Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8292 ggr
lennartsdotter
0

Blåa ögon vid födsel?

Jo, det är så att jag har hört att alla kattungar föds med blåa ögon och att dom får sin rätta färg först efter ett tag…? Såg det på tv nyss men bestämde mej för att fråga i alla fall! Hur vet man i så fall om katten är blåögd eller inte?

Anne
0

Ja, de föds med blå ögon. Blå ögon är annars inte alls vanligt - det är bara vita (eller vitfläckiga katter som har vit fläck över ögat)  eller colorpointkatter som normalt har blå ögon, så man kan för det mesta utgå från att ögonen kommer ändra färg.

Det finns ett anlag för blåögdhet hos icke-vita katter, men det är extremt ovanligt. (Ojos Azules)

lennartsdotter
0

Haha, det är ju spanska! Mi gato tiene ojos marrónes! (Min katt har bruna ögon)

Tack då vet jag!

EddaM
0

Vet en svart-vit skogis kille som har blåa ögon. Det vita går inte över ögonen. Det ser hel fräckt ut =) Tyvärr blev han för liten att användas i aveln =(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Ninja
1

Samma fenomen finns hos fler djurslag, det beror på att pigmentet inte utvecklas fullt förrän senare. Blåa ögon har väldigt lite pigment så när pigmentet sedan utvecklas så får kattungen sin "riktiga" ögonfärg.

Hagalund
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer han, Madde.

Russtoka
0

I denna sajts banner, längst upp, är det en bild på en rödtigrerad katt som har blå ögon (de ser blå ut i alla fall). Då är den ovanlig då? Eller kan bilden vara fejkad? Någon som vet något om den?

Halvdansken
0

Människor föds också med blå ögon. Det där pigmentet (melanin eller nåt såmt heter det) måste ha ljus för att utvecklas.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

eighteenlives
0

#6 Ja den är troligen photoshoppad… Även om det är en kattunge så är den inte riktigt blå ögon-liten. Kanhända att den hade lite blått kvar och att den som redigerade bilden förstärkte det…

Anne
0

Bannerbilden är säkert photoshoppad ja. Hagalund - där är det garanterat vitfläcksanlaget som ger blåögdheten, han är ju vit precis *vid* ögonen och antagligen ligger det då vita fläckar också över själva ögat så att säga. 

Ojos azules är så ovanligt att det antagligen är en genetisk mutation, och inte ärftligt. Vad jag vet finns det inte i Sverige över huvud taget.

Silvestris
0

Ojos azules-anlaget anses vara ärftligt, dominant. Det tros även vara semiletalt vilket kan förklara varför rasen inte fått någon större genomslagskraft.

EddaM
0

#5: Ja där var snyggingen =) Mmmmm va han e fin =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z