Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2723 ggr
Iskall
0

P-piller

Jag har hört så mycket olika när det gäller p-piller till katt. Vissa säger att man ska ge katten p-piller varje dag i första veckan, sen så ska man ge den en gång i veckan.
Andra säger att man ska börja ge katten p-piller en gång i veckan på en gång.
Så hur är det egentligen?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Theon
0

När jag började ge min katt p-piller (förra veckan) så hade hon redan börjat löpa. Då sa de att jag skulle ge henne ett piller om dagen de tre första dagarna för att avbryta löpet. Sedan ska hon få piller en gång i veckan.

Iskall
0

Så att man ska ge katten piller i några dagar först o sen en gång i veckan?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Theon
0

Ja jag skulle göra så i alla fall, en veterinär måste skicka recept på p-piller till apoteket, du kan ju fråga din veterinär när du ringer och ber dem skriva ut receptet. =)

Anne
0

Om du behöver bryta löpet med piller måste du ge varje dag i flera dagar. Det rekommenderas *inte* annat än i nödfall, och om du ändå ska kastrera snart. Annars bör du börja med piller *efter* ett löp, och då ger du ett piller i veckan. Om katten löper ändå behöver du ge tätare.

Katter bör över huvud taget helst inte gå på p-piller någon längre tid, men det vet du kanske redan :)

Iskall
0

Så att det bästa sättet är att låta min svartvita honkatt gå genom det första löpet o sen börja ge henne p-piller?

En kompis till mig har p-piller för katt hemma som är kvar efter att han kastrera sin honkatt, kan jag ta dom pillrena o ge mina små busfrön?

Hade tänkt att låta mina sötisar få ett löp innan jag kastrerar dom, medans dom gör det så ska jag leta efter den "rätta" vet som ska genomföra den operationen. Vill ha en vet som känns rätt, som är trevlig och vet vad dom gör med djuren, som inte heller är alltför dyr. Någon som har någon bra vet. i närheten av Bollnäs?

Anne
0

Jag vet inte riktigt varför du vill att de ska löpa före kastrering? Det allra bästa, om du vet att du ska kastrera henne, är att sätta henne på piller, ett i veckan, nu direkt - före löp. Löp är nämligen bara jobbigt och slitsamt för små kattkroppar, och inget som är gynnsamt för en hona som inte går i avel.

Iskall
0

Jag hade inte dirket tänkt att dom skulle börja löpa, men att jag märker att dom är könsmogna, är på g så att säga. Så att jag inte börjar ge dom piller allt för tidigt.

Sen så vill jag hitta den "rätta" vet. för att göra kastreringen oxå.

Anne
0

Finns det så väldigt många veterinärer i Bollnästrakten då? :) Det är ju en rutinoperation som alla veterinärer gör väldigt ofta, så för en frisk katt är risken minimal. Numera kan man absolut kastrera både honor och hanar innan de är könsmogna, det är faktiskt att rekommendera… Om de ändå ska kastreras finns det ingen anledning att vänta.

majvi
0

Jag har märkt att det är lättare för katten vid tidig kastrering.Unga katter återhämtar sig snabbare än vuxna katter.Hittar du någon som gör flanksnitt brukar det också påverka katten mindre.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

evrekaw
0

#0 Gå in på Apotekets hemsida - de har info om allt ang. läkemedel. Det katter får som P-piller är Gestapuran, alt. annat preparat med samma verkningssamma ämne…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Scilla
0

Om man kan undvika att ge katter p-piller innan kastering är det absolut att föredra. P-piller har ju som bekant flera mindre trevliga biverkningar, som ökad risk för juvertumörer i framtiden. Bättre att kastrera så snart som möjligt istället ;)

Omorose
0

Om du nu vill att katten ska löpa ett löp innan kastrering så skulle jag skippa p-piller helt och hållet. Både p-piller och tomma löp medför risk, men jag anser att ett "tomt" löp inte är lika riskabelt som om du sätter henne på p-piller.

Visst kan katten va lite jobbig då hon löper men det är smällar man får ta, antingen det eller kastrering på en gång :)