Innekatt som hellre vill vara ute
Jag har ett dilemma. Jag har två egna katter här hemma, en föredetta hemlös bondis och en raskatt + 5 stödkatter.
Min bondis kryper på väggarna här inne. Jag känner tydligt av att han gärna skulle vilja springa ute. Jag får hemskt dåligt samvete över att jag överhuvud taget har honom boende här när jag inte kan släppa ut honom. Det var ju inte så det skulle bli, jag ville ju bara hjälpa honom med trygghet, mat och kärlek när jag valde att låta honom stanna och bo hos mig.
Jag har visserligen en massa grannar som uppenbarligen vågar släppa ut sina katter här, men samtliga bor på första våningen och kan med lätthet öppna balkongen och släppa ut dem.
Men här i närheten finns både en väg med mycket bilar som kör, en motorväg och en järnväg. Jag bor dessutom på andra våningen och kan inte riktigt komma på hur min katt skulle komma in och ut om jag släppte ut honom.
Jag brukar gå koppelpromenadet men det verkar inte stilla hans behov.
Jag vet att många kanske inte tycker om att man har katt när man bor i lägenhet men jag är orolig för vad som skulle hända mina katter om jag släppte ut dem vare sig jag hade bott på landet eller i stan.
Jag hoppas ni förstår mitt dilemma och vill gärna ha goda råd hellre än elaka kommentarer.
Hur ska jag stilla hans behov av att springa ute? Går det över huvud taget eller borde jag låta honom flytta till en plats där utevistelse är en möjlighet? Det skulle givetvis kännas otroligt tungt då han är en älskad familjemedlem och bästa vän med min andra katt här hemma, det skulle nog vara svårt för dem båda att sära på dem.
Jag hoppas verkligen det finns en lösning för jag vill bara min prins det bästa.

Vad jag förstår så bor du direkt olämpligt för att ha utekatt då du dels bor i ett bostadsområde och dels bor en våning upp.Jag skulle inte släppa ut katten där.Antingen får han nöja sig med kopell promenader eller så får du leta ett bättre boende för honom.Han har ju inte valt att bo där utan det har du valt åt honom.Trivs han inte så är det upp till dig att få honom att trivas.Det låter kanske hårt men verkligheten är tyvärr lite hård.
Stolt ägare till tre La permer

Håller med #1, fast vi bodde på vån 4 en gång och hade 4 katter, och ibland stod de vid dörren och ville ut men de fick nöja sig men koppelpromenader tills vi fick en lägenhet där man hade egen tomt. Och då gick det ut.
Så kanske en flytt?
Har du så du kan näta in en balkong åt honom, med litet mysigt uterum åt dina katter.

Jag håller ju med er allihopa, och tro mig, jag hade mer än gärna flyttat till något mer kattvänligt om jag hade kunnat.
Han är kastrerad och får vara på balkongen ibland, några 10-minutare, tre, fyra gånger om dagen beroende på vädret, men han är nyfiken något så in i så det räcker inte riktigt ändå. Han ska se allt, vara med överallt, in i alla skåp och vrår.
Så fort jag får tid (imorgon hoppas jag) ska jag näta in den så att dem kan spendera hela dagarna där om dem skulle vilja.
Han är ju mest nyfiken på trappuppgången än så länge, för han försöker aldrig smita genom porten, dit vågar han inte ens gå om han inte sitter i mattes famn vill säga ;)
Men jag är rädd att det kommer att eskalera och att han kommer bli galen och olycklig tillslut, men än så länge verkar han inte ledsen över sin situation. Än så länge är det nyfikenheten som är värst, men som sagt, jag är ju rädd att han verkligen kommer att bli olycklig av att vara inomhus tillslut.
Men jag hoppas på det bästa, annars får jag helt enkelt hitta ett hem där han kan göra det han vill. Han förtjänar ju det bästa även om jag kommer sakna honom otroligt mycket om det skulle bli så.
Tack för era svar iallafall! Det känns lite bättre att höra andra människors åsikter, även om jag nästan visste vad ni skulle svara. Hade nog hoppats att det fanns någon mirakelgrej man kunde göra för honom så att han slapp vara så nyfiken och sprallig, men jag visste innerst inne att det inte var så..
Hur ser inomhusmiljön ut? Klätterträd, hur många klösbrädor? Leksaker? Hur mycket aktiverar du katterna inomhus?
Allt sånt kan göra stor skillnad.

Jo, det har du verkligen rätt i. Dem har ett stort klös/klätterträd som dem tycker är ganska roligt när andan faller på och en mindre bräda som hänger på väggen som jag aldrig sett dem använda, mycket leksaker men dem flesta är rätt gamla nu och har säkert nått sitt "bästföredatum" för Simba och Tim. Det skulle ju inte skada att köpa in lite nya bollar och sånt som han älskar.
Men det är fart på dem om nätterna. Då springer dem maraton från köket ända in i vardagsrummet och tillbaka, dem kan hålla på i timmar! Helt galna små pojkar. Fast så är dem ju inte mer än 1 år och några månader gamla, så det är inte så konstigt att dem har energi.
Jag kanske borde investera i ett nytt klätterträd. Det kan ju aldrig skada, han kanske tycker det är jätteroligt, fastän det gamla trädet inte alls är så intressant. Men nyheter är väl alltid roligt! Allt nytt är ju spännande för små nyfikna ungkatter, men tyvärr brukar det bli tråkigt fort här hemma :P
Ett tips är att inte ha framme alla leksaker hela tiden. Så byter man leksaker som är framme lite då och då. Då brukar katterna här tycka leksakerna blir roligare igen i alla fall.:)
Är du själv med och leker med katterna eller får de bara leka själv?

Smart!! =) Ska prova det!
Det är lite 50/50. Jag försöker leka med dem varje ledig stund och lika mycket leker dem själva eller med varandra. Jag

Smart!! =) Ska prova det!
Det är lite 50/50. Jag försöker leka med dem varje ledig stund och lika mycket leker dem själva eller med varandra. Jag skulle nog dock kunna leka mer med dem båda känner jag. Så jag ska verkligen försöka att inte glömma bort att ägna mina änglar den tid med mig som dem vill ha!
Tycker du verkar så gullig, du verkar bry väldigt mycket om dina katter! Hoppas att du finner en lösning för din lilla nyfikna huligan 
Jag håller tummarna åt er!
#10 Gör så :)
Okej, försök leka mer med dom och se om det hjälper. Kan ju hända att katten bara är understimulerad.
Ett tips när du nätar in balkongen är att sätta ett klösträd där ute också eller hitta nån större gren/liten stam som de kan klättra på:) Det kan göra stor skillnad eftersom katter älskar att vara högt upp.
När jag byter ut klösträden inne så sätter jag ut det gamla på balkongen då det inte gör så mycket om de blir förstörda av väder och vind… Mina katter älskar att sitta därute och spana på vad som händer…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det kan ju också vara så att katten kommer att vänja sig vid att vara inne…
Jag har en kisse som är född och uppvuxen i en koloni och som har varit innekatt nu sen i september. Kan säga att hon var hur nöjd som helst med att bara vara inne hela vintern men nu på kvällarna så verkar det som att hon vill ut. Hon brukar sitta och nosa vid de fönster som är öppnade och jama så det skär i hjärtart men jag kan inte släppa ut henne eftersom hon fortfarande är en skyggis. Området jag bor i är inte heller lämpligt för utekatter tycker jag.
Däremot så leker hon och trivs otroligt bra med mina andra katter så hon vantrivs inte.