Chip vs. tatuering
Vad tycker ni e bäst?
Att ID-märka katten, eller sätta in chip?
(ID-märkning e en grön tatuering, med siffror. Om katten springer bort så kan dom som hittar den, först och främst se om ngn äger den, och sedan kontakta polisen och ge numret som då står i kattens öra)
(Chip, e en liten sak man sätter precis under skinnet, om katten springer bort, så kan den som hittar katten, kan kontakta polisen. Och då e de bara för polisen att läsa av chipet, och kontakta ägaren)
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.
En av våra katter är redan märkt med örontatuering och de andra två är på gång att bli det. Det jag tycker är en fördel med tatueringen är att det syns direkt att katten är märkt. Det som väl kan vara en nackdel är ju om den blir suddig med tiden. Har för mig att jag hört att de svarta tatueringarna de använder nu för tiden ska vara bättre, men vet ej om det stämmer.

Fördelen med Chip märkning är att man kan göra det i samband med andra vaccineringen.Tatueringen måste ju göras när katten är drogad.Inväntar man kastrationen så är ju risken om katten råkar rymma innan dess att den är omärkt.Mina katter är chippade och de är alla innekatter med tillgång till rastgårs.
Stolt ägare till tre La permer
Örontatuering så ser ju vem som helst att katten är id-märkt, men som #1 sa så blir det suddigt med tiden. Det kan ju även hända en olycka när katten är i bråk, så att katten förlorar de öra som tatueringen är i.
Med chip är det bra för att det försvinner inte, men det kan dock vandra lite granna.
Så att jag tror lite att det är lite av smaksak. Men jag har fått för mig att chip är bättre om man har vita/ljusa katter för att öronmärkningen kan färga pälsen i örat, har jag hört att det gör iallafall, jag kan dock ha fel.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Ja, exakt.
Som när man ska se om en katt har en ägare så brukar man ju kolla om dom har ett halsband eller om dom har örontatuering.
Men som både #1 sa och #3 försvinner de med tiden.
Tycker dock man kan göra båda :)
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

jag tycker att de beror på vad man har för katt.. ute katt då tycker ja de är fördel med öronmärkning för de syns på en gån att katten är någons.
inne katt ja då föredrar ja chip.
Jag har två ljusa innekatter som jag har tatuerat. Funderar på att chippa oxå bara för att vara på den säkra sidan…
Jag tycker tatueringar är bäst eftersom det inte är alla som tänker på att katter kan vara chippade. En örontatuering visar verkligen på att katten tillhör någon.
Jag får gå med katterna till veterinären och göra om tatueringen när/om den bleknar. Vet inte om det är så för alla.
#3 JA den gröna färgen färgade pälsen, men bara i några veckor. Nu är det ingen färg i pälsen men siffrorna lyser verkligen grönt. Eftersom mina katter är ljusa så syns tatueringen väldigt väl och det är inte särskilt snyggt, men det spelar ingen roll. Säkerheten först!

När jag och mamma hade våran katt Totte, han hann bli 1 år och två dagar.
När han var 6 månader kastrerade vi honom och ID-märkte honom.
Efter bara några få dagar svullnade örat upp som aldrig förr!
Vi gick till en veterinär, och då visade sig att Totte var allergisk mot något sorts bläck-medel sak som fanns i den här färgen.
Dem försökte att få den och bleka bort litegrann, och han fick äta medicin i 5v.
När de hade blivit lite bättre med hans allergi, så hade ju tatueringen nästan gått bort.
Så fick vi en gratis chip-märkning istället :).
det finns både för och nackdelar med båda.
vi hade en katt som var chippad. då hon en dag blev påkörd hittades hon och då de inte såg någon öronmärkning grävde de bara ned henne utan att kontakta någon om att de hittat en påkörd katt :S
då åkte vi genast och gjorde en tatuering på den andra katten.
men som ni säger, tatueringar kan blekas bort.
en annan nackdel med chip är att man måste kontakta polisen för att se om den har ett chip och det kan lätt bli "onödigt jobb" för den som hittar den. Tvärr så finns de ju dem som bryr sig mer om vad dem tjärnar på situationen än ägaren eller katten. så jag tycker att man ska göra det så enkelt för den som ev hittar katten.
idag har vi bara tatuering på vår tös. men har planer på att vid nästa vaccinering även chippa henne. även fast hon är innekatt.
på så sätt blir det lättare för den som hittar henne och syns inte taturingen längre fram så känns det bra att veta att hon är chippad :)
jag gör en öronmärkning det ingår gratis vid kastrering sen tycker jag som #1 men ser att katten har en ägare därmed hoppas jag hittaren kontaktar polisen lr vetrinär för närmare sifferkoll o vem som äger kissen.

jag har faktiskt både och på mina.
Jag sätter i chip när dom är små, sen kör jag en öronmärkning vid kastrering.
dels för att om det inte skulle synas i örat och sen säkerthet :)
// Liinda