Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3467 ggr
Calibra
0

Fettsvans...

Morris hade ju fått fettsvans för ett tag sedan.

Enligt veterinären skulle det försvinna efter kastrering, även om det kunde dröja ett par månader. Nu har det ju gått ett par månader, men han har fortfarande fett på svansen. Jag tror iofs inte att det har blivit värre, men jag hade förväntat mig att det skulle försvinna..

Försökte tvätta svansen idag med diskmedel (andra gången på ett par månader), men nu när jag tittar, så sitter det små fettklumpar fast i pälsen. Vid hårroten ser det dock ok ut, det verkar inte vara direkt fett där.

Så nu är man ju lite desperat.. En tanke är att klippa bort pälsen där det sitter små klumpar. Eller är det en riktigt dålig idé?

Har ni några bra idéer?

Veduran
0

Svårt tycker jag det där med fettsvans. Min gamla katt Tofflan hade ju det nästan alla år, en okastrerad honkatt. Försökte också med diskmedel (yes) och klippte även bort det ett par gånger… Hjälpte inte utan det var kvar till den dag hon dog. Har ingen aning vad man ska göra mot det, någon annan kanske har en bra idé…. :)

[helenal]
0

varför kan han inte ha kvar fettsvansen då?

Veduran
0

Ser inte trevligt ut alls… ett parti med fet och oljig päls :|

EddaM
0

Titta på syster sajten norsk skogkatt. De har ofta fetsvans o det finns bra tips om hur man blir av med det där=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Calibra
0

nej, det ser inte trevligt ut.. det sitter som klumpar med fett i pälsen..

tack för det tipset EddaM, ska genast leta vidare.

Pia
0

Kanske lite tips i Svarthaka och fettsvans? Gall-tvål (finns lite överallt bl a på Clas Ohlson) skall visst vara bra för att komma tillrätta med fettsvans.

Calibra
0

det känns ju onekligen som att vi inte har skött det särskilt väl, med tanke på att det ha junnit bli klumpar.. har pratat med veterinärer tidigare, den ena tyckte inte att vi skulle göra något alls, den andra tyckte att vi skulle tvätta med yes..

det kanske är så att vi ska klippa bort klumparna och försöka hålla efter mer noga med talk (hittade ett tips på norsk skogkatt)..

jessicakarf
0

Min Aslan hade kvar fettsvansen mer än tre månader efter kastreringen och nu är det helt borta. Misströsta inte! Ha tålamod!

Leffe
0

Ett litet tips- Fett löser fett. Smeta in svansen med lite majsolja. Resultat blir också då att kattens sträva tunga måste dit och göra rent.