Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 750 ggr
jessicakarf
0

Norrköping 21/10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit på utställning i Norrköping idag och det gick bra. Aslan var jätteduktig. Domaren hade lite väl bråttom bara.. Det var knappt en minut för varje katt, lite tråkigt..

Veduran
0

Kul att det gick bra! :)

Har ingen aning vad som är standard för domaren, men någon minut/katt låter väldigt lite. Förstår att det känns lite trist.

Tigrou
0

Var inne och tittade i ditt fotoalbum, ville bara säga vilken härlig teckning och färg Aslan har. Skoj att det gick bra idag Glad

jessicakarf
0

Tack!

Pia
0

Grattis! Vilken domare hade du?

EddaM
0

Grattis till certet ialf=) Domare är så olika o de flesta tar ju mer tid på sig.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

jessicakarf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Lena Sundberg. Förra gången jag hade henne så tog hon god tid på sej och pratade mycket. Hon hade en elev den här gången så hon kanske kände sej stressad att hinna i tid… Dessutom så sa hon att Aslans huvudform var mer som en britt än en bengal. Han kunde ju ha lite mer längd på nospartiet, men att likna honom vid en britt, det var inte snällt..: ) Nog för att britter är vackra katter men en bengal ska verkligen inte se ut som en britt!!

EddaM
0

Nej det skall de ju inte göra. Hade henne en gång till Zlatan men blev besviken för hon tog inte ens i honom o verkade inte gilla huskatter.

S*Luddhuvet´z

jessicakarf
0

#7 Ja, visst är det tråkigt att en del domare anser sej vara allsmäktiga och tycker att dom kan välja ut vissa raser ur den kategorin dom har tackat ja till. Resten tittar dom knappt på och ännu mindre tar i. Det finns en del domare som har något emot bengaler. Jag har sett flera gånger i panelen när dom går  demonstrativt med händerna bakom ryggen förbi bengalen och sen vidare till nästa katt som dom lyfter upp och vrider och vänder och tittar jättenoga.

Men sen finns det ju helt underbara domare också! Jag stod och tittade på Kristina Rautio när hon dömde husisar och hon var kanonbra med katterna. Hon hade t o m en liten present till 2:an, 3:an och 4;an!

Pia
0

Det är ju just därför kattutställningar är så otroligt subjektiva ändå, trots att det finns standard på varje ras så uttrycker ju ofta nomineringarna något högst personligt.

Jag vet flera domare som inte gillar britter eller européer t ex för de är alldeles för o-extrema i typen. Ju extremare desto bättre för dem…

Knappt de tar i dem ens. De kan vara hur standardmässigt fantastiska som helst, spelar ingen roll. Sådana domare försöker man med tiden undvika… Tyvärr får man ju inte numera reservera sig mot vissa domare när man anmäler. Dock brukar de flesat arrangerande klubbar ta hänsyn till önskemål i viss mån ändå.

EddaM
0

Ja jag brukar ha önskemålet nu mera att inte katterna skall dömas av en viss domare. Men sedan så finns de de domarna som tycker att huisarna är det underbaraste som finns. Kristina är jätte bra med det. Och flera med henne och en domare gillade inte att döma husisarna för hon tyckte de alla var så vackra på sina sätt att hon inte ville placera dom.

Och ja Pia britter anses inte vara så exotiska alltid o blir ner dömda på det fast i GBG senast gick det bra för dom. Det var en helsvart kastrat? hane som blev BIS o han var såååå snygg måste jag säga. Tyvärr hörde jag aldrig hans namn.

Och Bengaler anses väl av några fortfarande att vara vildkatter eller något.

S*Luddhuvet´z