Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2331 ggr
Annaliz
0

Vad kan jag använda mig utav?

Hej. Jag undrar vad man kan använda för att tvätta katten med om man inte har kattschampo eller såpa tillgängligt?

Det är ganska brådis.

KindredCold
0

Liiiiiite diskmedel..

Fast det var kanske såpan du menade?

Annaliz
0

Okej, tack :) Jag blev lite osäker…

KindredCold
0

#2 Jag använder pyyyyyyttelite YES för att få bort fetpäls bakom öronen på mina skogisar.
Ibland är det svårt med schampo, och då kan man ta en liten mängd YES, och skölja noga..

Får man fråga vad kissen har råkat ut för?

Annaliz
0

Det började regna här så jag ropade på Max och så såg jag han komma med världens fart jamandes på ängen mitt emot med en arg kisse bakom sig, så han har blivit så rädd att han har skitit ner sig :( Återkommer…

KindredCold
0

#4 Åw lilla Maxen då!! Krama honom får mig! *när han är ren*

FörvånadRynkar på näsanKyss

Annaliz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han var så duktig så :) Här är min nyduschade Maximilian :)

KindredCold
0

#6 Hihi, jag ska duscha min vita imorgon.. Hon är så kladdig i pälsen av medicinpastan hon får..

Får se hur det går..

Annaliz
0

#7 Awh :) Hoppas det går bra :) Gillar hon inte duschen eller? ;P

Vita katter är så otroligt vackra, någon gång ska jag skaffa mig en som ska få heta Vanilla :) Förmodligen blir det min första egna raskatt då :)

Hyrrokkin
0

Grön YES. Och du behöver inte snåla. Jag löddrar och löddrar till hela katten är en skumboll! :D Vad som är viktigt är att du sköljer ordentligt, gärna 10-15 minuter.

Annaliz
0

Okej :) Tack för era svar :) Det gick bra, han njöt faktiskt genom hela duschen, skulle tro att han längtade efter att få bli ren efter den incidenten :)

KindredCold
0

#8 HAHA! Min vita heter Hvanilja!! Sicket sammantäffande Glad
Här är hon, men du har säkert sett henne Glad

#9 Hmm, där lärde jag mig något nytt…
Trodde att det var för uttorkande för att användas i större mängd.
Ännu en gång har du lärt mig något nytt Hyrrokkin Cool

Hyrrokkin
0

#11 Flört Jag har hört många, särskillt med skogisar, använda YES till sina katter, och när jag misslyckats totalt med två olika schampon till lilltjejen blev jag rådd att testa med YES. Resultatet blev jättebra! Och när Aghamin på något sätt lyckades skita ner pälsen totalt efter att jag badat honom fick jag bada om och tog YES på honom också, och det blev minst lika bra på honom! Fick EX på päls och kondition på båda! :D

KindredCold
0

#12 Hmm, nu tog jag schampo som jag hade kvar sedan hunden (Hund &kattschmpoo) och det gick väl sådär.
Ska tvätta kragen igen, men då blir det YES

Ska hålla mig till det!
Tack igen :)

Hyrrokkin
0

#13 Schamponera flera gånger, vissa katter behöver 4-5 schamponeringar innan det blir bra. (mellan schamponeringarna behöver du inte vara så noga med skjölningen, du kommer ju ändå löddra in katten på nytt). Sedan har jag fått tips om att använda terrierschampo som avslutning över ryggen där den strävare pälsen ska komma fram, fast det har jag inte testat själv än. Något balsam i krage och byxor kan man också ha.  Sedan är det bara att skölja skölja skölja. När du tror att du är klar - skölj lika länge till :) Säkert 10 minuters sköljning.

Sedan fick jag även erfara inför den här utställningen att föningen är a och o. Utan den kunde jag lika gärna struntat i att bada. Vilken skillnad det blir när man fönar katten torr och när man låter den självtorka. Kommer aldrig låta dem självtorka igen! Förvånad

Lycka till! :D

KindredCold
0

#14 Jag ställer inte ut min vita lilla skit, så där kvittar konditionen på pälsen :)
Men ska ta tipset till mig på hanen :D!

