Shampoo & balsam?
Hej!
Jag skulle behöva lite tips på bra shampo och balsam som passar att använda både på Helig Birma och Norsk Skogkatt. Jag tycker att min Birma är en aning fet i pälen, den blir lite statisk när man klappar henne varför är det så?
Jag ska åka till Västerås imorgon och titta på en liten Norsk Skogkatt som jag blivit kär i så jag får ev hem den lille plutten vart efter, i vilket fall som helst så ska en Skogis flytta hem hit så snart jag har hittat den rätta! ;) så det kan vara bra att då ha ett skampoo och balsam som passar båda raserna. :)
Då jag har tänkt att börja ställa ut så undrar jag hur ofta dom bör bada? Bör man blåsa kattens päls torr med kall luft varje gång efter den har badat?
Hoppas någon kan svara på mina frågor!

Det feta tas bort med en omgång Goop. Sedan finns det en hel drös med schampoon. Skogis päls skall vara lite sträv, jag vet inte hur det är med Burma, tror de skall ha mjuk päls o då får du köpa två olika. Energi cat från Espree är ett bra allround schampo. Sedan så finns det balsam till det med.
Katten skall blåsas torr med varmt blås o i slutet kan man ta kall luft. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har hört att Yes diskmedel ska vara bra…?
Nu kanske inte detta fungerar i utställningssammanhang men som bad för "vanliga katter" kanske?
/Maria
#1 Oki tack för ditt svar! :) Goop är det något man köper i djuraffären?
#2 Tack för ditt svar! :) Ja jag har hört att vissa använder sig av Yes diskmedel när dom vill få bort det feta i pälsen iaf.

Goop kan jag också verkligen rekomendera, använder det till min skogis som har fet päls och speciellt på hans fetsvans. En skogis ska ju ha lite sträv päls så till mina anväder jag först Espree Berry Delight som är ett djurengörande schampoo och sedan tar jag en gång med KW terrier schampoo för att få pälsen lite strävare.
Hur Birmor ska vara i sin päls har jag däremot ingen kunskap om.
Mvh Margona