Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 4374 ggr
Moa-15
0

Ni som ställer ut era katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Förstår att det kan vara kul för ägaren om det går bra för ens katt.

Men katten ser ju inget roligt med det här?

Sen måste man väl bada dom ett antal gånger?

Är det inte lite synd om utställnings katter?

Långa resor i "små" burar?

Vad tycker ni om det?

Silvestris
0

Jag skulle säga som så att de katter jag har ställt ut accepterar det. De mår inte dåligt av det och de tycker inte att det är kul. De ligger mest och sover i buren. De tar då rakt ingen skada av det, men såklart är det enbart för min egen skull jag ställer ut. Jag är dock ingen utställningsräv som åker land och rike runt och ställer ut utan jag håller mig till närabelägna utställningar.

Mina katter är vana vid resor eftersom de alltid följer med mig när jag åker och hälsar på släkten i norr vilket blir en resa på 100 mil. 12 timmar på tåget alltså. De sover i transportburarna så…

Jag har korthåriga katter som behöver badas inför utställning ibland, men inte alltid. De är vana vid bad, en del av mina katter har tom. gillat att bada!

Moa-15
0

Oj 12 timmar. Då är det nästan bättre att man lämnar dom på något katt hem eller någon nära släkting kan jag tycka.

Katter är inga hundar. (inte illa menat)

Men man gör ju som man vill förstås=)

MonicaLagerquist
0

Så här nöjd är min Stella på utställningarna.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

Stella igen

MonicaLagerquist
0

Stella kelar och myser på LIRAK utställningen.

Moa-15
0

Ja. hon är väl van?

Men tror inte hon gillar dom långa resorna.

Men jag vet ju inte hur mycket du ställer ut din katt.

MonicaLagerquist
0

Kom på en sak till.Vi var ju på utställning i helgen och katterna fick ju tillbringa en hel del tid i bur.Vi kom hem sent på natten mellan söndag och måndag.Sen kan ni få gissa vart mina katter sov på måndagen.Jo i sina öppna transportburar som alltid står framme här hemma.Så jag tror ju inte att mina katter tycker att det är så hemskt att sitta i buren.

Moa-15
0

Nä dom känner sig säkert trygga i buren. Eftersom om dom har tillbringat så mycket tid där.

grapetonic
0

Jag tror inte katterna tycker det är hemskt med transportbur eller utställningar. men det beror vell på om katten är van eller inte, Men dom lider nog inte av det iaf.

Moa-15
0

Nä men tänk att vissa utställningar är låååånga

restiden kan vara över 12 timmar i vissa fall.

Det tror jag inte dom gillar.

tuska
0

Det finns katter som ogillar utställning och det talar de om minsann.

De katter ställs inte ut. 

Katter mår inte dåligt av pälsvård, att hålla en katt ren inför en utställning är ingen plåga för katten.

Att resa blir en katt van med.

Moa-15
0

Ja mena mest det med bad. Min katt älskar att bli borstat=)

Även om dom visar det eller ej så har dom det ju bättre hemma i vilket fall.

MonicaLagerquist
0

Har du varit på någon utställning någon gång?

Mina katter badas regelbundet och det är inget dom tycker illa om.

KindredCold
0

Min hane älskar att åka bil och tåg. Så att åka med honom är inga problem, sen väljer jag utställningar som är nära och lättåtkomliga så att säga.

Ser heller inga sura miner på utställningar, har myser i sin bur, och beter sig som vanligt ute på plan så att säga.
Visst, lite spott och fräs emot andra fertila katter, och så men är ju oundviktigt i många fall.

Hade min katt vart sådan att han inte gillade det, stress, och så då hade jag självklart inte ställt honom.
Sett katter som ställs ut som är såå lugna och stabila, i en sådan miljö.
Det handlar väl om vana gissar jag på.

Man märker om en katt visar missnöje, och det är inger jag sett hos min lilla hane.
Får han lite mer erfarenhet så kommer nog osäkerheten släppa.
Det blir inte ofta heller.

Ang. badet så råkar mina (och många andra) katter gilla att bada.
Jag använder ingen hårfön, utan det funkar lika bra utan..
Vet inte hur de skulle gilla den heller så det vet jag inget om.

Sen badandet beror väl på ras?
Jag har norsk skogkatt och anser att badandet är inget man gör ofta.
Tvättat bort lite fet päls bakom öronen någon gång, men aldrig badat dem.

Nu är ingen av katterna gamla eller så, men ändå.
Hanen beter sig som vanligt efter hemkomsten och visar inga tecken på trauma eller så..

Så inte är det synd om utställningskatter om de är sunda inidvider som sköts på rätt sätt!

"Det är inga hundar"..?
Vet hundar som HATAR att åka bil, även om det är 5 min till affären.
De får PANIK.. Så det argumenen tror jag inte håller för fem öre..
Både katter och hundar för den delen är ju individer.
Vissa hundar älskar utställningar och bilresor, vissa inte.
Vissa katter trivs på utställningar och i en bil, andra inte..

Man kan inte dra alla över en kam i sådana situationer.

(Min hane på sin första utställning. Han myser och spinner i sin bur)

Moa-15
0

Ja. Då var det väldigt högljut och katterna satt i fina burar;-)

Tycker mest det är för ägarens skull. Lite fel kan jag tycka.Men

Fattar att folk tycker det är roligt.

Dom flesta katter tycker det är hemskt att bada.

Men dina är nog väldigt vana=).

Nu när jag har en äkta utställare här kan jag ju fråga.

Hur lång den längsta resan har varit?

MonicaLagerquist
0

Vi har åkt från Uppsala till Halmstad.Det är nog det längsta vi har varit.Sen blir det ju ett par tre resor till Oslo per år men det är ju bara drygt 45 mil.

KindredCold
0

#15 Svårt att veta vem du svarar på när du inte skriver inläggsnummret..

Kan tycka att det inte bara är för ägarens skull.
Så är det i alla fall inte för mig.
Min katt får komma ut och stimuleras av alla möjliga intryck, han är inte så pigg på att gå ut i sele, eller överhuvudtaget så det får honan göra, och lillhanen får åka runt med matte, och han gillar det av det jag kan se i han uttryck.

Vana vet jag inte, de har som sagt aldrig badat, men de sitter gärna med när man duschar, och det har de alltid gjort, ända från början då vi tog hem dom, så inget påhitt från vår sida.
Så någon vana har de inte fått annat än egna beslut om att sitta i duschen..

Nu vet jag inte om det var mig du pratade med som sagt, men svarar ändå.

Ja, det tog 25 med tåget + ca 30 med bilen efter tågresan.
Så lite drygt 1 timme - 2 timmar tur och retur då.
Han sover mycket, och när han är vaken sitter han och tittar, och ser så nöjd ut. Han trampar och spinner och myser.

oh-la
0

som längst en timme ungefär. ingen av mina katter har problem med vare sig utställninar eller att åka bil. min minsta somnar sött så fort hon sätter tassen i en bil och sove som en stock tills vi är framme. de åker både buss, bil och tåg utan problem och följer med oss i stort sett varje helg.

badar dem gör vi ungefär en gång i månaden, och de har inga problem med det heller. man badar ju sin hund, varför ska man inte kunna bada katten. det är för deras bästa. de blir av med en hel del lös päls och annat bös. vi får en ordentlig genomgång av pälsen och mina katter är vana vid bad. de älskar det inte men de har inga problem med det. och jag anser att det är en nödvändighet att hålla god ordning på sin katts päls. de kan inte komma igenom pälsen när de tvättar själva så varför inte hjälpa dem med det.

Moa-15
0

Ja tror det har med vana att göra.

Min katt skulle kastreras han jamade hela vägen och var väldigt orolig trodde nog han skulle sitta i buren hela sitt liv:o

Ja det är ju inga korta resor precis. 45 30 mil :o

Det här med hundar menade jag mer att dom är följer med mer.

Katter är ju lite försiktigare Så jag menade

KindredCold
0

#19 Liten fördom tycker jag.
Alla hundar följer visst inte oftare med.

Svärmor har en tik som ibland inte ens vill gå ut på en vanlig promenad.
Medans jag har en huskatthane som mer än gärna följer med när man gick ut med hunden vi hade då.

Även där dras alla över en kam.

Fast nu handlade det om utställningskatter, back to the topic.

MonicaLagerquist
0

Vid vilka tillfällen har din katt åkt bil?
Katter som bara åker bil till veterinärn en gång om året får ju inte så bra vana och de vet ju att det kommer att bli trist när de kommer fram.Mina katter åker regelbundet bil och tycker oftast att det är väldigt spännande och kikar ut när de inte sover.

Vår ena hund gilade inte alls att åka bil och man var tvungen att mer eller mindre lyfta in honom i bilen.Katterna kommer när jag ropar på dem och de går in i sina burar frivilligt.

Moa-15
0

#19 Till veterinären besöken vid kastreringen bara.

#20 ja men hundar är ju lite mer på än katter om jag säger så då.

KindredCold
0

#22 Jaså?
Tycker det är väldigt olika.