Tack tack *igen*

Kisemisen
0

Så var det med Totte med, han var rädd för alla andra katter.. T.om små kattungar :P.
Det fanns en svart katt där nere vid oss och han brukade hoppa på Totte.
Då hörde man "MJAUR" utanför våran dörr, och om man öppnade så kom en nerbajsad rädd Totte in.

In i duschen!
Vi hade vanlig shampoo, tillsist så var han van vid att duscha så han satt helt stilla i duschen - så duktig Skrattande

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

ingann
0

Jag använder alltid YES när jag badar mina katter:) Tycker det ger ett bättre resultat än kattschampoon.. Badar man dem inte allt för ofta så är det ingen fara med uttorkning…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ophelia
0

Jag använder YES som avfettning.Dock späder jag ut det .En del YES 2-3 delar vattenGlad

Annaliz
0

#8 KindredCold Hehe jahaa, men det är ju ett tjusigt och passande namn tycker jag ;D Hon är underbart vacker!! Kanske inte lika vacker genomblöt, men mycket mycket söt den lilla rackaren :) Det tycks ha gått bra!

#14 Hyrrokkin Tack för tipset Hyrrokkin :) Då behöver jag inte snåla, tog nog lite lite förra gången. Jo, visst är det en helt annan sak när man fönar katten torr än när den självtorkar, men jag har aldrig utfört det på mina katter. Använder man en vanlig hårfön bara eller kan man köpa en specifik fön för katter?? Men det är ju bara ta exemplet på människan (iaf jag) få flygit, "torrt" och volym när jag fönar mitt hår, när jag självtorkar blir det lätt platt och lite snabbare "fettigt" eftersom håret återfuktar sig själv väldigt bra. (Dock mycket hälsosammare mot mitt hår om jag självtorkar) :). Men jag antar att det är liknande med katter?

Övriga Tack för era tips :)

majvi
0

Jag hade ganska många ungkatter(hittekatter )hos mig ett tag.En kväll när jag kom hem från jobbet låg diskmedelsflaskan på golvet och den hade gått sönder.Men jag såg inga kattspår.Senare på kvällen började en av kattkillarna bli rosslig men det gick över och han åt och drack som vanligt.Nästa morgon blev han rosslig igen.Då såg jag att pälsen såg stel ut i bak och då det inte var en katt som var van att duscha tog jag en blöt handduk för att torka av honom.Det blev löddrigt. 

Det blev en antibiotikakur och jag har för mig att det var cortison också.Han hade fått små frätskador i halsen.Minns jag rätt så sprutade veterinären nåt i halsen på honom.Smärtstillande kanske.

Katten mådde bra sen och jag lärde mig att diskmedel inte är kattvänligt.Det är viktigt att skölja ordentligt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annaliz
0

Då jag tvättade Max häromdagen så använde jag mig utav YES diskmedel, faktiskt utspätt med vatten för att jag inte visste bättre. Vart jag ville komma är att jag endast tvättade honom från halsen och ner. Sköljde endast med vatten bakom öron och lite på huvudet för att undvika ögon, öron och mun.

En sådan incident vill man ju helst unvdika #20, bra att det togs upp här :)

Hyrrokkin
0

#19 Ja precis! Blir ju helt annorlunda. Och de flesta använder sig av vanlig hårfön. Det finns spciella djur-fönar som är större och ska gå snabbare och kan vara bra för katter som inte gillar fönen, men jag vet inte hur prisvärd den är.. Jag har mina katter i knät när jag fönar, har inte varit några större problem. Ibland tar jag hjälp av sambon för att få två extra händer.

#20 Oj! Ja att äta är ju definitivt inte bra! Ja det finns ju fler anledningar än ful päls till varför man ska skölja ordentligt när man badar.. Både irriterad hud och att dem slickar i sig.. Tack för att du delade med dig av din historia! Hoppas kissen mår bra idag.

Annaliz
0

#22 Okej :) Då ska jag försöka föna katterna nästa gång.

Hyrrokkin
0

#23 Gör det! Och kamma samtidigt. :) Fön och mirakelkammen är numera mina bästa utställningsförberedelsevänner ;)

Karizma
0

jag har barnägens barnshampo det är bra :) parfymfri är denna jag köper. går även bra att bada hunden med :)