Blev arg på jordbruksminstern!
Läs denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5305106.ab
Jag blev både arg och ledsen för katter är ju liv oxå! Inte bara en slit o släng vara!
Vad tycker ni?
(vet ej var jag ska lägga inlägget)

hehe… nu har aftonblader gjort det igen :P tar man bort halva meningen får man det att se riktigt illa ut. det han egentligen sa, vår kära Eskild, var: "en lösning på problemet är att skjuta katterna, men det finns nog bättre alternativ". blir lite annolunda mining då. men Aftonbladet har lika mycket nyhetsvärde som Kalle Anka ungefär så det här var ju väntat :P

Grundproblemet ligger ju som sagt hos kattägarna, som släpper ut katterna vind för våg och struntar i dem.
Så länge inte DET problemet åtgärdas med någon typ av lag, eller något annat, så kommer det här ständigt vara ett problem även om Sveriges 100 000 hemlösa katter avlivas.
Det blir ett tillfälligt löst problem bara… men det tycker jag är Sverige i ett nötskal. -Tänker aldrig långsiktigt…

FAttar inte varför inte kattägarna inte kasterar sina katter innan dom släpper ut dom! För det skulle ju lösa en del men tyvärr så finns det oansvariga kattägare!
Det fanns även på texttv och iandra tidningar igår.
Det är inte elakt mot katterna om de blir avlivade med ett skott, det låter barbariskt för oss men man kan inte bara stoppa huvet i busken och säga " varför kan inte folk kastrera katterna" eller "de borde införas böter"
Det kommer inte hjälpa och hari nte hjälpt hittills, folk skiter i att kastrera och folk skaffar sig sommarkatter, det måste ju göras någonting och det finns ju inte hem till alla katter.
Avlivning låter som en bra ide i mina öron, så länge det görs på goda grunder och att INTE folks sällskapskatter ska bli lidande när ett gäng skjutgalna gamla gubbar ska ut och "rensa upp i stan".
Det måste finnas gott om bevis på att katten inte tillhör någon innan eventuell avskjutning görs.
Jag tycker förslaget är bra, ingen lider av att dö så är det, varken människa eller djur. Är man död så är man död, det är knappast så att man sitter uppe i himlen hos Gud och beklagar sig över att man inte fick leva längre. Ni ska inte lägga massa mänskliga känslor på djur, det är då det blir knepigt.
:)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tja ärligt talat hade det väl varit mer effektivt om man satte ett skott i pannan, på alla de som skaffar sommarkatt o sedan överger dem (eller överger sin katt överhuvudtaget) eller de som släpper ut sina katter utan att kastrera dem!
Nej givetvis går inte det, men rejält straff till dem som bidrar till att hela tiden öka på antalet hemlösa katter o så kan man istället för att avliva vildkatterna se till o kastrera dem.
Känns inte ekonomiskt hållbart att staten ska betala för kastrering till tusentals förvildade katter som ingen vill ta hand om.
Självklart ska straff införas på de som överger katter, höga böter och likaså borde någon form av registreringstvång införas, problemet är ju bara att HUR ska myndigheter få veta att en person köpt en katt för 1:- tassen av nån bonde på landet om inte personen själv anmäler ett inköp av katten?
Visst kan man tycka att det är rent ut sagt förjävligt att det är katterna som ska få betala hela röran med sina liv, men att på allvar tycka att staten, skattebetalarna eller vem det nu är som skulle få betala för att hundratusen katter ska kastreras, tycker jag iallafall inte känns realistiskt.
Avlivning på de katter som nu är hemlösa samt ett mycket grövre straffsystem som kan sätta dit framtida idioter som skaffar på sig katter och sen skiter i de är en lösning tror jag iallafall.
Linnea Adler
Ett förslag kan ju vara att kastrering på katter utan stamtavla dvs. huskatter borde vara kraftigt rabatterat alternativt helt gratis.
Det tror jag skulle göra att många fler for iväg till veterinärerna och kastrerade, för i nuläget kostar en kastrering på hanar runt 500 och på honor ligger det på runt 800.
En kostnad som många inte är berädda att lägga på en katt. Är man exempelvis småbarns förälder och ensamstående och jobbar halvtid så är inte 800kr något man bara hostar upp hur som helst. Så det behöver inte vara så att folk skiter i att kastrera för dom inte bryr sig, men om det var gratis eller mycket mycket billigare skulle nog fler göra det.
Sen kan man ju fundera över ifall veterinärerna ska få ersättning för sina förlorade inkomster och VAR denna ersättning ska komma från. Återigen är detta ingenting jag tycker gemene man ute i Sverige ska behöva betala genom sina skattepengar.
Men det är i övrigt ett bra förslag tycker jag iallafall :)
Linnea Adler
Jag blev också rätt arg när jag läste det, därför jag la upp en tråd om detta igår :P Så jag ids inte skriva mer här ;)

Den missa jag #8!
Men är inte djurens rätt nånting värt i detta land?
Tycker att det varje kattägares ansvar att ta han dom sina djur men tyvärr så skiter dom ofta i det! Jag tycker att det borde bli mer straffbart att låta sina katter klara sig själv utomhus och att inte kasterea en katt är oansvarligt om katten ej ska användas till avel!!då är det en annan sak!
Dessa som skaffar sommarkatt för att kattungen är söt o sen skiter i den när sommaren är över,lämna hellre in katten på nåt katthem än att låta den klara sig själv!Eller avliva den i värsta fall!
Statusen måste höjas på katter!! För det är liv oxå!!! Det är inte som sagt en köp o släng vara! Katter borde få samma status som hundar mfl. och jagtycker att det är varje kattsäljares ansvar att informera vid köp att katten ej ska slängas ut på gatan,kastering m.m.
Och det borde skrivas kontrakt så säljaren kan kolla upp om katten skötts på rätt sätt om det ej görs så ska säljaren återta katten!
Sen så borde det vara lag på att anmäla att man har katt eller annat djur och att man öronmärker katter när dom födds!
För det är ju ej katterna som ska lida under människors styre om man säger så!Borde vara höga böter och till slut att man ej får skaffa djur överhuvudtaget!
men det är bara vad jag tycker!
Dödas alla de katter som leve ute som förvildade idag försämras kattens staus.Fler kattägare kommer att tycka att det är ok att överge sin katt och fler tar kullar för att det är kul med kattungar och sen skänks de bort och många överges.
Det kommer inte dröja länge igen innan vi har lika många förvildade katter som tidigare.
Ministern säger ju att grundproblemet är oansvariga kattägare och att det finns andra lösningar.
Det är förresten skattebetalarna som betalar för avlivningen av katter och det är inte bara att skjuta dom hursomhelst ute.Katterna ska fångas in , det ska kollas om katten är ID-märkt.En kommunjägare sa att det tog en timme för varje katt som skulle avlivas.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.