50/50 skulle jag vilja säga, men alla har ju olika erfarenheter.

CaTim
0

Moa-15, nu var vi ju tillbaka, jag försökte förklara i en i tråden inne-/utekatter, men du vill tydligen inte ens försöka förstå. Du kan inte jämföra en bond-/utekatt men en framavlad raskatt, deras temerament går inte att jämföra (i regel, undantag finns givetvis)

Det är som att en jägare skulle sitta och oja sig över alla sällskapshundägare och tycka synd om dessa hundar för att dom inte får jaga.

En raskatt är framavlad och man har medvetet avlat på vissa egenskaper, så med all sannorlikhet så kommer den att acceptera bad och utställningar lättare.

Undantag finns givetvis åt båda håll.

Silvestris
0

Mina katter är vana resande sedan kattungeben, varför skulle jag lämna dem på kattpensionat när jag åker hem till släkten? De är bekant med miljön hos min mamma och de stortrivs på sommarstället och som sagt, de sover hela resan upp.

Jag har ingen nära släkting som kan vara kattvakt åt dem 2-3 veckor här. Kattpensionat är uteslutet dels pga. att jag har avelskatter, men främst för att det är för dyrt och ett kattpensionat inte skulle kunna utfodra dem som jag gör.

Resandet är ju som sagt en vanesak, precis som det är för hundar. Hundar älskar inte per automatik att resa bara för att de är hundar. De måste miljötränas. Katter miljötränas också (oftast inte i lika stor omfattning, men det är fullt möjligt att miljöträna dem).

Varför skulle det vara bättre med kattpensionat än att följa med mig förresten? Det är ju inte direkt så att ett kattpensionat är bekant miljö för katterna eller att de känner personalen där så varför skulle det vara bättre än att följa med en människa de känner till en miljö de är vana vid?

Hyrrokkin
0

Det finns en i utställnignskretsar ganska känd röd perserhane som fullständigt älskar utställningar! Han brukar få gå fram till bordet själv,  inte bli buren alltså, och han hoppar glatt upp. En gång stod de och väntade på sin tur vid sidan av.. det var en katt på bordet som blev bedömd och så var det en till emellan innan det var hans tur, men så fort katten på bordet blev iväglyft tog persern fart för att springa fram och hoppa upp. Snopet nog så fick hans (korta) matte tag i svansen på honom, så han fick lugnt stå och vänta på sin tur. Där har vi en katt som älskar att visa upp sig! :)

För övrigt så får inte alla katter bli utställda. Agressiva katter kan få varningar och tom. bli avstängda. Är de fertila när de blir portade är de välkomna tillbaka som kastrater. Likaså tar i princip alla ansvar för sina katter, och om dem verkligen inte gillar det brukar de inte heller behöva.

Besök en kattutställning själva och prata med folket där istället för att ha massa förutfattade meningar :)

akickia
0

Moa-15
Om man nu ställer en fråga så är det bra om man också tar till sig svaren och försöker förstå och acceptera andras åsikter, annars blir det svårt att föra diskussioner med dig. Ett tips bara och inget illa menat. Som många redan har skrivit så går det inte att jämföra en katt som bara reser till veterinären någon gång med en van utställningskatt som reser ofta. En katt som inte tycker om att åka bil eller tåg utsätter inte en seriös kattägare för resor till och från långväga utställningar. Dessutom använder de flesta utställare inte de små transportboxar som du verkar syfta på utan stora och rymliga boxar, alternativt stora burar i bilen och lite mindre för att bära ut och in i bilen. Vi har en stor box till utställning där det får plats både kattlåda, kattmat, vatten och sovplats till flera katter och våra katter trivs utmärkt i den, oavsett den står hemma eller är i bilen. Om vi åker på långa resor så kan man stanna på vägen och låta katterna röra på sig i sele på en rastplats om de blir otåliga, det brukar de gilla. Med sunt förnuft kommer man långt, och de flesta utställare har ett sådant, även om undantag alltid finns, precis som överallt i samhället.

Att utställningar är för ägaren är självklart, inte väljer katterna själva att hoppa in i burar på en utställning och visa upp sig, det är ju vi som bestämmer det. Men det märks också tydligt om en katt vantrivs eller inte på en utställning, och de som inte trivs ser man inte många gånger. Som sagt, sunt förnuft och kattens bästa är ju vad vi alla bryr oss om, annars skulle vi inte vara kattägare eller utställare. Det är också viktigt att minnas att olika raser på en utställning har olika temperament, varför t.ex. korthårsraser och siam/orientaler oftare hörs skrikande i buren än semilånghår och långhår, men det betyder inte att de lider eller är uttråkade. Pratandet hör till många raser och kanske ropar de på din uppmärksamhet när du går förbi för att de är nyfikna, inte för att de vantrivs.

Jag respekterar om du inte vill ställa ut din katt på en utställning, men jag blir glad om du också respekterar mig som vill visa upp min vackra katt och göra honom/henne till en social och trygg katt genom att möta olika situationer och intryck. Dessutom är kunskapen om katter som utbyts på en utställning ovärderlig, både den som kommer från domare och som vädras mellan utställare.

MvH
Kicki

Hyrrokkin
0

En annan grej är att inte alla katter ens behöver bada. Allt beror på pälskvalitet. Dessutom badar de flesta sina katter annars också, inte bara till utställningar.

Sedan vet ni väl att det går att ställa även huskatter? Man behöver inte ha en dyr raskatt för att bli Best In Show :)

Snurpan79
0

Tänk att så många kattägare kan göra så fel… det är dåligt att ha innekatt… det är illa att ställa ut sina katter…. nu vet jag iaf vilka trådar jag ska undvika i fortsättningen.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Hyrrokkin
0

Snurpan - Ja det är så man blir mörkrädd faktiskt.

MonicaLagerquist
0

Sen måste du komma ihåg att det är elakt att kastrera katterna också.

Snurpan79
0

#31 Just ja, jag glömde den. :)

Singo-Torpet
0

herregud… det är väl snart fel att ge en katt "människomat" om den nu skulle gilla det..

ja skulle aldrig ta med en katt som tar illa av att vara på en utställning åka på en bil tur.. och ja tror ingen annan heller skulle göra detta!!

Hyrrokkin
0

#33 Haha, ja, fast det beror ju på… Enbart "människomat" tror jag inte dem mår så bra av ;P

Men jag håller med. Jag har aldrig mött katter som är så lugna och trygga i sig själva och med sin omgivning som utställningskatter.

KindredCold
0

#27 Helt underbart! Bra skrivet och jag håller med dig!
Bra att du tog upp pratandet också, det är något många missuppfattar.

#28 Helt sant! Har en vän som har en husis med BIS-titel :)

#29 Upplev lite så ska du nog se att det inte är så farligt :)

#34 Trygga är de minsann! :)

Tummen upp för förnuftiga utställare som tar hand om sina djur på ett bra sätt och lär katten i rätt takt!
Inget kan skyndas, och vissa är naturligt nöjda med en utställning, andra kanske behöver lite tid, men visst märker man fort om kissen inte vill. Då tror jag att många här inne har vett nog att ta katten ut den karriären :)

Moa-15
0

#29 Elakt att kastrera katten?

Nä det är det bästa man kan göra.

Annars kan dom ju försvina;)

Om ni förstår.

KindredCold
0

#36 En liten notis.

Självklart ska man kastrera utekatter!
MEN som några verkar tro så är inte en kastrering en försäkring på att katten INTE springer bort..

Vet ett helt gäng kastrater som försvunnit.
Så bara för att man kastrerar sin katt betyder det automatiskt inte att den inte springer bort.

Uppsikt ska hållas!

MonicaLagerquist
0

Har du hört talas om ironi?
Självklart ska man kastrera alla katter som inte ska gå i planerad avel.

Har du en katt ute så kan den mycket väl komma bort ändå även om den är kastrerad men den kan inte komma hem och vara dräktig eller ännu värre vara dräktig och inte komme hem.

JessicaN
0

Jag har en huskatt som jag ställer ut och han badas aldrig innan utställningar. Han har så fin och glansig päls ändå Glad

Moa-15
0

#38 Nä inte på det sättet;)

Har en han katt.

Min katt kommer inte bort han vet var han bor;)

Om han inte blir överkörd förstås men han går aldrig nära vägen

Hyrrokkin
0

#40 Läs en tidning (som inte är FRIDA, MinHäst eller Cosmopolitan), besök ett katthem, läs lapparna på Icas anslagstavla. Katterna där "vet också vart dem bor."

Moa-15
0

Va menar du??

cillisw
0

#42 Sluta vara så provoserande mot alla! Du skriver ju bara en massa skit här inne rent ut sagt, håll dig till marsvinifokus istället! Har inte sett dig här inne förrut och det du skriver här är bara en massa strunt som bla det är synd om katter som ställs ut, det är synd om innekatter bla bla…Rynkar på näsan blir så himla trött!!

Moa-15
0

Men jag tycker ju så?

Får jag inte skriva det då eller?

