Vad gör jag?
Hej min misse blev förstagångsmamma för 11 dagar sedan. Det blev 1 kattunge. (Det fanns inga fler ungar kvar i magen vi var och röntgade henne)
Men problemet är att hon löper redan och jamar tills hon får gå ut. Hon kommer dock tillbaka då och då och ger ungen mat.
Min fråga är'
Vad händer om hon parar sig igen, försvinner mjölken då?
eller försvinner den snart ändå för att hon löper igen?
Hur länge klarar sig kattungen själv?
Hur ofta behöver den dias?
och hur vet jag om missen
fortfarande har mjölk kvar att ge henne.
Går det få katten att sluta löpa? hjälper det att förbjuda henne att gå ut?
tacksam för svar… tack!

För det första skaffa en våg och väg kattungen två gånger om dagen så att du ser att den får i sig mat.
Skaffa omgående P-Piller till honan.Låt henne ABSOLUT inte gå ut förens kattungen är minst sex -sju veckor och klarar sig utan tuttmjölk.
Att en honkatt löper om så snart efter en förlossning och skippar den lilla kullen är ett naturligt beteende för att hon vill hellre satsa på att få en större kull.
När kattungen blivit tolv veckor så se till att kastrera mammakatt så slipper ni de här problemet i framtiden.
Om kattungen inte får i sig nog med mammamjölk så behöver du mata den var annan timme dag tid ochh var tredje timme natten tid.Det fins kattungemjöklersättning att köpa på Apoteket och hos veterinärn.
Stolt ägare till tre La permer

Jag håller med fullständigt. Skaffa henne p-piller och kastrera henne sen när kattungen vuxit till sig. Låt henne inte gå ut.
Jag tror jag läst om något liknande i Doris Lessings Om Katter. Hennes katthona ville inte ta sitt ansvar över kattungen, hon verkade inte ha någon mammainstinkt. Minns inte vad de gjorde åt det riktigt, bara att de fick uppfostra henne att ta hand om sin unge…
Din hona har säkert gjort om parningen,eftersom du släppt ut henne vid löp. Du kan inte nu ge piller eftersom hon kan vara dräktig igen.
Jag ger mina avelshona P-piller på 4.e dagen efter det hon fått ungar för att undvika att hon kommer i löp när hon har ungar att ta hand om. Mina katter är innekatter men för det så kan det bli rejäla hormon svängningar och honan kan få för sej att en hane skulle vara lämpligare, än att ta hand om ungar.
Det jag tycker du ska göra är att tala med en veterinär så katten blir kastrerad innan hon går för långt med en ny kull.
Om din enda unge inte ökar i vikt måste du nappa henne, det finns KMR på apoteket att köpa som ersättning.
Lycka till.

Tack
,…har pratat med veterinären nu. Hon råder att ge piller under en tid tills vi har bestämt oss när hon ev ska kastreras.
Hon var ju bara utomhus kortare stund, kan inte tänka mig att det blivit något så fort! Nästan alla hankatter är kastrerade här. Fasen också, vågar jag verkligen ge henne piller nu. Konstigt att inte veterinären sa något om det…usch nu vet jag inte! 
Hon får iallafall inte gå ut mer. 
Vår katt är en blandis, mamma norsk skogskatt pappan vet jag inte. Fast för mig så ser hon ut precis som en vanlig norsk skogskatt och jag har mött många.
Det pratas så mycket om att man inte ska korsa och avla huskatter osv. Men skulle det vara bättre tycker ni om jag försöker annonsera om en norsk skogskatthane till parning för henne även om hon själv inte är 100% ren avlig. Då blir det ju nästan samma ras! förstår ni hur jag menar. 
Vi skulle gärna vilja ha en kull till på henne innan vi kastrerar henne. Eller har hon enligt Er ingen rätt till att få mer ungar bara för att hon inte är 100% norsk skogs katt, nu när hon bara fick 1 liten söt blandis i första kullen? jag har hem åt dem redan!
Det är jättekul med kattungar, men mycket svårt att få tag på de allra bästa hemmen till dem sedan.
Man måste vara beredd på att man kanske får tillbaka någon unge efter någon månad för nya hemmet kanske fick allergi. det är så mycket man får ta i beräkning när man föder upp katter.
Kostnaden som kan bli om en unge får problem med magen som ett exempel. djursjukhuskostnaden är jättedyr.
En raskattsägare släpper nog inte sin hane till en huskatt. Om så vore fallet får du räkna med att språngavgiften ligger på 1500 kr, skulle det bara bli en unge får du sedan betala ca:a 1750 kr för den eller en omparning. Att få para med en rasren katt kostar ca:a 5000-6000 kr. Är honan en huskatt får du inte dem registrerade.
Jag är inte emot den sortens avel, så länge det görs så seriöst det bara går. Men att bara släppa ut katten och låta den paras med första bästa hane är inte seriöst i mina ögon. Kattungarna ärver stor del av psyket av pappan. Så är pappan inte snäll t.ex kan det ju gå lite dåligt. Sen finns det en massa annat som spelar stor roll i avel. Blodgrupper är ju en annan sak man bör kolla upp. Och en massa andra tester som ska göras på både mamma och pappa katt. FeLV och FIV.
Sen ska kattungar avmaskas, vaccineras och idmärkas tycker jag.
Lycka till med kattungen!