Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1776 ggr
cillisw
0

Föna torrt efter tvätt?

Hej!

Jag duschade precis min ena katt Cindie, men har aldrig sätt henne bli så rädd någon gång som hon blev för hårfönen… Förvånad Måste man föna pälsen torr för att det ska bli bra? Jag har ju funderingar på att ställa ut henne men går det om det inte går att föna hennes päls? Oskyldig 

Hon är av rasen Helig Birma.

MonicaLagerquist
0

Ska hon ställas ut lär du nog föna henne annars kommer hon att se ut som en La pem full med lockar.Ska du inte ställa ut så torka henne så torr du kan med en handduk och kamma igenom pälsen lite vart efter.

Stolt ägare till tre La permer

cillisw
0

#1 Det finns inte en chans att hon kommer att acceptera fönen tyvärr, hon var nästan upp i taket när jag försökte… :(

evrekaw
0

#2 Nä, det finns nog ingen katt som riktigt hundra lär sig acceptera fönen och stå frivilligt…

Det är mer en fråga om att hålla på rätt sätt - och framförallt ha en bra fön. Gärna en med reglerbar värme i flera steg likväl som blåsstyrka. Hittar du dessutom en som inte är allt för högljudd så är det bingo!

Börja gärna med låg värme och inte allt för häftigt blås - sedan smygökar du blåset, ha inte för varmt…

De flesta katter vänjer sig vid fönen - även om de aldrig kommer att sjunga hårblåsens lov…

Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

cillisw
0

Så nu har hon torkat och jag har kammat henne, så fin! :) Ingen fön användes och hon är inte lik en La Perm det minsta hehe! :P

#3 Ska försöka hitta en hårfön som låter så lite som möjligt, tror ljudet var det största problemet.

birma
0

Har köpt hårfön (-ar) som har tystgående läge. Betyder samtidigt att blåset blir svagt då. Men det är bra att börja så på en katt som inte är van eller en katt som upplever fönen obehaglig.

Brukar börja föningsmomentet försiktigt på det tystgående läget med varm och behaglig värme, samt fönen långt ifrån. Bara så det når fram till den våtkalla pälsen och värmer katten på behagligt sätt. Håller fönen stilla, så det inte blir ett kringflygande "monster" som katten får svårt att hålla kollen på. 

Säkert kan det trots allt vara olika från katt till katt hur de reagerar, oavsett metod eller typ av fön. Men på mina fem har det fungerat bra med försiktig början och lugna rörelser. Efter hand kan man öka blåset om så skulle vara. Det brukar jag göra (går lite fortare att få torrt då) samt köra på svalare luft. Efter ett tag börjar de spinna och tycka det känns skönt. Sitter på golvet in mot en hörna i badrummet. Bara jag och katten, stängd dörr utan "störmoment" från annat håll.
Vad roligt att du har funderingar på att ställa ut henne! Glad

elyse
0

Jag duschade också min minsta katt för första gången idag. Jag torkade honom med en handduk och sedan bytte jag till en torr handduk som jag virade in katten i och satte mig i soffan för att se på TV med handduk och katt i knät. Och han har jättefin päls nu! ^^

cillisw
0

#5 Tack för ett kanon bra tips! :)

#6 Ja pälsen blir så fin när dom är ny duschade! :)

EddaM
0

Man behöver inte föna men kamma katten lite då o då medans den torkar så den inte blir lockig =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

cillisw
0

#8 Ja jag tycker faktiskt att pälsen blev jättebra trots att jag inte använde fön utan jag kamma igenom pälsen lite eftersom den torkade. Pälsen blev inte alls lockig, men jag hörde att fönen är bra för att få pälsen sådär fluffig men det måste väl ändå hunnit lagt sig tills utställningen eller…?