Hyrrokkin
0

Moa, grejen är den att du har åsikter om saker som du inte har någon som helst kunskap om, dvs. drar förhastade slutsater efter hur du TROR saker och ting är och sedan börjar snacka skit.

LinaK
0

#44 Men du verkar ju inte lyssna för 5 öre vad andra säger. Du verkar själv inte ha någon erfarenhet av utställning men ändå klankar du ner på dom som ställer ut sina katter. Samma sak med innekatts frågan, du verkar inte ha erfarenhet hur det är att ha innekatt men endå är det SÅ synd om innekatterna. Dags att du ser lite mer än svart & vitt på saker och ting.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Halvdansken
0

Du uttrycker dig inte särskilt taktfullt, Moa. Det är nog det folk retar sig på. Försök att hålla en lite mer diplomatisk ton.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Moa-15
0

Har varit på katt utställningar. och vet att inne katter har sämre hälsa o.s.v

LinaK
0

Moa-15 - Okej hur kan du veta det? Har du någon statistik på det eller? Visa mig det isåfall. Är väldigt nyfiken.

Hyrrokkin
0

#48 Aha, berätta gärna om den utställningen! När? Var? Var du och tittade på själva bedömningarna? Pratade du med någon av kattägarna?

KindredCold
0

Moa-15 #48 Du är mer än välkommen hem till mig och mina två innekatter och hälsotesta dem om du vill, för det du kommer med är rent skitsnack :)

Halvdansken
0

Minou, därför att hon är 15 år och då vet man allting Flört

Hyrrokkin
0

Skulle förresten också vilja se statistik på att innekatter har sämra hälsa. Annars tar jag det som ytterligare ett försök till provocering genom rent skitsnack :)

LinaK
0

Halvdansken, så sant som du säger Tungan ute

Moa-15
0

Håll iaf med om att en UTE katt är gladare får gå ut och klättra i träd fånga möss och allt sånt. Ett KATTLIV.

Utställning. Det som jag ser som jobbigt för en katt.

• Högljut
  • Långa resor
  • Alla såna saker
KindredCold
0

#54 Halvdansken? Vem pratar du med? Flört

Hyrrokkin
0

Moa, ja hade vi levt i en natur som var gjord för katten, så visst, jag håller med. Nu finns det doch flera miljoner bilar bara i Sverige och ännu fler mil vägar där bilarna rör sig. Om dessa fanns när katten kom till jorden har jag definitivt missat en viktig historialektion ;)

Poängen är att vi inte lever i en värld som katten är gjord för. Och ska vi vara riktigt petiga borde det inte finnas tamkatter i Sverige öht, de härstammar ju från öknen.

Halvdansken
0

Kindred; Mitt inlägg # 52 var ett svar på Minous #49. Min nic är HalvdanskeN, men det får inte plats. Får inte din heller, förresten.

Silvestris
0

Vilken tur att vi som ställer ut våra katter miljötränar och socialiserar dem så att de klarar av dessa påfrestningar då. Så mår inte katterna dåligt.Glad

KindredCold
0

#58 Aha, tack för att du förklarade.. jag tänkte riktig långsökt jag, haha!
Nej, jag vet.. KindredCold heter jag :p

#59 Sant, haha!

#55 Mina katter är ljudtränade och ska vara med om man sätter upp hyllor med en slagborr, hamrar upp en spik eller använder elvispen.
Så höga ljud har de inga problem med, de vill bara vara med och kolla.
Långa resor klarar de säkert av, även om jag personligen inte åker så långt med mina.
Alla andra saker? Kan du precisera dig lite??

Hyrrokkin
0

Det är inte mer högljutt på en utställning än det är när du spelar hög musik eller tittar på TV med hög volym hemma. Burarna som är inredda med burskynken blir dessutom något ljudisolerande.

Bilresor är inget som på något sätt skadar katten. Dels finns det lagar på hur stor/liten en transportbur för katt får vara (alla på marknaden är inte godkända, något man måste kolla när man köper dem), samt att det finns olika storlekar för olika stora katter. De finns även stora hundburar som du kan ha dem i och inreda med låda och matskål osv. om du ska långt. Finns även selar du kan ha så slipper katten buren helt och hållet.

Åker du enbart med din katt till platser som katten förknippar med dåliga saker är det självklart att 1+1 blir 2 och katten förknippar bilresor med något hemskt. Vänjer du dina katter vid att åka bil behöver du nödvändigtvis inte höra ett knyst från dem på hela resan då de sover hela vägen.

Med "alla sånna saker" vet jag inte alls vad du snackar om. Javisst är utställningarna för oss människor. Anledningen till att jag öht ÄGER katter är för mitt höga nöjes skull. Det är vi människor som tagit in katten i våra hem och domesticerat den, den hade lika gärna kunnat leva vidare i sin ökenkatt-form, men då hade jag aldrig ägt och älskat mina tre katter här hemma. Så javisst är det för min skull jag äger och ställer ut. Något annat vore att ljuga.

Moa-15
0

Ja man badar katterna OFTA. och miljön är ju egentligen inte så katt vänlig;)

Men det är ju en vana.

Men är det det livet ni vill ge er katt?

Ni som ställer ut era katter har dom väl inne också kan jag tro

KindredCold
0

#62 Jodå, jag har mina inne, men det är av säkerhetsskäl.
Hade jag bott på en plats utan barn och så hade jag haft dem ute.
Ja, hanen vill ju inte gå ut, men honan går gärna ut i koppel och nöjer sig med det.

Och mina katter har aldrig badats.
De sitter med när man duschar.. vad ska man göra om de vill vara där?

Jag aktiverar mina katter rätt, och de är nöjda och välstimulerade.
Så de är lyckliga katter som innekatter.

Du har så mycket fördomar.
Ut i kattvärden (på riktigt) och pratar med riktigt kattfolk så ska du se att dina värderingar vidgas..
När du blir lite äldre, fått lite mer erfarenhet så kommer du nog också kunna förstå oss :)

Kroppskultur
0

Du kör ju samma tjafs inne på marsvins-siten, troll varning över dig eller?

Moa-15
0

Jag förstår så bra.

Jag skulle absolut inte kalla det fördomar.

Det är ju så det är.

Allt på ägarens villkor.

Att ni bor i stan och inte vill att era katter ska skadas.

Om katten skulle få välja skulle den nog inte åka med på utställningar.

Skulle med all säkerhet vilja gå ut och gå på äventyr

klättra i träd fånga möss. Ja allt sånt som katter gör.

Om du var katt vilket LIV skulle du Välja?

Moa-15
0

Nä är inget Troll

Skriver sånt jag tycker.

För djurens bästa!

Hyrrokkin
0

Äsch, jag ger upp. Du vet ju inte ens själv vad betydelsen av en "fördom" är, då känns det värdelöst att ens försöka föra en diskussion.

..men jag tycker som det nämnts tidigare, ge dig ut i den riktiga kattvärlden så kanske det tom. går lite fortare att växa upp.

Moa-15
0

Ja är mitt uppe i den så kallade RIKTIGA KATT VÄRLDEN.

Har inga fördomar har upplevt det på RIKTIGT!

blondifire
0

att folk ens tar denna människa på allvar gör mig trött.ser ni inte att allt det går ut på är att provocera fram vilda diskussioner? tror inte ens det är en 15-åring…

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

Moa, Haha, det där var typ dagens skämt. Tack för den :)

Nej, jag tar väl egentligen inte henne på allvar, men det läskiga är att det faktiskt finns folk som är sådär, på riktigt, så man vågar ju inte chansa ;)

blondifire
0

Skrattande o är hon 15 år är hon väldigt duktig på o provocera alla vuxna här,dum jag är,d e ju precis så dom är ju..lilla gumman, borde hålla sig till marsvinen.

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

Haha, jag var också duktig på att provocera och manipulera i den åldern, men jag visste iaf vad jag snackade om, eller så höll jag tyst eller frågade tills jag visste. Att bli såhär dumförklarad är ju bara pinsamt  ;)

Moa-15
0

Blir trött på er.

Bara för att ni tror ni kan allt om allt.

NI tycker alltså på allvar att katter har det bättre på utställningar och inne än ute i ett KATT LIV.

DÅ får ni väl tro det!

KindredCold
0

#65 Vem har sagt att jag bor i stan?
Vore jag katt skulle jag vilja att mina ägare höll mig inne om det var för mitt bästa.
Inte släppa ut mig där det finns barn, och dylikt som kan skada mig.
Bodde jag på landet där det var säkert skulle jag kanske gå ut om jag ville.

Ja, kan ju vända på steken och tror du att dina marsvin vill vara i bur hela livet?
De lever ju på dina villkor också.. ALLA som har husdjur vet att djuren lever på deras villkor, så jo det är rena fördomar du kommer med.

Säger ännu en gång att du får mer än gärna komma hit med din mamma eller pappa och kolla upp mina katter.
Komma deras hälsa och välbefinande.. Jag har inget att dölja så du är mer än välkommen, bara att skicka ett PM så får du nummer och adress.

