Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1738 ggr
[helenal]
0

för smala?

Min pappa och hans tjej var på besök förra veckan för att se katterna. Pappa var med mig när vi hämtade hem ktterna för första gången. Han tyckte inte kattrna bliit alls tjocka.. bara större. Jag ger dme mat hel tiden(torrfoder står framme) och burkmat två ggr per dag. ska de få mer mat?vill inte att mina katter sja bli jättte tjocka,men kanske lite gosigare:)

de är ju abra fyra månader..så de kanske inte e så konstgit.

bilder finns i fotoalbum.

Sandra
0

Jag tycker inte de ser speciellt smala ut. Unga katter är väl oftare lite tunnare än vuxna katter. Jag är absolut ingen expert, men det är så jag har uppfattat det. Tycker dina kissar är ungefär lika stora som min syrras kisse. Och henne är det absolut inget fel på =)

De va himla söta dina kissar =)

Scilla
0

När de blir äldre och kastererade kommer de att lägga på sig lite mera, det är ingen fara på taket.

kickboard
0

Ungkatter är ofta lite taniga, då de växer och dessutom rör på sig hela tiden. Inget att oroa sig för.

Asander
0

Ungkatter är ju i regel lite oproportionerliga….långa ben till deras kroppar….och kan på så sätt se smala ut.

Det kan ju även finnas lite orientalskt bakom i släkten….och då blir de ju mera slanka i kroppen…..en slank smal katt kan ändå ha en vikt….p.g.a muskelmassan osv….

Äter de normalt och göra sina behov normalt så finns det nog inget att oroa sig över…..Flört

Asander….Glad

Veduran
0

Den åldern får väl anses som människans slyngelålder, lite långbent och tanig sådär. Låter helt normalt i mina öron :)

Destany
0

jag kan intyga att katterna blir tjockare när de kastrerats.. min Zorro väger 5.7 kg fast han var stor redan innan kastreringen. då vägde han 5.3 kg..

Puma  har blivit grövre sen kastreringen men fortfarande inte tjockare… hon har inte gått upp ett hg ens.. men som alla andra säger här inne de e smala när de e små för de gör av med så mycket energi för de e så busiga

EddaM
0

Min lille skogis hane på fyra månader är oxå inne i en period av långa ben o lång smal kropp. Men vet ju att det rättar till sig om några månader o sedan efter kastrationen så blir han ännu kraftigare. Jag hoppas verkligen att han blir en stor o maffig kille med mycket päls=)) Och dina katter är oxå jätte fina. Tror du måste gå med i en kattklubb (spin finns i GBG o e jätte bra) o sedan ställa ut dem. I april tror jag att spin har en utställning o de har jätte bra utställningar o jag skall dit. Så om du gör det så lovar jag att hjälpa dig inför utställningen=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Titti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

helenal: Du kan vara lugn. Inget att oroa sig för. I den åldern så börjar dom tydligen "ränna iväg" i växten. Dessutom går det energi åt när dom leker, och någonstans måste den ju tas ifrån. Förstår inte hur kattungar orkar busa så mycket som dom gör ibland.

Jag vart ju orolig här för Vimsan för några veckor sedan. Hon såg sjuk ut. Men långskånkorna (benen) växte som ogräs. Dessutom blev hon fumlig, hon visste inte var hon hade sina tassar helt plötsligt, och då kunde hon "drälla" i golv när hon lekte i kökssoffan.

irma
0

helt normala katter… fint hull… dom växer och rör sej mycket just nu.. det tjocka kommer när dom har mognat och lugnat ner sej…. :-) vägde min ena honkatt häromdagen.. hon väger 4.7 kg… man tror hon har bly i tassarna… :-) men hon är 4-5 år…

[helenal]
0

nu är jag lugnt igen!tack!

EddaM: va gullig du är. JO mina missar är väldigt fina:) min killes pappa tycker att det är välluppfostrade! hehe! bor du i göteborg?

EddaM
0

Nej men jag kommer från GBG o ställer helst ut katterna på utställningarna åt det hållet=)

S*Luddhuvet´z

[helenal]
0

okej. jo de skulle vara kul! måste man förbereda ngt inför utsällning eller? kan ingenting om det:)

EddaM
0

Man måste ju gå med i en kattklubb. Och sedan får man gå in på sveraks hemsida o ta ut anmälnings blanketter.Man måste vaccinera katterna oxå. Senast två veckor innan utställningen måste de ha vaccinationen. Är de över tio månader så måste de även vara kastrerade o id märkta (antingen chip el tatuering). Man är tvungen att sy ett burskynke eller köpa men de brukar vara dyra. Jag lånar för närvarande ett. När du skall kastrera/id/vacc så ring runt o fråga de olika vetrinärerna vad de tar. Och ofta får man vacc o id billigare när man kastrerar. Och det måste som sagt ske högst två veckor innan utställning. Det är väl det som man måste göra innan. Och ett par dagar innan utställlningen skall man bada katterna o klippa klorna på fram o bak tassarna=) Var inte rädd för att fråga, vi är många med mig som gärna hjälper dig med dina frågor=)))

S*Luddhuvet´z

linasvovvar
0

Är dom avmaskade ordentligt ??? Bara en tanke ?

[helenal]
0

ja det är dem:) ska vamaska dem nästa vecka igen.