Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3308 ggr
LinaK
0

Tips mottages!

Nu är det såhär att vi har gjort oss av med våran gamla soffa som katterna hade gått lös på. Dom hade rivit upp den totalt i hörnen, så att det stack ut trådar lite här och var i soffan. (var något vävt tyg av något slag, som var perfekt att klösa på)
Har nu köpt oss en ny soffa och vill inte att dom ska klösa på den igen.

Vet ni någon spray eller något man kan spraya på soffan? Vill heller inte att det ska bli fläckar av sprayet då soffan som är beige.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

micaela88
0

jag vet att det finns flera olika sorters sprayer men många som använt dom säger att deras djur inte bryr sej, men kan ju vara värt att prova. Finns nog å köpa i djuraffär, claes ohlsson eller liknande. Jag brukar bara spraya vatten på mina katter när dom klöser på soffan.

Hoppas det lyckas!

LinaK
0

Jo har prövat någon slags fy-spray på mina köksstolar (det är flätat sjögräs och perfekt att kloa på, har märkt att jag inte tänker på att köpa möbler efter katterna :P ) men det struntar dom i efter några timmar. Men ska testa nått annat :)

MiDivino
0

Spraya vatten på katterna när dom klöser på soffan.

Har dom några klöspelare? För här hemma så klöser katterna bara på sina pelare

LinaK
0

#3 Den katten som klöser på sofforna bryr sig inte om att jag ger henne en dusch med vatten. Hon gillar det snarare.

Ja dom har flera klösmöbler och klöspelare här hemma. Så det kan dom allt inte klaga på. Men hon klöser på soffan, stolar och sängen iaf.

andreaholm
0

Min katt klöser också lite här och var. det bästa vi har gjort är nog att skrika på henne så fort hon rör soffan, för då förstår hon att hon gör fel :)

Bigblomman
0

Jag fyar mina små huliganer och nu efter en månad ser jag effekterna. De låter bli soffan och håller sig till alla klöspelarna de har istället + att jag klipper klorna ofta.

Lill-Kisse
0

Främmande dofter är ju jättespännande, tycker min katt i alla fall. Här har vi ett överdrag av tätvävt, stadigt tyg över sofforna och det är tydligen inte så skönt att sätta klorna i. Däremot står en fotpall helt oskyddad och fungerar som kombinerad klösmöbel och dagbädd. Något får man offra, för klösbräda och härlig dörrmatta av passande material duger inte till min lilla prinsessa.

Jag hoppas naturligtvis kunna ta bort överdragstyget så småningom och få ha sofforna fina.

matte-mi
0

Jag köpte sån fyspray när jag skaffade min katt. Han i djurafären sa då att en del katter bryr sig inte om lukten på viss fyspray men att det finns olika sorter och om de inte reagerar på den ena så gör de det på en annan sort. Min katt brydde sig inte om den sprayen jag hade men hon klöser bara på sina klöspelare så jag behövde inte köpa någon ny. Läste i en kattbok att man skulle ha mycket aktiviteter till katten om det var enbart innekatt så var risken mindre att de gick på möblerna.

Vet inte om det stämmer men min katt fick två klöspelare, en i vardagsrummet och en i sovrummet och en massa leksaker. Hon har möss studsbollar, pingisbollar och klösbollar och hon går som sagt inte på soffan.

cillisw
0

Minou - Jag har ett bra spray hemma, Chew STOPPA spray heter den. Det är ett spray för hushållstextiler så som tofflor, skor, soffor, gardiner etc. Köpte den på en vanlig djuraffär 110 kr kostar den.

/ Cillisw. Glad

Maria
0

Vi hade också en soffa som såg ut som en "Afganpäls" Mot min egentliga vilja så har vi numera en skinnsoffa och det fungerar alldeles utmärkt.

Nu har du ju en ny annan soffa så jag skulle pröva med kloklippning och vattensprut. (min ena katt gillar däremot också vatten). Du får pröva dig fram.

Lycka till

/Maria

Anne
0

Det här är väl inte vad du vill höra, men jag tror att i längden går inte en klösande katt och en tygsoffa att ha tillsammans. Tyvärr. Kemikaliestinna sprayer tror jag inte ett dugg på, och jag tror dessutom att det kan vara ganska skadligt för både människor och djur…

Ledin
0

först bra tråd den tackar jag för :) #0 o det e vel inte din lilla pälsboll som klöser :D  #9 den ska jag köpa, en fråga bara den ger inga fläckar? Här har vi tapeter som är väv saken är den att katterna går ju loss p¨å den mellan varven här fattar dom vad vatten är men när man itne är hemma ja då är det ju ingen som sprutar vatten :P därmed kört. #0 jag har sett oxå ett larm-spry den både tjuter o spryar (går å stänga av den ena om man vill) inte så billig så där 500kr kosta den men kan vara bra. Vet inte namnet på den o har aldrig sett den innan bara i en djuraffär Skäms.

cillisw
0

#12 Det står att man ska testa att spraya på en liten tygbit innan man sprayar över hela tyget eftersom att vissa tyger kan fälla. När testområdet är torrt kan du spraya rikligt på en rad olika hushållstextiler som tofflor, skor, soffor, gardiner etc. Se till att sprayade ställen är torra innan djuret kommer i närheten igen. En spraybehandling har vanligen önskad effekt men spraya igen vid behov. För mig har det inte blivit några fläckar på något av det som jag har sprayat på och jag tycker att den här sprayen är super bra! Glad

LinaK
0

Tack för alla tips jag fått!

#9 ska kika på djuraffären om jag hittar detta :) Får hoppas att det fungerar.

#12 Nej det är inte min lurvboll som klöser, det är den andra huliganen :P Ska kolla upp det där med larmspray :P verkar intressant. Skrattande

rulda
0

Har du provat citronvatten? Läste någonstans att katter inte tycker om lukten av citron.
Om det bara är några speciella ställen som katterna klöser på kan du prova med folie, det tycker inte mina katter om i alla fall (fast ett tag såg min lägenhet ut som en rymdstation)