Stimulerande leksaker
Jag undrar om det finns några stimulerande leksaker till katter. Möss och bollar är ju roliga, men vad finns det mer för leksaker?
Mina katter gillar bollar som man gömmer mat i. Dom rullar troget runt med bollen tills det trillar ut en godbit (använder vanligt torrfoder av en annan sort en den dom får normalt). Inte direkt lek kanske, men definitivt stimulans.
Den älskar dom ju snören och rep, och allt med fjädrar på.
Vi köpte en klösstolpe med sittplats upptill. Den blev ENORMT uppskattad. Hade vi vetat detta hade vi köpt en större/högre. De älskar att klättra på stolpen!
Våra småkissar har en förkärlek till enkla leksaker;
* Tidningspapper är JÄTTEkul att gömma sig under. Sen prasslar det så spännande. Därför har vi alltid en lös sida liggandes på golvet.
* Barkbitar är jättekul att hämta ur vedkorgen och bolla runt med i hela huset till mattes och husses stora glädje. 
* Skurhinken är ett otroligt bra gömställe, men lite läskigt när den rör sig.
* För att inte tala om flugorna i fönstren. De är otroligt roliga att jaga, men grymt frustrerande när de sätter sig för högt för en liten kisse. Den ena har fått en ruskig teknik på att fånga flugor!
Vi tänkte köpa leksaker när kattungarna kom, men i insåg snabbt att vi har huset fullt av stimulerande leksaker redan.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Köpta leksaker som uppskattas här hemma är laserpekare, skinnmöss, möss som piper när man slår till dem, stora möss med repsvans med kattmynta i (köper dem på utställningar i Danmark och Skåne), vippor av alla slag, och en plastring som det ligger en boll i som man kan slå till så den åker runt i ringen och allra mest uppskattas klösträden.
Hemma-hittade leksaker är tex ihopknycklat papper, badkarssilar, korkar från pet-flaskor, frottésnoddar till håret och badrocksskärp.

Det min kattgumma gillar mest är löjligt enkelt. Ihopknycklade Rollo-papper. Hon blir helt galen.
Killens favoriter är hårsnoddar.
Ja förrutom möss, bollar, laserpekare, så älskar min kisse att sno tomma toarullar o kan leka hur länge som helst med en sådan. Sedan är foliepappaer av aluminium hårt ihopknycklad till en boll också en favorit
Min har hittat en champagnekork som måste ha flugit iväg på nyår eller någon annan fest. Den älskar dom att leka med. Inget man självklart har hemma kanske, men det går säkert även med en vanlig vinkork. Allt som är avlångt och rullar är populärt (bättre än bollar).
Moritz älskar oliver. Han leker som en galning med dessa och sedan äter han upp dem…
/Maria

Klösträd ett måste för innekatter. Sen är det olika vad missarna gillar här köper jag bollar olika matrial en del hårda med pingla i o sen del mjuka. Sen möss i TYG en del KKS möss med mynta går allid åt som smör här :D Lite smått leksaker en del hänger jag upp åt dom.
Mina katter Moritz och Lorentz växte upp som lägenhetskatter med innätad balkong och vi hade en stor klösställning med olika våningar osv. Detta var lycka.
När vi köpte vårt enplansradhus med inhägnad trädgård så var helt plötsligt denna ställning helt ointressant. Trädgården täcker allt så att säga. Trots att de inte kommer ut ifrån den.
/Maria

Min katt gillar att plaska i vatten och fånga snöbollar, annars älskar hon att leka med en stor råtta med mycket päls och nånting som skramlar i den. Ibland binder vi fast den i en tråd så att hon får springa runt och när hon fångar den springer hon med den i munnen och gömmer den :) En annan leksak hon gillar är en klösbräda med tre klösstänger där det sedan hänger tre bollar i trådar som hon gillar att boxas med fram och tillbaka.

Glömde ju naturligtvis något som är superkul; en balja med vatten och några pingisbollar som flyter däri. Väldigt popuärt, åtminstone hos våra turkisk van. 

#5 Idag fick min lilla Pixie leka med en toarulle och jösses vad det lektes! En klar favorit . Bra tips! ;D

Här hemma är helt klart hårsnoddar favorit, man skjuter iväg dom och katterna springer och hämtar. Detta kan mina katter roa sig med i flera timmar :)
Kolla på www.swecat.com och www.zoosajten.se.
En tom trådrulle älskar Lia att leka apport med och hon tröttnar aldrig. Hon bär omkring på den precis som ett hundben och ser så söt ut. Lova älskar ett S som jag köpt där det är en boll som rullar i o så är det tak på skenan med hål så de kommer åt att putta på den. Ibland ligger hon och Lukas i varsin ände och puttar bollen emellan varandra i ett försök att få ut bollen. Brukar gömma godisar i klösmöbeln också som de får leta efter.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Jag brukar lägga några torrfoderbitar på olika ställen och nivåer mellan varven. Vet inte om de letar så mycket men hittar dem gör de iallafall för det är alltid uppätet.

jag ser att du har fått mängder med bra tips=)
i en vetenskaplig studie har jag läst att man kommit fram till att kattens leksaker dels bör bytas ut relativt ofta och dels bör vara så olik verkliga byten som möjligt för att sannolikheten att frammana lek- och pseudojaktbeteende skall vara så hög som möjligt.
konstiga garnbollar i skrikiga färger, glittriga studsbollar, en gammal aftonbladet osv är alltså precis i linje med detta!
kan leta fram artikeln åt dig om du vill.
medarbetare på djurskydd.ifokus