sommarkatter...
Har en bekant som aldrig vill ha sina kattungar till våren då hon tror att det lätt kan bli sommarkatt.
Därför ser hon alltid till att kullen kommer i ok-nov c:a.
Tänker någon mer så?
Nej. Men jag är helt hundra på att ingen av mina köpare skulle vara intresserad av en sommarkatt. Det gäller ju att vara noggrann när man väljer nya hem också.
Varför kastrerar dem ijnte katten om hon ändå inte vill ha kattungar??…eller har den som innekatt om hon har kasss ekonomi.
Jag har tänkt den tanken. Tror risken dock blir mindre när man gör jobbet seriöst och säljer katterna lite dyrare. Säljer man dock dom bara för 100 kr på våren eller tidig sommar så tror i alla fall jag att risken är stor att det blir en sommarkatt.
Och med raskatter minskar ju risken rätt mycket också. Är nog väldigt få som skulle slänga ut dom pengarna för att bara överge katten sen.
men sen kan man ju även ta andra åtgärder, som att hålla kontakten med köparna och även ha ett avtal att om de inte kan ha kvar katten så ska de först kontakta en själv så man har chansen att hjälpa till eller t.o.m låta katten flytta tillbaka.
#2 står väl inget om ekonomin eller att hon inte vill ha kattungar. Utan hellre säljer kattungar till hösten för att hon är rädd för att kattungarna ska bli sommarkatter annars.
Det kan nog vara lättare att bli av med ungarna på höst-vinter. Tror att många tänker sig för innan de köper ett katt på våren. Semestern står ju utanför dörren, och då vill de inte vara låsta av en misse.
Jag är ingen uppfödare, men jag skulle inte vara rädd att sälja kattungar på våren. Dock skulle jag isf föda upp Ragdolls och jag tror inte att man lämnar en katt man betalat ca 6000:- för. När huskatter är så billiga tror jag att det är lättare att spontant köpa en utan att tänka efter.
Jag tror inte att det spelar någon roll om det är ras- eller huskatter. Vet att en del tänker att det är bättre att köpa katt på hösten när man är mer hemma igen. På sommaren vill de ut och resa, både kortare och längre turer.
Förra sommaren hade jag ingen katt. Då vi visste att vi skulle ut och resa, så väntade vi till hösten med att leta misse. Nu har jag två..

TS du kör med huskattavel det är större risk att dina ungar hamnar som sommarkatter då de är mycket billigare än renraskatter. En renrasig katt som man ger 7000kr för ser man till att ta med sig hem när sommarstugen bommas igen. Ett tips är att man ska ha kontakt med djurköparen o gärna göra hembesök för då vet man vart dom bor :) och ta betalt slussa inte ut kattungar för ynka 5-200kr st.
#6 Det är sant. Jag och sambon skaffade första katten förra sommaren eftersom vi skulle vara hemma. Just nu är det egentligen ett superläge för oss att skaffa de katter vi vill ha (3-4 st) eftersom jag pluggar och ofta är hemma samt att vi sällan reser någonstans, men ekonomin är inte på topp. :S

#6 Mja, stämmer nog delvis. Seriösa köpare gör ju som du och väntar tills tiden är rätt, men fenomenet med sommarkatter är ju något annat - det är oseriöst folk som vill ha en söt liten kattunge medans de är i sommarstugan.
Och jo, då spelar priset roll.
Men som TS skrev så planerade uppfödaren kullar till hösten. Och det är nog ganska bra tror jag. Inte helt fel ialla fall. Föds de i feb-mars, så kan de kanske bli kvar hemma ett tag. Om man nu inte har stått på kö för en unge.

Jag tror det är väldigt olika. Om vi snackar raskatter på 5000+ så tror jag inte det spelar någon större roll när på året de föds. Få är nog villiga att betala 5000kr för en sommar med en kattunge.
Sommarn är ju en tid där många åker bort, men även många stannar hemma. En perfekt tid att skaffa kattunge för den sistnämda, med en lång ledighet att bara ägna för att få en trygg och bra relation med den nya katten.
Visst är det olika.En del väntar till hösten och en del tycker att det är bra då de är hemma på semestern. Och jag tror inte att det har med priset att göra. Men jag vill nog undvika semesterleveranser av kattungar.. så långt det är möjligt.

Varför tror du inte det har med priset att göra? Det finns ju en anledning till du ser så få hemlösa raskatter.
Det kanske föds fler huskatter än raskatter? Nu är vi där igen… "varför tror du inte.." 

Ja men du vet att jag vill veta varför 
…och jag vill ju påstå att just priset (och i många fall tom. brist på pris) är en avgörande faktor till att det finns så många huskatter och att vi har sådana problem. Du får en levande kattunge billigare än du får en uppstoppad nalle, är det inte väldigt fel någonstans?
Visst är det tokigt att huskatter är så billiga. Men det kan man diskutera i evigheter, huskattsavel alltså, men den tänker jag inte ge mig in i.
I TS står det ju inte om det gäller huskatt eller raskatt. Jag tänker som så att om man planerar kull, så skulle jag iaf försöka få till det så att de in levereras på sommaren. Om man nu inte har intresserade redan.
Tyvärr kan du inte få mer ingående svar av mig än så. Och det är lite tråkigt att få frågan varför hela tiden.. Man får ju faktiskt skriva vad man tycker ändå. Det finns många inlägg där man undrar hur de kan tycka så, men det är ju faktiskt deras sak..
Och är det alltför illa ställt i kommentarerna, ja, då svarar jag inte ens på dem! 

Men är det ett diskussionsforum vore det ju trist om ingen ville diskutera… Det forlorar ju hela grejen. Och själva grejen tycker jag är just "varför", det är ju det man lär sig av och det som skapar diskussionerna. Vill ingen diskutera förstår jag inte varför dessa forum finns.
Jag vet att TS har ospecifierat, men jag tycker därmed att det är skillnad på kull och kull. En seriöst uppfödd raskattkull är jag inte rädd för att de skulle bli sommarkatter, en "fem-kronor-tassen"-kull skulle jag definitivt tveka till. Sedan att jag är emot huskattavel i största allmänhet är även det en annan femma ;)