Plinga eller ej???
Min katt är ju utekatt och han har plinga för att inte kunna ta fåglar mm så lätt. Den låter inte så mkt,bara när han "galopperar & travar fort"+ när han kliar sig på halsen förstås.
Men min kompis säger att det e djurplågeri att ha plinga. Men vadå, hellre det än att när katten har fångat nåt,skvätta vatten,jaga den och ta den i nackskinnet (jag vet att katten knappt känner nåt där), som hon gör. Vad skulle/har ni haft? Plinga eller inte???
Plinga = inte djurplågeri.
Tror bestämt att det räcker som svar från mig eller… 
Jag har ingen plinga på min katt, kommer inte att sätta någon på henne heller. Anser att det är upp till var och en, om man väljer att ha plinga på katten eller ej.
Jag kommer inte ha plinga på Selma om hon får gå ute hos mina föräldrar.

En katt som har plinga tar nog inga fåglar men möss fångar de. Mössen bryr sig inte om plingan o de kan ta dem ialf. Och har man ute katt så är det väl ändå meningen att de skall göra det. =) Men fåglar e så söta så=) Dum man e igentligen. *ler*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Låt helt enkelt katten fånga smådjur om den vill=ingen plinga.
Jag hade den lite mest för att höra om hon var i närheten eller inte, men givetvis även för att hon inte skulle ta fåglar. Ibland sprang hon iväg en bra bit och därför kunde man höra om hon kom eller inte när jag ropade.
Nu har hon dock flyttat och är numer utan plinga.

Som Skogskatten, har jag också plinga mycket för att höra katterna, men också för att det är jobbigt att ta itu med fågelungar och fåglar som dom fångar.
Måns fick en fågelunge i somras, vi försökte rädda den men den dog, dagen efter satte jag på plingan som jag hade tagit bort…
Skrik har inte och kommer aldrig att ha någon plinga. Naturens lag = äta eller ätas. Han är en fenomenal fågel- och musjägare och det får han gärna lov att vara för min del.
jag har nägonstans läst att plingan är skadlig för katten.
Ljudet från plingan upplevs som mycket högre av katten än oss människor. Den kan i värsta fall göra katten galen. Om det är så vet jag inte. men när jag läste det så åkte plingan av från våra katters halsband.
Jenna

Sista sommaren som Theo var på landet så hade han bjällra. Dels för att rädda fåglarna men också för att det skulle höras var han var :)
Ja,det är oxå för att vi skulle höra var han e. Tack för svaren

när jag tar med mina katter någon stans får dom ha pingla, och det är bara för att jag ska hitta dom sen! som jag har med disel här nu, han är ute, och jag hör ju vart han är hela tiden, liten trygghet för mej! men sen när dom blir riktiga utekatter tror jag inte att dom kommer ha det!
#8 Jag har också läst att det kan vara väldigt stressande för katten. För mig känns det som om jag skulle tvinga på katten min tinitus…