Katter iFokus

Katter

Etikett: andra-djur
Läst 2453 ggr
LiindaLarsson
0

OT-Dokumentutifrån (hundar som är sönderavlade)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fy fan vad hemska allså!!!

Den hemska länken till dokumentären fy fan

http://svt.se/dokumentutifran

Ett renrasigt helvete

DOKUMENT UTIFRÅN Hundar som inte kan gå, som skriker av smärta eller som knappt kan äta för att nosen är för kort. Många renrasiga hundar avlas fram för sitt utseendes skull - med katastrofala konsekvenser. I förra årets mest uppmärksammade brittiska dokumentär avslöjas hur ett stort antal hundar plågas helt i onödan. Allt för att ägaren vill ha en champion. SVT2 sön 29 mars 22.00

Fy så hemskt såg detta program..  stackar djur allså

sen att folk inte bryr sej, att dom ändå fortsätter avla..

hoppas det blir nån förbättring nu iallafall fast att det borde ha skett för länge länge seden

kan då säga att  hundarna var mycket finare förr..  än vad dom är NU!!!!!!!!!

Detta sker inte bara i hundvärlden detta sker i alla djur!!

Enlitenfrisk
0

Såg det, var helt hemskt. Har även sett på Insider om hund och katt avel och det är sjukt. Varför vill man avla fram djur som blir sjuka?

eighteenlives
0

Fy fan vad upprörd jag blir.

Äckliga elitister. Jag blir så himla arg och känner mig så maktlös… Gråter

cillisw
0

Fy f*n! Hur kan man vara så sjuk och låta detta pågå, fortsätta att avla och avla sönder de stackars djuren!??! Det är så fruktansvärt oseriöst och så hemskt! Vilka avskyvärda och äckliga människor det finns, jag ryser jag gråter jag blir så ARG och så besviken! SkrikandesGråterSkrikandesSkrikandesSkrikandesGråterGråterGråter

Majja12
0

Jag har just sett programmet på svt:s hemsida. Fy så hemskt! Usch, jag mår dåligt av att se de stackars lidande hundarna. Gråter Att människan kan vara så grym!!Skrikandes

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

eighteenlives
0

Det värsta är att det är bara för att de ska få skryta om hur fin och rasenlig deras hund är. Det handlar bara om status.

Det är så äckligt. Att världen ser ut på det här sättet… Människan är så vidrig.

cillisw
0

Ja och de dömmer i princip bara på utsidan, sedan att djuren hade olika fel på ryggraden, enormt svåra andningsproblem, för stor hjärna som ej får plats i huvudet vilket orsakar en hemsk och otroligt smärtsam nervsjukdom och många många många fler hemska skador det gör att djuren blir Best in show, Champion mfl stora titlar….?!!

De tog även upp lite om försäkring där dom sa att veterinärerna är mycket väl medvetna om dom typiskt förekommande sjukdomarna inom de alla olika raserna och att blandraser kostar nästan 50% minder att försäkra. För att det finns så sjukt många oseriösa uppfödare, som tror att dom är seriösa och vet allt och gör allt rätt bara för att det finns stamtavla, vaccinationsintyg mm. Men sedan att dom avlar sönder djuren totalt och att djuren lider något fruktansvärt det är enligt dom ok eller??!!

Vilken värld man lever i! Skrikandes

spiritedaway
0

Hemskt ja :/

Jag är glad att jag bor i Sverige, vi har ändå rätt bra lagar för djurhållning + att det finns seriösa uppfödare som fått upp ögonen för problemen som finns.

Halvdansken
0

Undrar om det är samma program som sändes i Dansk TV? Där såg vi lite på det, det var en hundutställning med bla schäfrar. De var så dåliga i höfterna att de vinglade fram, de hade ingen styrsel. Min tanke var att hur ska polisen kunna få fram ordentliga hundar, om det är så man avlar schäfrar?

Vi var tvugna att skifta kanal, min man klarade inte av att se det. Jag tycker också att det är svårt, men man ska också veta vad som händer.