Sen är du bara 15, du är inte så erfaren.
När du fått lite mer kött på benen så kan du komma och kanske starta en riktig diskussion, för nu är det fler och fler som verkar tröttna på dig och dina påhopp.

Hyrrokkin
0

Jag har min häst i en hage även fast han mycket hellre vill springa fritt i skogen. Dessutom rider jag på honom, det är ju inte alls naturligt! Och marsvinen som bara sitter i bur när jag inte är med ska vi inte prata om, det är så synd om dem! Och fiskarna i akvariet! Och stackars hundar som måste åka bil till lydnadsträningen! Vojvojvoj, tror jag ska gå och ta livet av mig, jag bara misshandlar mina djur…

CaTim
0

Hyrrokkin du är bara så skön!!Cool

KindredCold
0

#75 Du, får jag hänga på. Känner mig hemsk nu när jag fått höra att jag misshandlar mina stackars katter!

Kanske ska katterna leva ett marsvinsliv?
Sitta i en bur.. när det regnar, och komma ut ibland?

Nej.. Nu blir jag arg och kanske ska vara tyst..

Moa-15
0

Tycker inte jag "hoppar på folk" skriver ju bara min syn på saken.

Och katter har det bättre ute så är det bara.

Tänk att sitta inne dygnet runt.

Visst någon konstig filur viftar med ett snöre. Men det är inget "Riktigt katt liv enligt mig.

Men man kan inte jämföra olika djur sådär.

Mina marsvin sitter inte i bur 24 tim om dygnet

Hundar som åker till lydnadsträningar är det inte synd om.

KATTER SOM SITTER INNE 24 tim Om dygnet är det synd om.

Hyrrokkin
0

Cool Hehe, yeah! ;)

Alla som känner sig manade är välkommna på kollektivt jag-misshandlar-mina-djur-och-vill-dö-självmord imorgon klockan 15 vid…ska vi säga..öresundsbron?

Eller vänta, jag jobbar ju då, vi får skjuta upp det. Sedan måste jag vänta på att mina djur dör av tristessen och misshandeln också.. FAst det borde inte ta så lång tid om man ska tro TS.

CaTim
0

Jag ryser när jag ser allt nät runt ditt marsvin, han måste känna det som att han sitter i ett fängelse, skulle jag ha gjort.Tyst

Moa-15
0

Du måste skilja på katter och marsvin.

Annars är det illa.

Akvariefiskar hästar hundar alla är samma djur för dig verkar det som?

Hyrrokkin
0

Men ingen på hela forumet har sagt att deras katter sitter inne 24h om dygnet, förutom de som själva VÄLJER att göra det. Så…. vilka katter är det synd om?

Att katten tycker det är tråkigt med ett viftande snöre är något du får stå för, alla mina tre katter blir som tokiga. Fast dem bara luras för att göra mig glad, eller?

tuska
0

Vet du va Moa-15. 

Två av mina vana bilåkande innekatter ska åka buss ner till Österike,

St. Gallen på World Show  

Du kanske ska med å kolla in hur bra katterna har det i den hyrda stora bussen. 

Djurplågeri  Uffamej.

Moa-15
0

Ingen har sagt att du misshandlar dina djur.

Hyrrokkin
0

Nej, definitivt inte, de har alla olika behov som jag ser till att tillgodose. Poängen är att hästen är inte i sin naturliga miljö, inte marsvinen och fiskarna heller, och egentligen inte hundarna heller, och enligt dig är det ju SÅ synd om djur som åker bil Obestämd

CaTim
0

Moa, Hur vet du att en katt känner sig mer instängd än ett marsvin?

Eller var det inte mig du menade?

Menar du att en katt är det enda djur som skulle njuta av fullständig frihet?

Moa-15
0

Ja men dom är vana.

Ni förstår mig inte alls.

Säger att ni har valt eras katters liv. Men dom skulle ha det bättre om dom fick ett "riktigt katt liv"

Dom lever bara i ca 10-15 år

Hyrrokkin
0

Moa, det är ju PRECIS det du sitter och säger, att mina bilåkande utställda innekatter blir misshandlade. Det är precis det du skriver! Nu säger du bara emot dig själv :P

Moa-15
0

Jag ser på dom att dom inte känner sig instängda dom har en stor bur som dom känner sig trygga i.

Katter och hundar är inte samma "art" svårt det där VA!

Hyrrokkin
0

Nej katter är tydligen enda arten i hela världen som måste riskera livet för att må bra.

Moa-15
0

Nej det säger jag inte dom har det säker JÄTTE bra oss dig.

MEN dom skulle tycka det var roligare att få bo på landet leva ett så kallat katt liv.

Fånga möss klättra i träd känna sig fria.

Det kommer aldrig dina katter att få uppleva.

Men det är inget dom lider av.

Dom vet ju inget annat.

Men det vet ju vi ägare.

CaTim
0

På samma sätt ser man nog på sina katter om dom inte mår bra…

Moa, det är alltså bara katten som skulle uppskatta fullständig frihet? Jag tror inte min hund håller med dig, hon skulle nog vilja vara ute i skogen och springa hela dagarna om hon fick…

KindredCold
0

Moa - 15 rätt och slätt

Sluta dra alla över en kam.
Du har varken erfarenheten eller kunskapen om det hela, och har man inte alla fakta är det dumt att lägga näsan i blöt.

Ut och upplev lite, sen kan du komma tillbaka när du har lite att prata om.
Vad du tycker och hur världen ser ut är Två Helt Skilda saker..

Så, när kommer du förbi?
Jag kan i princip när som helst, så det är bara att säga ett datum..
OH! Ta med dig en kamera så alla andra iFikusmedlemmar kan se hur hemskt mina katter har det… Obestämd

Hur är det med alla innekatter som inte vill gå ut.
Finns f.d. utekatter som valt att vara inne. Jag äger en sådan.
Det måste - med din syn - betyda att detta inte är katter!!! Förvånad

Moa-15
0

Nej det gäller inte bara katter men det här är ju ett katt forum eller hur?

DINA katter har det säkert jätte bra. Men dom skulle kuna ha det bättre!

Det är inget dom lider av!

Bara jag,

CaTim
0

Moa, vill du mena att man bara ska ha katt om man bor så pass långt ut på landet så den inte kan bli överkörd, eller NÄR tycker du att man ska ha katt? När man bor sådär, så det bara finns en halv risk att den blir överkörd och inte en hel risk…

När ska man ha HUND?

Marsvin?

Vilka tycker du är en de enda förutsättningarna för att få ha djur? Vad ska man ha att erbjuda sitt husdjur?

Hyrrokkin
0

Moa, är du medveten om att du säger emot dig själv hela tiden?

..och "det här är ju ett kattforum" var ett slappt sätt att slippa diskutera ;)

Men jag håller med Kindred, skaffa lite kött på benen så du Vet vad du snackar om innan du öppnar munnen (eller knappar på tangenterna). Du är precis lika välkommen hem till mig. Jag ska på utställning nästa helg, du kan ju få följa med och se hur hemskt det är och hur vi plågar våra katter.

Moa-15
0

OK.

Katt ska man ha på landet där  dom kan  gå ut.

Hund kan man ha vilket fall, Eftersom om att man går på långa promenader och går till skogen ibland(Hoppas jag iaf)

Marsvin då kan man bo var man vill, Men ett plus om marsvinen får komma ut på sommaren.

Akvarie fiskar. Kan man ha hur man vill. Bara inte i ett litet runt akvarium.

Är ni nöjda?

Hyrrokkin
0

Nej, egentligen inte, men men, orkar inte diskutera med någon som utgår från fördomar, så ja, det får duga.

KindredCold
0

Okej alla innekattsägare!

Vi får ta bort våra katter, vi sköter dem inte tycker den här lilla tjejen.

Moa - Mina katter skulle inte ha det bättre om de fick komma ut.
Två av dem vill inte ens gå ut.
En av dem går ut, och bor på ett sådant ställe där han kan gå ut utan att riskera att bli skadad/dödad.
Ena innehonan går inte ut lös, hon trivs bäst i sitt koppel..

Varför tvinga ut dem om de inte vill gå ut?
Är det ett värdigt kattliv..?

Så, jag får inte ha katt, säger du..
Hmm.

Jag tänker inte svara på mer inlägg, för du är för oerfaren för att ens uttala dig om detta tycker jag.
Ha det bra tillsvidare

Moa-15
0

Har inga fördomar för 4 gången.

Säger inte att ni är dåliga katt ägare.

Säger att om jag fick välja skulle alla katter få gå ut

och leva ett "Riktigt katt liv

Moa-15
0

Dom vill säker gå ut det där är bara skit snack.

Dom är säkert försiktiga tycker det är läskigt pga att dom inte varit ute i hela sitt liv, Har du försökt slängt ut dom, men dom sprang in igen eller?

CaTim
0

Så om jag vill ha katt så ska jag ha den ute och vara väl medveten om farorna? Och om jag inte vill att den ska bli ihjälkörd så ska jag inte ha någon katt… Okej.Obestämd

Moa-15
0

Om det inte finns några vägar kan inte katten bli överkörd.

