av saker som inte har med tråden att göra…

suck

[mia-38]
0

Min ena katt är snart 17 år. Han är pigg för sin ålder. Och mycket kelsjuk. En riktig knägris. Skrattande

Moa-16
0

Den här katten var inte bara blind. Så nu försöker vi släppa det. Ok?.) Bra

#30 det är väl ämnet?. Gammla katter. Ungfär iaf..;).

KindredCold
0

Moa- du tjatar om en katt som bör avlivas, starta en egen tråd..

#31 Aw, vilken fin gamling du har där Mia.

[mia-38]
0

#33 Tack. Han är så himla mysig. Han har vart mej trogen ända sedan han var liten ullig kattunge.

Christelle
0

Min faster hade en katt som blev hela 24 år! Hon var en blandning av Perser och Angora

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Snurpan79
0

Kul att läsa hur många av er som har katter som blivit relativt gamla. Blir så glad över att (förhoppningsvis) ha lika många fina år med mina pälsklingar. :)

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

TrisseCRX
0

En katt på gården här.
Linnan, tror jag är ca 18 år. :)
bild, sköldpadda.
Kelig som tusan!

voranna
0

Ja,he-he..verkar som om tråden svävade iväg lite ett tag.Roligt att se ändå att flera kissar nått aktningsvärd ålder.Den äldsta här såg jag blev 24 år.Hoppas min stumpa får vara frisk och hänga med ett tag till,jag kollar henne lite extra varje dag just pga åldern.Vet någon om man räknar kattår som hundår?tror inte det men har heller ingen koll hur man räknar.Men över 10 år måste de väl vara i pensionsåldern iallafall.Senior står det på hennes hårdmat och den är från 8 år.Tack och kram till alla som svarat!

Karizma
0

vilka fina gammlignar ni visar :D kul att se äldre kissar de är ju så gudomligt goá

TrisseCRX
0

jaa!
Dom som är lite äldre brukar ju vara så himla keliga också!
Även dom som inte är gamla kan ju var amassa keliga,
Men, Ni ska se linnan närman ropar på henne!
-LINNAN!
, då ser man henne alltid komma springande efter en liten stund.
och hon verkaar ju må bra än så länge.
Men det är nog dags med hälsokontroll snart :)