Jag kan nada om hunduppfödning, är det samma "regler" eller "skönhetsideal" eller vad det heter i Sverige/Skandinavien?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

cillisw
0

#8 Jo då är det nog samma program. Fick se de stackars Schäfrarna som släpade halva kroppen efter sig, så sjukt! Gråter

Enlitenfrisk
0

Det är helt galet, men på ett sätt är sådana pogram kanske bra. De får folk att vara mer kuniga och inte köpa katter/hundar med problem. Sådana som inte kan andas osv. Hemskt är det och tyvärr finns det måna rötägg här i Sverige också :( Jag vet inte om någon såg Insider om katt och hund avel?

Silvestris
0

Det där om försäkringar ska man ta med en nypa salt. Hos Agria ligger blandraser i mittenpremiegruppen dvs. de är INTE de friskaste hundarna (det är renrasiga hundar som ligger i den bästa premiegruppen).

Men dokumentären sätter fingret på en viktig punkt, absolut. I avel måste vi tänka efter före.

spiritedaway
0

#8 poliser använder väl de med brukslinjer eller vad man ska kalla dom. Tror jag då, för det mesta. I alla fall de poliser jag sett här som har haft schäffer.
Finns som två linjer. Bruks och utställning.

LiindaLarsson
0

. det som jag tycker är hemsk med poliser att det rä regel på att inte misshandla djur.. men dom misshandlar ju sina schäfer hundar, man får itne ha koppel med nitar inåt står i lagen men polisen har det :O helt jävla sjuk

Halvdansken
0

Så en utställningshund har man enbart till utställning???? Som en pryl, liksom. Schäfern (och många andra) är för mig brukshundar som mår bra av att vara ute och jobba.

Silvestris
0

Tyvärr har det ju gått lite i den riktningen inom vissa raser. Att de delas upp i show-linjer och arbetande linjer. Sedan finns såklart alltid ett mellanting. Tror du på allvar att de schäfrar som visades upp i dokumentären skulle ha någonting att hämta inom brukset? De kunde ju knappt ens gå normalt. Hur skulle de kunna prestera i bruksprov?

Kollar man på labradoraveln så premieras gärna överviktiga hundar på utställningar. En labrador som används tex. i jakten har ingenting att hämta i utställningsringen eftersom den är för tunn. Den feta labben kan inte heller prestera bra som jakthund.

Det bästa är såklart när de två ytterlighetern kan mötas och skapa harmoniska hundar som fungerar för det arbete de är ämnade.

Halvdansken
0

"Tror du på allvar att de schäfrar som visades upp i dokumentären skulle ha någonting att hämta inom brukset? De kunde ju knappt ens gå normalt. Hur skulle de kunna prestera i bruksprov?"

Nej, det var ju där som jag inte fattade nånting alls. Men tänkte att de kanske importerade hundar eller nåt, det var ju en utställning i England. Jag är fullständig idiot på hunduppfödning, så ursäkta frågor som ni andra tar för givet.

Skrämmande, har de tappat verklighetsförankringen helt?

Marina
0

Det stämmer, det finns olika sorters schäfer idag, den som är fruktansvärt lutad som är för avel. Och den som är normal i ryggen som är avlad för bruks.

De som är avlade för utställning används dock ofta för bruks också men det är ändå hemskt att man avlar dem för att släpa hasorna i marken.

#13 stackel heter det.

spiritedaway
0

#13 använder dom verkligen det? :/

Halvdansken
0

Den där sönderavlade stackaren, är det folk som köper den för att ha som husdjur? Det gjorde ont i hjärtat på mig när jag såg den, förstår inte hur nån kan tänka sig att köpa en sådan hund.

eighteenlives
0

Jag tycker överhuvudtaget det här med utställningar är lite befängt, vilket djur det än må vara. Vem bryr sig om ens abessinier har för små öron eller ens perser för långa ben?

De är individer, inga jäkla statusobjekt som ska vinna pokaler åt en… =/ Det stiger vissa sorters människor åt huvudet och det är det som orsakar sådana här katastrofer. =(