Kattflytt
nu är det dax.Första flyttlasset gick igår. Nu sitter jag här i en lägenhet tom på möbler.Har sovit på en madrass på golvet i natt,Jo mina katter är kvar med.
Många säger att man ska ta dit katterna innan möblerna. Men det fungerar inte för mig. För jag flyttar först nästa helg igen. Då är jag även ledig måndag och tisdag efter helgen, mycket för katternas skull. Vill inte flytta till nytt på söndagen och sedan lämna dem själva där på måndagen en hel jobb dag.Känner även att om jag hade tagit dit dem före möblerna så hade de fått vara där när vi sprungit fram och tillbaka med möbler. Det känns helt fel eftersom de är så himla rädda av sig. Nytt ställe och massor med människor som springer fram och tillbaka.Känns bättre att ta dit dem på fredag och vara med dem tills onsdag då jag åker till jobbet. Så de kan komma dit i lugn och ro och undersöka. Ska även plugg i Feliway i två kontakter där ett par dagar innan vi kommer dit.Vad tror ni om detta?Tror ni detta funkar med? Nu är där ju möbler de känner igen med välkända dofter redan när de kommer dit med, och lugn.Tacksam för tips från de som varit i flytt med katt.
Jag har alltid flyttat alla saker först och djuren sen, när vi övernattat första natten på nya stället har djuren fått följa med oss.
Tycker precis som du beskriver att då finns alla kända möbler och dofter på plats. Samt att allt spring i dörrar fram och tillbaka blir inge bra för djuren, då måste man ha dem instängda villket jag inte tycker har varit något bra alternativ.
Lycka till med flytten.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det vore väl hemskt ifall nån surkart skulle komma så här efteråt och påstå att du borde gjort på annat sätt. Du känner dina katter och visste hur flytten skulle gå till.
Jag tycker att du har gjort helt rätt och ändå finare är det att du lyckats ordna så att du kan vara tillsammans med katterna de första dagarna på nya stället. Perfekt arrangemang i mina ögon.
Feliway kan jag inte yttra mig om, eftersom jag inte använder mig av "onaturliga" tillbehör själv. Tror inte att sånt behövs när man har bra kontakt med sina husdjur.

Instämmer med ovanstående inlägg. När vi flyttar tar vi möbler först och katter sen. Hur ofta kan man flytta på katterna? Nu bodde vi på förra stället ett år innan vi flyttade. Nu måste vi tyvärr bo kvar här ett tag till, dels pga läget på marknaden och dels pga sonen. Jag är bara nyfiken på om katterna blir helknasiga av att flytta mycket?
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
Tror inte det är bra att flytta konstant med korta mellanrum. Knasiga vet jag inte. Men det tar ju ett tag för dem innan de hunnit hitta tryggheten. Är nog väldigt oroliga i början. Är min första flytt med katterna, och förhoppningsvis ska det ta ett bra tag till nästa gång.
Katter gillar nog inte förändringar. Ni skulle sett Simba igår när vi tagit bort alla möbler. Kvar i lägenheten finns nu endast en madrass som jag ligger på, och grejer jag ska sortera under veckan. Simba kröp nästan jämsmed golvet i början, han tyckte nog det kändes väldigt konstigt. Men har sparat kvar hans favorit sovplats. Cissi har sin i uppe på skåpet ovanför köket. Gosade mycket med dem och efter ett tag var de lugna igen.
Ja nu sitter jag här i nya lägenheten. Första dagen med katterna här.. Nu har jag flyttat in på riktigt..Simba mjauar. Cissi ligger under sängen och kurar.. Hon var rädd och vågade knappt inte gå ut ur buren först.Men sen kom hon ut. Simba mjauade konstant först, men nu har det lugnat sig lite.. Peppar peppar. Vi får se hur natten blir.Om här blir något sovit. Men tror att bara de funnit sig så kommer det att trivas sen. Hoppas jag har rätt. Hoppas, hoppas. Vad är era erfarenheter av kattflytt.. Hur lång tid tar det för dem att finna sig till rätta. Vet att de finns dem som aldrig gör det. Men hoppas det inte är så i detta fallet.
Cathy

Lugn bara lugn. Det kommer att gå så bra. Du är ju med.
Vi är många som har annat boende under sommaren, stoppar katten i buren och åker till landet. Det är en väldig omställning för katten, som kan se orolig ut, vägra äta och ligga och trycka en hel dag. Sedan blir det spännande och vips får man en glad och lycklig katt, som helt klart uppskattar omväxlingen. När man åker tillbaka till stan, är det tydligen också jättetrevligt. Det är nog riktigt uppiggande för katter också med lite omväxling under förutsättning att matte/husse är med.
Det har gått kanon bra. Det trivs nästan bättre här. Det är så härligt, en sån lättnad.Phu! 

Så glad jag blir
. Grattis!

ja tycker du gjorde hel rätt ja har också alltid tagit sakerna först och kommer fortsätta med de om vi flyttar igen.
när vi har flyttat har vi tagit möbler o sånt först sen vi själva o djuren, vi flyttar alltid på en dag visst det bblir mycket bökigt men det går :)
För min del har det gått jättebra vid flera tillfällen.
Det tar ett litet tag men sedan kommer de att trivas !
Lycka till !
Puffar upp tråden, på söndag går flytten med bl.a två kissemisser.Vi flyttar inte långt, ovh våra katter är utekatter på dagarna och fotvärmare på nätterna. Är beredd på att få övervaka gamla adressen, men hur länge dröjer det för en katt att inse att han har ett nytt hem?

Vi flyttade till en annan kommun i somras med våra katter. De fick under stora protester vara inne en vecka (ok den ena smet när de var ute i koppel och var borta i fyra dar) men det gick bra sen när vi väl släppte ut dem!
// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus
"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken
# Det tror jag är väldigt olika för olika katter. Har haft lite tur med mina två. Det tog ca två veckor sen verkade de hemma. Har man otur kan de ta månader. Tror att det är en bra grej det där med Feliway. Plus att man visar dem att man finns där för dem och ger dem mycket trygghet.
Nä, jag kommer inte på hur man gör när man ska ändra på ett inlägg.. Skulle ju skriva # 12 överst. Lycka till med flytten!