Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3749 ggr
eighteenlives
0

Långhårig katt+ lös mage

Ibland har min långhåriga Pixel lös mage. Det är ett himla sjå med att få hans rumpa ren när det fastnat i hans päls.

Det vi gör är att vi klipper pälsen lite därbak. Någon som har andra tips,  vad det gäller förebyggande, tvättande eller annat för att underlätta för både oss och kissen?

CaTim
0

Vad ger du honom för mat? Kanske finns en anledning till varför han är är lös i magen.

oh-la
0

jag har klippt i rumpan på min ena när hon var kattunge eftersom ron reagerade med dålig mage efter vaccination. sedan måste man b örja fundera på orsaken till att kissen är dålig i magen. det kan ha med maten att göra, en infektion i magen, rubbning i tarmfloran, mask, ja otroligt mycket kan ge lös mage.

Moa-15
0

Gå till veterinären!

Katthund
0

Jag klipper därbak eftersom annars fastnar korvar i pälsen. Och jag vill inte plocka upp bajspluttar :)

elyse
0

Får han foder för katter med känsliga magar? Jag skulle nog testa det och/eller ringa och höra vad veterinären tycker.

sandras-tiger
0

Vi klipper Nappe i baken rätt ofta. Klippte honom igår, det var tur det för han har ätit något konstigt och är lite dålig i magen idag. Men bajset fastnar lätt i hans päls även när han är bra i magen. En gång hängde två korvar i pälsen som han förgäves försökte få bort genom att åka kana på vår mattaFoten i munnen.

Hyrrokkin
0

Jag hade först börjat med att kolla över fodret. Växlar ni foder ofta eller är det någon speciell sort han inte tål?

Är det inget sånt hade jag kollat med veterinären. En katt ska inte vara lös i magen, så har han problem med.. tja, jag vet inte vad det kan vara, men då bör det kollas upp.

Men ja, klippa byxorna är en bra variant för att underlätta lite. Vi gör det på vår ena katt, de andra två ställs ut och ska ha stora fluffiga byxor, så dem kan vi inte ta bort. :P

Kronängens
0

Att bajset fastnar i pälsen beror på att katten är för lös i magen. Det beror troligtivs på fodret. James Wellbeloved har hjälpt många katter med känsliga magar. Tänk på att blanda ett nytt foder med det gamla i en vecka när du byter. Blanda lite mer av det nya varje dag. Annars kan magen reagera ännu mer.

Man kan ge en pasta som heter Pro-Kolin också när katten är lös i magen. Det brukar hjälpa. Den kan du köpa på ett djurapotek eller hos de flesta veterinärer.

Lycka till med kissen! /Susanna

krasivis
0

Jag lärde mig ett bra knep och det är att dutta på potatismjöl i baken på katten när den "gojsig" där. Potatismjölet suger upp det smetiga och sedan kammar man bort alltihopa. Det fungerar jättebra på perser i alla fall. Jag har ett paket potatismjöl enkom för det här ändamåletFlört!!

www.krasivis.se

Maria
0

#9 Bra tips. Det ska jag pröva.

Jag klipper ofta vår långhåriga Lorentz för visst är han lös i magen ibland.

Att gå till vetetinären för att katten någon gång är lös i magen tycker jag är lite överilat.

Klart att det beror på vad han ätit. Men vem blir inte lös i magen någon gång och då pratar jag om oss människor.

Händer det hela tiden så kanske man ska se över fodret och kattens hälsa men annars tycker jag det är en bagatell.

/Maria

Moa-15
0

Men det är ju inte normalt för en katt att vara lös i magen.

Det behöver ju inte bro på maten.

Han kan ju ha någon mag sjukdom.

Tycker iaf att du ska höra med vetrinären.

aggeelin
0

#10 Tycker som du att det är överilat att gå till vet om katten är lös någon gång. Just riktigt lös händer kanske en gång/ halvår. Men att det fastnar pluttar som är hårda det händer och det är ganska tråkigt, särskilt att trampa i, få i sängen, på bordet osv.

Har ibland klippt lite men undrar åter om det finns fler tips på problemet att det fastnar i pälsen därbak?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

eighteenlives
0

Han är ju inte lös i magen jämt. Och SÅ löst är det inte, bara tillräckligt för att fastna små korvar i hans päls.

Men jag har funderat ett tag på att byta foder. i/d-foder gör ingen skillnad tycker jag…Det har vi använt länge och bytte långsamt till vanligt foder. Nu ger jag han Hill's och jag tror att jag vill byta mot nåt annat. RC passar inte alls hans mage. Kanske Eukanuba?

Hyrrokkin
0

Vi har en katt som inte heller kunde äta RC efter att de bytte formula. Hill's hade han också svårt för. Han äter Eukanuba utan problem, så det kan ju fungera för din kisse.

eighteenlives
0

Åh, vad kul att höra! =) Då ska jag prova det. Det finns inte hos vår lokala djuraffär, men vad gör man inte för sina små älsklingar? =)

Hyrrokkin
0

foderbilen.se är ett hett tips :)

eighteenlives
0

Tack! Nu har jag beställt Eukanuba därifrån, så jag kan börja vänja dem vid det istället. Hoppas min lilla kisse får en stabilare mage av det. =)

Hyrrokkin
0

Lycka till med foderbytet! Det vet du säkert redan.. Men ta det väldigt lugnt med bytet. Låt det gärna gå två-tre veckor med lite mer av det nya för varje gång, för att vara på den säkra sidan :)

Skruttan-1
0

lycka till säger jag med :) Och hör får vi hårda pluttar i pälsen så jag klipper henne väl där bak för hennes skull o för våran skull :)

Snurpan79
0

Hoppas Eukanuba blir bra för din kisse. Min ena katt var också lös i magen och kunde inte äta RC eller Hills men James Wellbeloved blev hans räddning. Så funkar inte Eukanuba kan jag rekommendera det fodret. Lycka till!!! Glad

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

ingann
0

Lycka till med foderbytet!

Min huskatt var lös i magen till och från förut så jag fick klippa honom i baken, men sedan jag började ge katterna Orijen har det varit bra. Orijen innehåller inget spannmål vilket en del djur kan vara överkänsliga mot…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner