Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5910 ggr
royal
0

Hur mycket torrfoder och kattsand går det åt?

Hej!

Jag ska skaffa katt, men innan jag gör det vill jag vara beredd på hur mycket det kommer kosta ungefär, så jag skulle gärna villja få svar på dom här frågorna:

Hur många kilo Kattsand går det ungefär åt i månaden åt katten? Och vilken Kattsand är bäst?

Hur många kilo torrfoder går det åt i månaden och vilket torrfoder tycker katter om best?

Till kattlådan, är det bäst att ha 2 kattlådor eller 1 och ska det hellre vara tak till katthuset?

snälla svara på mina frågor <33 Emma

MonicaLagerquist
0

Här går det inte åt något torrfoder alls .Jag ger mina kater Blötmat och Barf. Det går väl åt en ½ burk mjau /vuxenkatt/dag ungefär.Sen går det åt ca en 10 kilos påse Pussikompakt per katt och månad..Jag har en låda per vuxenkatt plus en extra.Jag har både täckta och öppna lådor.En del av katerna föredrar de täckta lådorna och en del föredrar de öppna.

Sen vet jag inte om du glömt att räkna med försäkringen och det kostar ungefär 50-80 kr(månad för en katt.

Stolt ägare till tre La permer

royal
0

tack så mycket för de bar tippsen. Skrattande

Jag fundererar på en försäkring på 70 kr/månaden.

oh-la
0

vi ger våra katter Specific och hos oss går det åt ungefär 7 kg på 3 månader. en säck kostar ca 600 kr, d.v.s. 200 kr i månaden för två, eller 100 för en katt.

vi köper ungefär en påse pussy compact á 10 kg i månaden på 100 kr.

vi har en kattlåda då mina två bokstavligt talat kissar i kors. går den ena på lådan ska den andra det med :P alla katter trivs dock inte med det.

vi har en täckt stor låda. tycker det är smidigare, mindre Kattsand i lägenheten och mindre lukt.

försäkring, strax över 100 kr i månaden/katt hos IF. då har den högre premie och täcker lite mer än en basförsäkring.

vaccination en gång om året får man väl också räkna in.

sedan är det småsaker som man köper, leksaker, tillbehör och så vidare.

jag lägger nog ungefär 500-600 kr i månaden på mina katter.

Singo-Torpet
0

mina äter royal och de går åt en stor säck (kostar ca 500-600) på en månad ca men då äter de även blöt mat en gång om dagen..

jag använder everclen sand den kostar 199kr för en låda och de går åt 1-2 låda i månaden ca liter mera i början när man bytter ut all sand.

försäkring 120kr per katt/mån men då har ja avels försäkring med.

så vacc en gång per år 200-300kr

så totalt betalar ja ca 350-400kr per katt/mån…

men de går att göra de billigare genom att använda annan sand ex och så  klart kan man göra de dyrare genom att köpa massa saker till dem så ja skulle säga mellan 300-2000kr/mån beroende på vad man köper för sand och saker.. maten brukra bli billigare om man köper kvalitets foder då de oftast äter mindre (behövs inte lika mycket av den för att tillgodo se behoven)

royal
0

tack för alla dom goda råden ;P <33

royal
0

puff ;P