Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 890 ggr
Tinam
0

tack för svar!

Visst ska vi kastrera henne sen, men kanske vill vi ha en

kull ungar till men inte än!

cillisw
0

Ja det är väl inte det smartaste! Du vet ju inte ens hur dom ska tas om hand så jag tar då för givet att du inte vet att dom ska vaccineras, avmaskas, chippas och vetbes. innan leverans. Kattungarna får inte lämna mamman innan 12 veckor.

Tinam
0

..själklart vet jag det. Min katt är redan chippad vaccinerad och

försäkrad + att jag har varit hos veterinären, jag är väl inte dum!

Jag läst och tagit reda på mycket innan, men det är väl mänsligt att få känna sig osäker på katters beteende.

Då jag fått många olika råd av olika människor ville jag fråga fler.

Många har sagt att katten själv vet hur länge den kan vara ute. Men

det kändes inte bra så, därför ville jag be om råd.

Men visst, jag får väl kontakta Veterinären igen….

Anne
0

Nej, katter vet tyvärr inte vad som är det bästa för dem - och det vet inte nödvändigtvis veterinärer heller :) Men helt klart är att nyblivna mammor ska hållas inne, och gå på p-piller. Om de börjar löpa är risken stor att mjölken sinar, och att ungarna dessutom blir väldigt dåliga i magen pga de hormoner som släpps ut i den mjölk som finns kvar.

Om du vill ta en till kull, tänk på att vänta i ungefär ett år. Under den tiden behöver hon gå på p-piller. Det har sina risker det med tyvärr, främst genom starkt ökad risk för juvertumörer och livmoderinflammation. Dessutom är det inte helt självklart att alla katter ska ha lika tät dos, så du bör absolut ha henne inne tills du vet hur ofta du behöver ge henne piller.