Oftast fattar katter att dom inte ska gå nära vägar när det kommer bilar.

Visst det kan hända olyckor

Men ska man stänga in sina djur för det?.

KindredCold
0

#101 Kan ta min 10-åriga gamla huskatthoan som exempel.
Hon var utekatt i.. 6-7 år?

Sen flyttade mamma (som katten bor hos) och sedan dess ville hon inte gå ut.
Det är inte långt från gamla bostaden så känner igen sig, det gör hon.
Vi brukar släpa (Nej, inte släppa, utan släpa) ut henne, men hon vill inte vara ute. Hon skriker och vill inte..

Men tycker du att det är skitsnack så tycker jag att du kommer hit och försöker.
För du kan inte uttala dig om något du inte vet ett dyft om.
Så PM.a mig om tid och så, så kan vi åka och hälsa på. Så kan du ju försöka hålla henne ute om du vill.
Bevisa nu att det du säger stämmer, så lovar jag att låta dig vara.
För fel, det har du.

Kom inte och säg att det är skitsnack förrän du har en aning om hur det är.
Så mycket kan jag säga, att är det någon som snackar skit, så är det du.
Ogillar när folk kommer med kommentarer och vet allt om djur de inte ens sett ännu mindre träffat! Varken ägare eller katt..

KindredCold
0

# 101 Vem har påstått att de aldrig gått ut förresten??
Även där lägger du i egna uppfattningar..
Usch.

CaTim
0

Moa-15

Nä, om det inte finns vägar då blir dom inte överkörd… Tala om vart den platsen ligger så flyttar jag dit, hur man nu ska ta sig dig, kanske en stig genom skogen eller flyga, det fixar sig bara du berättar vart den platsen finns, Moa, snälla.

Moa-15
0

Den finns i kolund där jag bor.

Finns en väg en bra bit bort och så en smal grus väg till huset.

Finns gott om platser där det bara finns en väg.

I stan är det vägar överalt då blir katten överkörd!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#87 hur menar du att katter är vana? Vana att leva ute men inte marsvin? Marsvinen är väl också ursprungligen ett vilt djur som människan valt att ha som husdjur, så rimligen borde även de vara vana att springa ute och slippa sitta inne i en bur och ha det tråkigt?

Moa-15
0

Ja så är det.

Men marsvin får ju gå ut(iaf mina)

katter ÄR STÖRRE DJUR OCH BEHÖVER MER UTRYMME

Vana menade jag mer vana med utställningar och bad och det köret.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Okej så dina marsvin har burar på en 20-40kvm då?

Förutsatt att en katt är en 5 ggr större än ett

marsvin.

CaTim
0

Moa, Varför och hur tror du att raskatterna uppkom? Har det bara med utseende att göra?

KindredCold
0

# 109 Större djur, jo men nog måste du hålla med om att en lägenhet på 70 kvadrat är bättre än en marsvinsbur för ett marsvin? Genomsnittlig alltså.
Jag vet inte, dina marsvin kanske får springa fritt i hemmet?

Det blir i storlekstankar som att ha en katt instängd i köket..?
Är det någon annan som tänker som jag?

Men du, lilla vännen.
Nu har jag annat för mig.
Du får ha det så bra och hoppas du får fast alla hemska människor!

Moa-15
0

Nä dom får ju komma ut på golvet gå fritt och gå ut.

Men katter har ju andra behov.

CaTim
0

Det här tycker jag att är på landet. I den där korsningen skrapades min sista utekatt upp vid två års ålder… En by med 600 invånare och lite trafik… Borde vara idylliskt för en katt.

ophelia
0

Hej Moa

Jag bor på riktiga landet med åkrar runt husen.Här kör traktorer som du bara kan fantisera storleken om till dessa traktorer är det redskap fastsatta som är enorma.Förutom allt detta så kör det bilar (de kör fort) 600meter från huset.Ovanför i skyn seglar stora rovfåglar som plockar harar ,sorkar, en liten katt är en smal sak att ta för dem.Vi har räv och vildsvin även grävling finns det här.Så mina katter är innekatter med möjlighet att gå ut i rastgård när vädret är fint.

De äter duktigt har enorma race när de busar fram över möbler högt och lågt för att lite senare sova i mitt knä.Dessutom så ställer jag ut en av dem då och då.Enbart för mitt eget höga nöjes skull och för att jag vill kunna se hur jag ska gå vidare i aveln.Han badas före utställning,och jag blåser honom torr.Då ligger han i mitt knä och spinner.

Vet du vad jag älskar mina katter.Mina hundar och våra Hästar och vill dem bara väl.

Moa-15
0

Hm. att rovfåglar tar katter är jätte ovanligt.

Tror nog dom kan hålla sig undan traktorerna.

Dom är snabba och smidiga små varelser;).

Men nu ska jag inte vara sån.

Du gör nog det som du anser vara bäst för just dina katter.

ophelia
0

Lilla gumman om du tror att en katt kan hålla sig ifrån en rovfågel så har du inte sett mycket av vad som händer i naturen.

I en vall som ska slås där katten kanske lurar på en mus observerar han inte vad som sker runt omkring.De nya traktorerna kör över 65km i timmen.Att plocka upp bitarna av katter som fått kroppen sönderkörd av en slåttermaskin är ingen vacker syn.

Att plocka upp sin katt från vägkanten för att begrava den hemma gör ont i hjärtat.

Eftersom jag har perser så undrar jag hur de skulle se ut om de fick springa fritt i naturen.Och nej de tar inga möss inte ens om de springer rakt över tassarna på dem.

Hyrrokkin
0

Det händer att rovfåglar tar katter. Att de tar kattungar är inte lika ovanligt.

Finns flera exempel på katter som ligger och lurar och inte hinner undan när traktirerna kommer. Var ju tom. någon inne på det här forumet som blivit av med sin katt i i en skördetröska?

Förstår fortfarande inte varför katten är det enda djur som inte behöver tillsyn? Och gör dem inte till människor nu, för det har du en förmåga att göra i nästan varenda svar.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Okej så då har ju dina marsvin det bra som aldrig behöver sitta instängda i en liten låg bur. Men medge att det är ovanligt att marsvinsägare aldrig stänger in sina marsvin i små burar?

Hur menar du att det är jätteovanligt att rovfåglar tar katter? Vart har du funnit den faktan som du grundar det på? Skulle vara intressant att läsa mer om det.

Moa-15
0

Ja du har ju ras katter så jag förstår att du inte vill släppa ut dom.

Jag skulle släppa ut min katt även om han var ras katt.

Hur många katter är det som blivit tagna. JUST DET.

Vi lever ju inte Dinosaurie världen;)

Och tur är väl det.

Olyckor händer men vi kan ju inte ta bort djurs frihet för det.

Anne
0

Det skulle vara bra om ni visade varandra lite mer respekt och försökte respektera andras val. Alla är vi här för att vi tycker om katter, och det behöver inte bli nån tävling i vem som är bäst. Tänk på hur ni tilltalar varandra.

Hyrrokkin
0

Så bara för att du inte hart sett en fågel ta en katt betyder det att det inte existerar.

Ja-a… tänk om man kunde vara så blåögd ändå *drömmer mig bort*

CaTim
0

I byn där jag växte upp strök åtskilliga katter åt ute på täkterna, i skördetröskor, grannen ägde en av dom.

Moa-15
0

Nä sökte också på google fick inte fram någoting

Hm. Vad menar du?

Hyrrokkin
0

Ja självklart registreras allt som händer på internet… Allt som står där är sant och står det inte finns det inte. Doh! Skrikandes

Nog för att det finns något som kallas IT-generationen, men att det skulle vara så extremt trodde jag inte! :P

ophelia
0

Nej det är inte för att det är raskatter de inte får gå ut utom i en rast gård utan för att jag inte vill att mina katter ska råka illa ut.Katten vid vägkanten var vår egen och det vill jag inte gärna uppleva igen.Jag accepterar inte att man får räkna med olyckor.Det är mitt ansvar som djurägare att försöka hålla mina djur friska och trygga. Säkra och glada.Glad

Med detta har jag sagt mina tankar.

Kroppskultur
0

#124, Moa, prova och googla igen.

Eller här är en länk av mängden länkar man får upp, där folk berättar om sina skadade katter

https://www.flashback.info/showthread.php?t=654559&page=2

Moa-15
0

Länken är ju en diskussionstråd.

Hur stora byten en rovfågel kan ta.

Skadade katter finns det gott om.

Men katter som blivit tagna av fåglar är ovanligt.

Silvestris
0

Badar katterna ofta? Det beror väl helt på hur ofta man ställer ut och i vilket skick pälsen är? Min äldsta avelshona är IC och har ställts ut 6 ggr under sitt 6 år gamla liv. Eftersom hon är vit har hon badats inför varje utställning, men ofta? Njae…

Och självklart har jag mina katter inne. De är avelskatter och jag bor mitt i Göteborg. Det vore bara dumt att släppa ut dem.

