Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 586 ggr
EddaM
0

Tibro utställningen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja så har man varit i väg på utställning igen o det var kul som vanligt. Zlatan skötte sig bra hos domaren o blev bästa långhåriga hane o blev nominerad till panelen. Willow min skogis med ex 3 med bra kritik, domaren tyckte att hon hade för lite päls o behövde bli lite kraftigare men det var ju väntat. Feztiz min lilla husis hona blev tvåa i sin grupp pga att hon var för fin. Domaren tyckte att hon var jätte vacker men var för fin för att vara huskatt. Vill se henne leta upp raskatter i hennes stam. Den andra honan var inte ens i bra päls kondition o badad men hon var mer en huskatt än Feztiz. Ja vad skall man säga. Man sliter för att hon skall vara fin o så e hon för fin. Hon har nio ex på sin bedömnings lapp. Jag är som ni märker lite upprörd över det hela. Men ja det kommer fler utställningar o jag tänker bada o föna henne i fortsättningen med för jag tycker att man skall ha med sig en ren o snygg katt utan päls som skivar sig. Men annars så är jag nöjd. Zlatan skötte sig bra uppe i panelen o förlorade med en röst mot honan. Och Willow har verkligen ett super temprament =) Och Feztiz ja inte kan hon hjälpa att hon är för fin=) Älskar henne som hon är=) Får se vad domaren i norge säger nästa gång vi skall ut=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Ja just det ja jag höll på att glömma det roligaste på hela dagen som gjorde mig jätte glad o varm i hjärtat. En ung tjej hade gått runt o tittat på katterna o valde ut Willow till utställningens sötaste katt. Jag blev otroligt glad måste jag säga=)

S*Luddhuvet´z

Veduran
0

Grattis till allt säger jag :)

Meh… knasig domare måste jag säga, att en katt kan vara FÖR fin för att vara huskatt, förstår att du blir upprörd. Ett sånt uttalande skulle också göra mig frustrerad och vansinnigt irreterad :|

EddaM
0

Tack o jag förstår inte heller hur man kan vara det. Men det e ju tur att inte alla domarna tycker på det viset. Då hade jag gett mig ut o jagat efter katter i den värmlänska skogen för att hitta flera o säga att det är en ny ras=))

S*Luddhuvet´z

Murre_Uddiz
0

Måste bara säga att jag e överförtjust i Zlatan! Så sööt:)

EddaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Murre, ja han är såå söt=) *ler* En bild på honom som bebis=)

S*Luddhuvet´z

Pia
0

Grattis, Edda!! Och kissarna förstås!

Ack ja, så där fjantiga är ju domare som dömer huskatter ibland, ser för fina ut, ser ut som en raskatt osv. Jag var så naiv så att jag trodde att även en huskatt får se ut hur som helst men vara i fin kondition, ren och fräsch på utställning… eller?

EddaM
0

Ja det skall ju vara på det viset. Och jag tycker absolut att huskatterna skall vara rena o fina i pälsen. Vi gör ju ändå reklam för att det går att ställa ut huskatter o det är väldigt många ur publiken som tittar på katterna. De har ju oftast huskatt hemma o då tittar de lite mer på huskatterna på utställningen med. Men domare är lite knasiga ibland. Vissa bryr sig inte så mycket om hur katten är presenterad o går mer på temprament. Och denna domaren gick mer på hur en huskatt ser ut för henne och då var Feztiz för fin. Men Zlatan som är väldigt lik sina släktigar skogisarna blev etta och NOM. Men han har blivit tvåa en gång för att han var lite nervös. Och en katt utan päls o obadad vann. Men det är ju en skönhets tävling o man skall se till att katten ser så bra ut som den bara kan. Och sedan får veta att katten är för fin ja då blir man lite putt. Domare säger jag de är lite lustiga. En hade med sig en skogis i rasklassen då. O hon hade inte badat honom o han var inte så fin i pälsen men sjutton vilken snygg hane det var. Han blev ex 2 o fick tillsägelse av domaren att bada honom till nästa dag. För då skulle han ta certet. En framtida hane till Willow kanske=)

S*Luddhuvet´z