Vilken är den bästa kattsanden?
Tycker du?
Den skall inte lukta
Katterna skall inte få med sig under tassarna
Den skall vara ekonomisk
Även se fräsh ut efter byte.
Idag använder vi toalett men det blir inte bra i längden.
Använde även med kristaller men dem hamnade utanför lådan.
Har inte testat själv, men en pee-wee låda kanske vore något.
Som nyblivna kattägare använder vi samma Kattsand som de växt upp med; Miss Cat. Vi tycker den är jättebra! Klumpar ihop sig väldigt bra, vilket gör det lätt att göra rent. Den tar också bort lukten otroligt effektivt! Vi kommer säkerligen att fortsätta med den.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Har provat en massa sorter genom livet
…men hamnar ändå till slut på Miss Cat…det håller bäst tycker jag.
Jag tycker definitivt att Ever Clean är bäst, speciellt den gröna som är extra parfymerad. Alla kattägare jag känner gillar den sorten.
#4 Ever clean har jag aldrig provat!

Jag har så många katter att jag skulle bli ruinerad om jag köpte dyr kattsand…
Jag tycker Eldorados klumpbildande fungerar aldeles utmärkt!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Jag använder bara träpellets 8mm. Alla mina tre missar går i den hur bra som helst. Jag gillar den svaga trälukten (inte alla gör det) och den är väldigt lätt att byta. Dammar inte och väger inte alls mycket heller.
De får med sig kanske EN träpellets per dag ur lådan som jag bara kastar tillbaka in i lådan.
Jag kom och tänka på en sak. Min syster bodde nära en såg där dom hade spån. Hon hade också många katter ett tag. Hon använde spån i lådorna billigt, lättbytt…blir en svag trälukt som Tina69 skrev. Men viktigt då att det inte får vara flisor i spånet.
Men det var ju bara o ta lådan o tömma i en påse. Kanske inte lika hållbart…men lättbytt och billigt om man har tillgång till billigt spån och bor intill en såg ect.
Nu har det ju varit svårt att få tag på balar med spån till mina marsvin för värlskrisen har även märkts av där dessvärre men ett litet tips iallafall.
Dock bör man känna till att råspån av barrträd kan innehålla terpentin. Därför rekommenderas inte råspån med barrträdsinnehåll till hästar iaf. Kan tänka mig att samma gäller våra små kissar.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag har testat nästan alla Kattsand :) jag säger så här eldorado bra billig Kattsand, miss cat bra dyrare Kattsand men är bättre än eldorado. katty (tror den heter det) bra men mina katter skätter ut den o därmed mycket sand som ska sopas upp varje dag. Miss cat är på test igen här o denna är lite grövre sand än katty, därmed mindre sand på golvet o antar det kommer bli denna iaf i ena lådan. Så mina alternativ är Miss vat i en, sen en påse Eldorado en påse Katty 50-50 :) då detta funkar bra. Vadman ska tänka på är SNÅLA inte med Kattsand i mängd eftersom det funkar inte så bra om det är klumpbildande o grävglada katter vill ha lite mer sand. :)
#9 man ska vara försiktig med att ta spån från sånna ställen. Jag var snål och testade det till mina kaniner ett tag, de reagerade väl inte så mycket. Fast spånet dammade mycket, och jag tålde det inte. Det var antagligen terpentin i det. Och spånet tar sig överallt ! :P
Tycker inte spån suger upp kiss särskilt bra heller. Så till katter skulle jag nog inte använda spån alls.
#4 håller med. Ever clean är riktigt bra :) Fast jag föredrar utan parfym. tyvärr är det ju en lite dyrare sand.

Ever clen eller kristaller är helt klart bäst tycker ja.. lite dyrare men de betalar ja för att slippa lukten och så håller sanden bättre tycker ja än ex miss cat.
#10-- Ok jag undrar om inte min systrer har koll på det här….vi känner han som har sågen. Bra att varna dock!
…som jag skrev så för man byta oftare. Det här var ett tips om man inte får slantarna att räcka till…sånt kan ju hända i livet ibland.
#12--- O nej det dammade inte, var fint spån inte det där allra finaste utan kutterspån. Som sagt detta hade hon allt koll på syster yster
Ever Clean utan parfym tycker jag är bäst. Dyr i inköp men billig i längden. Hårda klumpar som är lätta att ta bort. Resten av grusen är fortfarande fräsch. Bara att fylla på efterhand.
Zabelle
Blir nyfiken på den där ever clean! Hur mycket kostar den?
Jag säger också Ever Clean..
#17 ca. 199 kr för 11,3 kg.
#19-- tack så mycket för svaret!
Jag blandar Ever Clean och Pussi compact och tycker det blir bra, fasta klumpar och drygt.
dubbel

Här är det också ever clean som används. Kommer alltid att ha det till mina katter. Även fast den är lite dyr, så funkar den så himla bra och man slipper lukten.
#6 Jag använder oxå den, super bra! 5kg för typ 25 kr är helt i min plånboks anda
!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Använde Catrine en hel del innan, den klumpar otroligt bra och det luktar nästan inget (om det är kastrater man har). Men så bidde vi arbetslösa och 109 kronor för 7.5 kg (med en kattkåda som sväljer en sån förpack. åt gången!!) så bidde det ganska så dyrt så vi bestämde oss för att testa blanda med något annat och valde då Katty kattströ och det funka så bra att vi numera tom bara kör med Katty :D Katty'n kostade lika mycket som Catrine ungefär men innehöll 20 kg per påse ist för 7.5 kg.
Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!
Pussy compakt tycker vi är bäst, mina katter och jag…
/Maria
katty Kattsand, skitbra rent ut sagt =) billigt med
Pussy är bra =) Den är lite dyr, men väldigt bra. Det klumpar ihop sig .. vilket gör det lättare att göra rent =) Här hemma luktar den inget i allafall =)

coops egen ej klumpbildade.
Hadde tre katter två lådor fungerade inte med klumpbildade då allt var en klump när man kom hem. De kissade i en låda o det andra i den andra.
Tömde hela den ena lådan var 3-fjärde dag den andra mer sällan.
Fungerade jätte bra.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
I början hade jag Toalätt. Usch säger jag bara!
Jag hade Classic förut, den var jag nöjd med men eftersom jag var tvungen att åka till en djuraffärn några mil bort för att köpa den så var det inte vidare ekonomiskt. Ingen lukt och klumpar bra. Ligger dock lite dyrare i prisklassen, men var drygt så man kan ju tjäna på det ändå.
Nu kör jag Pussi. Det fungerar fint det med. Klumpar bra, hårda klumpar som inte smular sänder när man plockar bort dom. Luktar inget. Drygt, behöver inte inhandlas speciellt ofta ofta.
Jag har testat lite billigare, klumpbildande märken men inte varit imponerad alls av dom. Börjar lukta snabbt, klumparna rasar sönder när man plockar bort dom så de blir för litet för att plocka upp med spaden = blandar sig med den rena så att den nybytta lådan fortfarande inte blir luktfri.. hela lådan måste bytas ofta med andra ord.
Jag vill ha klumpbildande för jag tycker det verkar bäst, man plockar bara bort det som är lortigt. Icke klumpbildande måste man väl byta hela lådan oftare? Eller hur gör man? Aldrig testat det så.. (med undantag för fresh & easy kristaller vilket jag inte gör om! urk!)