Gipzy
0

Javisst lilla vän, så är det! Inte nog med att jag ställer ut vissa av mina katter, dom är dessutom (ve o fasa) innekatter!!!

Och jag håller helt med dom andra härinne, de verkar som om du bara är ute efter att provocera. Efter den här tråden kommer du väl med något nytt som inte "passar"!! Men det är väl åldern, jag minns när min dotter var i din ålder, då visste hon också "allt"!!

Och jag kan berätta för dej att en jobbarkompis till min exman satt i sitt köksfönster på landet och såg hur en stor slaghök tog en av deras katter! Fågeln orkade visserligen inte flyga iväg med katten, men skadade henne ändå såpass illa att hon fick avlivas. Hela ryggen var uppsliten av hökens vassa klor.Rynkar på näsan

Moa-15
0

Provocera. Nä det är jag inte ute efter.

Är ute efter en mogen diskussion hur allt bara är på människans  sätt allting

Dom ska vara inne dom ska på utställningar.

Men VARFÖR.

Jo för att ni vill?

Ni älskar säkert era katter.

Men gör ni det som är BÄST för dom

NJA?

Moa-15
0

Nä nu ska jag titta på hitta hem!

fillen
0

jag har sett så otroligt många katter på utställningar som bara vantrivs.. och dom flesta andra verkar inte ha det speciellt skoj… jag tycker det är okej att ställa ut katter om man inte åker för lång tid i bilen för att ta sig dit och om katten inte vantrivs

Kroppskultur
0

#128 om du hade orkat läsa i den så hade du insett att det berättas om en katt som utsätts för en rovfågel, men kanske det var för ansträngande för dig som att inte orka googla själv

Hyrrokkin
0

Fillen , vad är det som får dig att påstå att katterna vantrivs? Vad har katterna gjort för att se ut att vantrivas? Jamat? Sovit? vilat framtassarna mot gallret?

essut50
0

Lilla Moa, nu får du väl lägga av med dina påståenden om katterna. Dom lider inte att vara innekatter..Det är bara du som tror det..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Singo-Torpet
0

En inne katt lever i regel längre tid? och det är vetenskapligt bevisat alltså lever den ett tryggare och hälsosamare liv!!! och katter som inte vill vara på utställning vissar detta tydligt bitter folk morrar m.m., ja det har hänt och de var ju synd om dem men ägaren i fråga lär inte ställa en sådan katt mera!!

snälla ta reda på fakta innan ni slänger skit på folk, eller behåll era åsikter för er själva om ni ändå bara ska klaga på att folk plågar sina djur… tror att alla här på forumet (ja hoppas de) är här för att vi älskar våra katter och vill dem deras bästa!

Snurpan79
0

Tycker det är synd att detta forum nyttjas av uttråkade människor för att provocera fram reaktioner från övriga medlemmar.

fillen
0

japp, och springer runt i buren som en yr höna

Silvestris
0

Du anser att du kan se på dina marsvin att de inte känner sig instängda. Vad får dig att tro att vi som har innekatter inte har vett nog att bedöma hur våra djur mår?

Jag har erfarenhet av både innekatter och utekatter och jag kan ärligt talat säga att jag inte kan säga att utekatterna varit lyckligare än innekatterna eller vice versa. De har alla varit väldigt välmående och väl omhändertagna katter!

Jag tar absolut hand om mina katter på det sätt jag anser vara bäst för dem. Inget snack om saken. Utställningarna är ingen stor del av deras liv och skulle jag ens misstänka att de far illa av utställningar skulle jag givetvis inte ställa ut dem (jag har låtit bli att ställa ut katter av just den anledningen).

Men är det så att du är 15 år så är du ursäktad. Man brukar tro att man kan allt i den åldern. Ödmjukhet är inte direkt något som kännetecknar tonåren.

EddaM
0

Och även jag är en kattplågare som åker land o rike runt o ställer ut mina hemskt sjuka innekatter. Dessutom skall jag flyga ner till WorldWinner tävlingen i höst. Ja så synd det är om mina katter som älskar att komma  ut på utställningar o visa upp sig. Och annars så bor de på 80kvm inne med hyllor o klöspelare leksaker och mycket gos o kärlek.

Nej alltså, väx upp o hälsa på folk som har inne katter o se hur fint o trevligt de har det.

Min Huskatt har vunnit över 35 BIS och har inget emot att bada o fönas utan hon står o njuter.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Moa-15
0

URSÄKTA MIG!

Men katter lever inte längre för att dom är INNE.

Ta reda på fakta innan ni ryter ut er saker och producerar Mig.

Har inte sagt att inne katter PLÅGAS,

HAR sagt att dom skulle ha det bättre i ett FRITT liv som ute katt!

Visst dom gillar att åka bil i 12 tim eller att bada fönas vara inne och titta ut genom fönstret.

Men är det ett LIV dom skulle välja.

Ja vad tror LIV?

KindredCold
0

#142_
-Ren fakta_ och en undersökning visar att medellivslängeden på en utekatt är tre år.
Annars är det 14 år..
Så i teorin stämmer det.

På en innekatt är det lättare att hålla koll på om den blir sjuk, man upptäcker det ofta tidigare och är lättare att behandla.
Ibland kan en sjuk katt vandra iväg för att dö helt enkelt.
Den risken slipper vi med innekatter då vi har koll på om katten är sjuk, för det är inte lika lätt att upptäcka om det är en utekatt.

Så är det någon som ska ta reda på fakta är det du :)

Moa-15
0

Det stämmer inte alls.

Det där är ingen FAKTA.

TRE år ha ha.

Grannen har en 13 år gammal katt

och min katt är 8 år.

JessicaN
0

Det har ju ingen som helst betydelse om hur gammal DIN katt är, medellivslängden är tre år, så klart det finns dom som lever längre, och kortare för den delen också. Mina föräldrar har en utekatt som fyller 16 i sommar, men medellivslängd betyder egentligen dom flesta.

KindredCold
0

#144 Vet du vad medelvärde är?

Två katter av alla tusentals som bor i landet kan inte rubba statistiken vet du. Mina gamla utekatt, honan, är 10 så visst finns det undantag.
Men det är det fina med medelvärde, det räknas ut över lag och därmed finns undantag, som med allt annat.
Sen skiftar det ju i varje område för de förutsättningar som katten utsätts för.
Tung trafik, ingen trafik?
Många barn, inga barn?
Många rovdjur, inga rovdjur…osv.
Så medelvärdet gäller hela sverige och kan alltså inte rubbas av några få individer.
Medellivslängden på en okastrerad hankatt är tex, bara två år.
Men ändå har jag en granne som har en 5-årig okastrat..
Det är undersökningar som gjorts på katter som hittats överkörda eller dödade på annat vis.
Så jo, det är fakta.

Bara för att just du inte läst det betyder det då att det inte är sant?

Förstår du, eller ska jag förklara ännu tydligare?
Finns säkert fler än jag som sett den här statistiken..

Moa-15
0

Men 3 år är det iaf inte.

Kanske katter i stan.

Men hellre en 3 års kattliv

En 15 år som inne katt.

Man kan inte skydda sina katter från allt och alla.

KindredCold
0

#147 Men jisses. Hela sverige menas med hela sverige, inte bara i städerna.
Vad är det som är svårt att förstå?

Med en plågsam död av att släpa sig förlamad hem med krossad skalle?
Tror hellre jag låter mina kissar slippa det.

Min hankatt (utekatten) vart svårt skadad pga av att en bil körde på honom.
Han fick bruten svans, krossat nosben och en avslagen käke och tappade flera av sina tänder.
Ändå bor han där det är nästan ingen trafik..
Kan du förklara för mig hur du, kan ärliga, uppriktigt säga att du hellre önskar din kan en sådan plåga, och ev.död?
Han överlevde, men han hade såå ont.
Egentligen skulle han dött av skadorna, men han släpade sig hem och fick vet.vård.
Han klarade sig pågrund av att han var så ung.
Men som han såg ut, och som han mådde.
Jag önskar INGEN det, även om du verkar tycka det är mer värdigt än att få somna in i lugn och ro?

Moa-15
0

Men GUD.

Bara för att det hände din katt. Så händer det inte alla.

Sånt händer.

Jag kan lungt säga att det inte kommer hända min katt.

Om man bor i stan ska man inte ha katt.

Det är enligt mig bättre för katten att få gå ut och får ett riktigt katt liv.

Sitta inne hela livet hur kul är det för era inne katter.

KindredCold
0

#149 Jag bor inte i stan, ingen av min föräldrar gör det.
Hankatten som vart påkörd bor mitt ute på landet med en liten liten väg.
Ändå hände det, och statistiken gäller dödade katter, inte självdöda katter.
Katter som ofta dött en väldigt plågsam död under en bil eller dylikt.
Vissa bränns till döds när det går och lägger sig på motorer i bilar.
Sen att det inte händer din katt betyder det inte att faktan är falsk.

