Ang. Kattbett
Första gången jag skriver ett inlägg. Läste om Kattbett och vet hur farligt det är. En god vän ignorerade att han hade fått ett riktigt elakt bett av en katt som kommit in när ytterdörren stod öppen i somras. Han väntade för länge, så såret hann bli riktigt infekterat, det blev så illa, att han blev sjukskriven 6 mån inalles, och har har besvär än idag av detta.
Sen en annan sak med kattbett. Min katta har för första ggn (hon är 8 år) fått ett kattbett själv i ögonlocket. Hon blev riktigt infekterad, detta hände under en helg, så jag fick ingen kontakt med nån vetrinär förrän måndagen efter, Emellertid hade hon haft en enorm tur, bettet hade gått igenom ögonlocket men ej skadat hornhinnan, så det blev rengjort och antibiotika i 7 dagar. Detta hände í febr. månad och trots att hon är steriliserad, så kände hon av att det var vår och sprang ut och in mer än vanligt (vi har kattlucka med magnet) . Så det är lika viktigt att uppsöka en vetr. när det händer ens djur som för oss att uppsöka en läkare omgående.

Gosh…är det farligt att bli riven också, eller är det nåt särskilt i saliven som man ska vara försiktig med?
Vi har nog haft tur, vår senaste katt Jason har gett oss några ordentliga hugg. Han var livrädd i starten, stackaren.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det lär vara saliven som innehåller ett toxinlikn. ämne som kan ge Pastruela bakterier (riktigt giftiga) detta tror jag är till för att katten när den jagar och t.ex äter möss, råttor, fåglar och diverse annat som dom fångar lättare ska smälta detta. Jag har läst detta nånstans. Hundens bett lär inte ska vara lika farligt som ett kattbett.
Bra att ha en stelkrampsspruta " i botten" om man får ett rejält kattbett.