Som du sa, bara för att det hände din katt.
Din katt är gammal, grattis.
Men bara för att din katt är gamma så betyder det inte att alla andra katter behöver bli det.

Många utekatter blir gamla, men fler dör unga, plågsam och ofta utan att ägaren hittar den igen.

Ja, flera av dem har valt det själva, som jag förklarat om och om igen.
Så de kan inte vara riktiga katter.. Hmm..
Skärp dig, väx upp och skaffa dig lite erfarenhet :)

Moa-15
0

Du är 1 av miljoner.

jag säger bara släpp ut dina katter.

Visst dom kan bli överkörda men i stan så är det mycket mycket vanligare.

På landet tycker jag absolut man ska låta sina katter få ett kattliv.

Silvestris
0

För ganska precis 13 år sedan försvann min röda och vita huskatt Bellman. Jag bodde då hos min mamma mitt ute i jämtländska skogarna så Bellman var utekatt. Bellman var en 1 år gammal kastrat när han försvann. Han var aldrig borta längre än 24 timmar, men nu var han väck i 3 dygn. Efter 3 dygn hörde min styvfar en katt skrika. Han gick ut och såg Bellman kravla sig fram på våran garageuppfart. Hans vänstra bakben var klart obrukbart och de skrik som kom ur hans lungor vill du inte höra. På ryggen hade han stora öppna köttsår.

Bellman kördes såklart till veterinären där man konstaterade att hans vänstra lårben var brutet på två stället. Lårbenet låg alltså löst i hans kropp. Köttsåren gick inte att sy ihop eftersom de var ett par dygn gamla. Bellman kunde lappas ihop för dryga 10000 kr. Det tog en sådär 6 veckor för allt att läka och Bellman hade turen att slippa men helt och hållet. Veterinären kände klart och tydligt igen skadorna. Bellman hade blivit påkörd av en bil. Mitt ute i den jämtländska skogen!

Bellman hade tur som överlevde kollisionen och kunde släpa sig hem. De flesta katter som blir påkörda av en bil överlever inte. De som skadas lyckas sällan ta sig hem för egen maskin och riskerar att dö en plågsam död ensamma i en dikeskant eller gömda någonstans.

Det är inte helt säkert, men det är inte omöjligt att man efter en sådan upplevelse omvärderar sin syn på hur en katt "ska" leva. Hur säker omgivningen verkligen är. Jag har ingenting emot utekatter, men jag har sett vilket elände det kan ställa till med och inte minst, jag har lärt mig att även i de lugnaste hav lurar stora faror.

Du säger att bara människor på landet ska ha katt. Vilken tur att inte alla tycker så för då skulle katten löpa stor risk att dö ut eftersom landsbygden avfolkas allt mer.

Moa-15
0

Men när katten är så skadad tycker jag man ska avliva den för kattens skull.

Men nu är det inte det vi diskuterar.

Det kan hända olyckor.

Det kan man inte blunda för.

MEN en katt kan man inte "stänga" in för det.

Jo klart man kan.

MEN en "fri" katt har ett lyckligare liv.

Om jag kan skriva så utan att ni ska missförstå mig?

Silvestris
0

Varför i hela fridens namn skulle jag avliva en katt som går att återställa helt? Jag har inte den typen av slit-och-släng-mentalitet. Tänk om och tänk rätt. Det hade väl varit bättre att sett till att han inte hade blivit påkörd först och främst, eller hur?

Men jag kanske inte ska förvänta mig annat av någon med ditt resonemang, den där "katter ska vara utekatter" och "slit och släng attityden" brukar gå hand i hand.

tuska
0

Härligt att höra att din kisse blev åtrställd efter den tragiska händelsen,  den fick den hjälpen  tack vare att den bodde hos en kattmänniska.

Moa-15
0

Ja men är det rätt att behandla en katt som har så pass ont?

Jag vet inte?

oh-la
0

men du som är så duktig på att jämföra med människor, ska man avliva en människa som skadat sig så illa också?

varför ska man avliva en katt som går att rädda tillbaks till ett liv helt utan problem? jag skulle absolut avliva mina katter om de blir svårt sjuka och de inte går att rädda, men varför avliva en katt som går att rädda? jag vill ge alla världens rosor till Silvestris som inte gav upp trots stor kostnad och svårt skadad katt. synd att inte alla ser att ett liv är ett liv, och går det att rädda ska man göra det. döden är defenitiv och ibland tycker jag man använder den för lättvindigt på djur som har många år kvar på jorden.

Moa-15
0

Nä det valet finns ju inte med människor.

oh-la
0

då förstår jag inte varför det skulle vara okej att avliva en katt som går att återställa? varför ska man göra det? katten går att smärtlindra när det gäller sådana här skador så att den knappt känner något under rehab-tiden. operationerna man utför idag är otroligt fint gjorda, det finns antibiotika som förhindrar infektion, möjlighet till veterinärövervakning dygnet runt. min uppfödares katt svalde en tråd som trsasslade ihop kattens tarmar. hon opererades flera gånger och fick ligga på kliniken i totalt 8 dagar. skulle man avlivat den katten också? och var går gränsen? ska man avliva en katt med brutet ben för att den har ont? ska man avliva för att svansen har gått av? för att den blivit av med ett öga?

nej, jag förstår inte varför man ska avliva ett djur som går att få helt bra. även en katt har rätt till liv, och avlivning är något som ska användas när det resterande livet kommer innebära ett lidande.

Silvestris
0

Katten fick kraftigt smärtstillande mediciner utskrivna så under konvalecensen hade han inte ont (han gick obehindrat i trappor trots att lårbenet inte var ihopläkt).

Veterinären gav oss 3 alternativ och inget innefattade avlivning. Hade veterinären bedömt att lidandet skulle varit så stort att katten borde avlivats hade han självklart rått oss att avliva.

Moa-15
0

Ja tycker man ska avliva SVÅRT Observera SVÅRT skadade katter

Katter blir väldigt stressade i ovana situationer och om dom dessutom har jätte ont. En katt som blivit opererat ett antal gånger

Ska man utsätta sin katt för den stressen och smärtan.

Bedövning finns, Men man kan aldrig veta om katten har ont!

oh-la
0

jodå… smärtlindringen som används på katter idag är otroligt bra och kan göra katter i stort sett smärtfria. just smärtlindring är en hel vetenskap.

men, en svårt skadad katt som kan återgå till ett fullkomligt normalt liv tycker jag är sjukt att avliva. stress och ovana situationer medecineras också idag med lugnande medel, detta för att man idag vet att ett djur som är stressat sällan läker och mycket lättare får komplikationer. nej, jag tycker det är sjukt att avliva ett djur som kan bli återställda. då tar man för lätt på sin roll som ägare.

Moa-15
0

Men det är ju helt klart att din katt hade ont.

Man gör det ju för kattens bästa.

Visst om katten inte är jätte illa skadad så ska man ju behandla den.

Men om katten ska ha ont och genom gå en rad operationer så nej.

Får han gå ut nu eller har du honom inne?

tuska
0

En katt kan inte leva ett långt liv utan att någon gång få smärta, som vi djurägare är tvungen at hjälpa dem med, veterinären är till för att hjälpa djurägaren att avgöra när ett lidande blir för svårt.

Att djur blir stressade vid ett veterinärbesök är vanligt och inte ett stort lidande för katten.

Mycket bra smärtstillande med. finns för djur och det är inte meningen de ska äta det hela livet.

Själv har jag stått på smärtstillandei 22 år kanske jag borde avlivasSkrattande

Silvestris
0

Klart han hade ont innan han kom till en veterinär, men tycker du på allvar att han skulle fått en avlivningsspruta istället för att återställas? Jag vågar lova dig att han inte hade ont under konvalecensen. Tror du han hade spatserat i trapporna om han hade haft ont?

Moa-15
0

Visst han mår bra idag. det är ju bra.

Har redan sagt vad jag tycker om det….

Hyrrokkin
0

Ja gud ja, jag bryter benet och har JÄTTEont, och jag blir stressad av att vara på sjukhus. Avliva mig genast, det är synd om mig!

Moa-15
0

Människor och katter är inte samma sak.

Är det så svårt att förstå?

Hyrrokkin
0

Men smärta som smärta? Förtjänar inte katten ett lika gott och värdigt liv som jag som människa gör?

Jag skräms över att du ser skillnad på liv och liv.

Moa-15
0

Jo men katter är djur.

Dom blir mer stressande.

Om din katt tex har brutit alla ben och veterinären sa

Det här går att fixa 8 operationer och lite smärtstillande kan han krypa?

Skulle du då låta katten gå igenom det?

Om du bryter alla bena så skulle du ja vara tvungen att genom gå alla operationer och sitta i rullstol.

Men du tycker alltså att katter och människor ska ha samma rättigheter som en människa?

Skäms jag skäms över dig!

oh-la
0

jag fick svår lunginflammation när jag var 3 år. hade noll förståelse för vad som hände. hade så ont under hela min vistelse att jag inte ens kunde vända mig i sängen själv. grät jämt, var tvungen att få medicin på natten på rund av stressen. hade panik på väg till provtagningen varje morgon och kväll, fick genomgå bland annat en otroligt smärtsam lumbalpunktion och har men än idag, 18 år senare.  jag förstod ingenting, var fruktansvärt stressad hela tiden, hade fruktansvärt ont utan att egentligen kunna uttrycka mig om det och hade jag inte kommit in i tid hade jag nog varit död idag.

man kanske skulle ha avlivat mig så, eftersom jag inte förstod någonting och var stressad hela tiden, hade ångest och panik och upplevde det så traumatiskt att jag har läkarskräck, sprutskräck och sjukhusskräck.

förstod nog ungefär lika mycket som en katt…

Hyrrokkin
0

Självklart tycker jag att en katt har samma rätt till ett värdigt liv som en människa.

Moa-15
0

Men kom igen.

Du gemför en 3 åring med en katt?

Moa-15
0

Ja men skulle du genom gå alla operationer på en katt som på en människa.

Då katten inte får ett värdigt liv efter all smärta och alla operationer?

tuska
0

Lika lite förstånd har en katt som en 3 årigt människobarn,om sitt eget bästa.

Hyrrokkin försöker på alla vis förklara för en 15-åring, vad vi vuxna människor har för ansvar vad gäller barn som djur.

Silvestris
0

I viss mån går det alldeles utmärkt. Ett litet barn förstår inte det trauma en svår skada eller sjukdom kan innebära, precis som katten inte förstår. De lever i nuet och har inte förmågan att tänka framåt och förstå att de en dag kommer må bra. Små barn har mycket svårt att uttrycka hur och vart de har ont, precis som katten.

Däremot finns det såklart gränser för vad man utsätter en katt för (en männika också kan jag säga dig). Jag tror tex. att få skulle utsätta sina cancersjuka katter för experimentell cellgiftsbehandling och strålning under en oviss tid och utan god diagnos vid behandling.

Frakturer och mjukvävnadsskador är dock sådant som hos katter nästan alltid går att återställa så att katten kan återgå till ett normalt och smärtfritt liv å varför i hela fridens namn skulle man inte ge katten den chansen?

Det gör ont att bli kastrerad också (och många veterinärer smärtbehandlar inte alls efter att de har kastrerat ett katt!), ska vi låta bli att kastrera katterna bara för det? Ska vi avliva dem om de pga. sjukdom (exempelvis livmoderinflammation som mycket väl kan vara livshotande) behöver kastreras?

Moa-15
0

Men är det så här det är.

Det är så hemskt.

Skulle ni ha kvar katten om den var väldigt illa skadad eller sjuk?

Allt lidande och alla operationer 10000 kr och katten skulle inte få ett värdigt liv

Bara kunna krypa fram och ha SÅN smärta skulle ni inte avliva katten då.

Är det ett att tänka på kattens bästa?.

Visste inte att vuxna människor tänkte så.

Så hemskt.

tuska
0

en opration på en katt kostar iallmänhet massor, därför har vi våra djur försäkrade

MonicaLagerquist
0

Självklart avlivar man en katt med dålig prognos.Men en katt som efter operation och rehablitering avlivar man ju självklart inte.

oh-la
0

men herre gud… nu pratar vi inte om en katt som lider varje dag på jorden på grund av att den skulle räddas till varje pris. att hålla ett djur som lider varje sekund vid liv är djurplågeri. nu pratar vi om en katt som efter flera operationer blivit helt återställd. den mår kanon nu och lever ett värdigt kattliv. att ge en katt smärtstillande och lugnande i en månad, och sedan se den leva ett fantastiskt rikt liv i ytterligare 10 år ser jag inga problem med.

för min del skulle det få kosta en miljon, jag skulle ändå göra allt för min katt. så länge som jag vet att min katt kan leva ett gott kattliv efteråt. blir katten mycket svprt sjuk, och omöjligt kan leva ett liv utan smärtor tycker jag det är en skyldighet att avliva. jag behandlar mina djur som jag själv skulle vilja bli behandlad. hjälp mig att bli frisk så länge som det går, den dagen jag lider och aldrig mer kommer kunna leva värdig, ta gärna ut mig till en vacker plats i skogen och skjut mig.

det är ingen här som skulle hålla en katt vid liv om det innebär ett livslångt lidande, förstår inte vart du fått det ifrån. men vi skulle ge allt för att ge våra djur en chans att leva.

Moa-15
0

Suck.

KindredCold
0

#151 1 av miljoner…som får sina katter överkörda, och i värsta fall dödade.
Jag tänker inte släppa ut dem och riskera att de blir dödade plågsamt på ett eller annat vis.

Kan du förstå hur jag tänker.
Jag förstår hur du tänker, men du har tydligen inte erfarenheten att föra en riktig diskussion!
Börjar tröttna på dig nu.
Förstå andra och sätt dig inte på tvären!

Moa-15
0

Jag förstår.

Men man kan ju inte vara så rädd om sina katter så att dom inte får leva?.

Men ha dom inne då.

Vad ska jag säga då?

Jag ger mig ha dom inne och gå på utställningar?

oh-la
0

men Moa, vad gör man med en utekatt som inte vill gå ut? är han plågad inomhus då? vad gör det för skillnad om katten får gå ut och jag går en bit bakom och lyssnar på en ljudbok istället för att de ska vara själva? inget koppel, bara halsband. vad gör man med katter som t.ex. ragdoll som inte försvarar sig för andra katter? och om innekatten mår bra, är lugn och harmonisk,kelar och leker och busar och beter sig som katter gör? ska man tvinga ut den då?

Halvdansken
0

OT - men varför försvarar sig inte en ragdoll? Jag har bara husisar, så jag vet inget om raskatters egenskaper.

Moa-15
0

Alla katter har samma instingter. Raskatt eller inte.

Han är väl van att vara inne och kanske lite rädd för att gå ut.

Ha honom inne då om han blir så lycklig av det!

oh-la
0

han har varit utekatt i 4 år. det sista året vill han inte längre gå ut. och om du säger att alla katter har samma instinkter vet du inte mycket om katter.

raggisar, t.ex. är avlade för att vara sällskapliga mot allt, älska alla inte ha någon vidare jaktinstinkt. raskatter har över lag, observera att jag gör en generalisering, lättare att vara innekatter då de avlas på individer som är mer "sällskapligta" gentemot människor och tyr sig mer till dem. de avlas på flockdjursliknande beteenden. det är ett selektivt avel för att få fram individer som trivs bäst med oss människor och inte är lika beroende av stora revir. fosrkning visar även att raskatter idag har mindre jaktinstinkt än husisar. som sagt, nu generaliserar jag.

alla katter har inte samma instinkt. därför trivs våran stora tjocka albinkatt bäst med att ligga inne i någons knä, ligga i fönstret och ha det gott och knappt lyfter en tass för någonting. att säga att alla katter vill vara ute är lika dumt som att säga att alla människor älskar äpplen.

cillisw
0

Moa-15

Alla katter har absolut inte samma instinkter!

Moa-15
0

Nä men man kan inte avla en katt till tex en hund

Katter är katter alla är olika men ändå lika.

Om du förstår.

oh-la
0

nej, det är biologiskt omöjligt och hör inte hit. däremot är lynne, jaktinstinkt, revirbehov och annat sånt tjaffs ärftligt. därför kan man avla katter med större jaktinstinkt om man vill det, och mindre om man vill det. just av den anledningen har många raskatter ett mindre jaktbehov än husisar. det är inte önskvärt med enorm jaktinstinkt på en sällskapskatt, däremot är det önskvärt med mysiga, sällskapliga katter.

man kan avla katter lika mycket som man avlar hundar, på lynne och sätt. det görs hela tiden i rasaveln.

Moa-15
0

Ja. Men en katt är ändå en katt och inget "leksaksdjur"

Hundar är det ju samma sak med en hund med jaktinstinkt och en utan spelar roll dom behöver också stimulans!

KindredCold
0

#190 Väl talat och väldigt sant.
Det är mycket som kan ärvas inom katt/hundvärlden.
Så du har helt rätt :)

tuska
0

Raskatter å Rashundar är avlade med den rasens egenskaper och utsende. Läs om olika rasers egenskaper så kanske du förstår bättre. vad vi talar om.

Moa-15
0

Jag förstår så bra.

En katt är en katt även om vissa har mer instinkter än andra!

CaTim
0

Det där med raskatter försökte även jag förklara i inlägg i tråden inne-utekatter, men Moa fattar ändå inte… Hon VILL inte ens försöka fatta, fruktansvärt trångsynt.

Moa-15
0

VA!

Trångsynt tycker jag du kan vara själv!

CaTim
0

Och varför är JAG trångsynt?

Anne
0

Den här tråden har spårat ur för länge sen, och eftersom ni envisas med personliga påhopp så är det bara att att låsa den. Tyvärr.

Moa-15
0

Ja du verkar inte förstå min syn på det?

Alla mot Moa stilen är lite barnslig.

"Moa fattar ändå inte?"

"har försöt få henne att fatta"

?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer