Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1242 ggr
Satmaran
0

Fet päls.

Somalikissen Issis, är väldigt fet och stripig under hakan, på bröstet och i viss mån ner mot benen.

Jag vill ju att hon ska vara fin och fluffig, men vill inte bada henne i onödan.

Nu letar jag tips på hur man får hennes päls torr, fin och fluffig utan en massa dyra specialschampo o dyl.

Fick tips om att använda Yes, men det känns lite brutalt. Min tanke är att det torkar ut onödigt mycket och då återfettas ju huden ännu snabbare, eller?

Skulle barnängens schampo funka?

Måste jag bada hela kisse, eller räcker det med att schamponera det som ser flottigt ut?

Tacksam för svar från proffsen här inne :)

Scilla
0

Man kan inte köra med torrschampo? Höra med uppfödaren?

Satmaran
0

Fick tipset att inte använda plastmatskålar, för det kunde vara orsaken!! Någon mysko kemisk reaktion?

Nu har jag rostfritt, och redan nu ser pälsen bättre ut :)

Hade svårt att tro på detta, men se på tusan:) Det verkar funka!

Anne
0

Jag tipsar om min standardlösning: Dermoscent. Finns på apoteket och har gjort underverk för min honas feta, otäcka päls :) Det är ett medel du droppar i nacken, en gång i veckan.

Satmaran
0

Dermoscent? Vad är detta för undermedel? Är det enbart för fet päls eller är det tänkt till något annat egentligen? Hur funkar det och vad innehåller detta undermedel?

Måste in på apoteket idag och kolla vad det är. Tack för tipset!

Det låter ju förbaskat smidigt :)

Satmaran
0

Hittade Dermoscent på hemsidan. Det är alltså ett medel som motverkar mjällbildning och dålig lukt i pälsen.

Innehåller vegetabiliska fettsyror och E-vitamin. Kostar 145 kr för 8 pipetter.

Undrar om det är värt pengarna. Iss luktar ju inte alls illa och Mjäll har hon inte. Lite väl dyrt för min tunna plånbok, men kan vara värt att testa ändå.

Scilla
0

Om hon redan blivit bättre av att inte ha plastmatskålar så blir det nog ännu bättre med lite mer tid :)

Plastmatskålar ska man undvika, dels verkar de kunna fetta ner av nån anledning och sedan blir det fort repor där det kan samlas bakterier.

Sagolika
0

http://www.royalimp.com/

Royal Imps Talk är bra att underhålla med mellan baden.

Satmaran
0

#7 Det där låter vettigt på något sätt. Ska beställa en burk ikväll.

Du får gärna ge mig instruktioner om hur man använder talken ;)

Tack för tipset!

Satmaran
0

#7 Tack för ett bra tips!

Igår hämtade jag talket på posten. Det medföljde ingen intruktion, men jag duttade bara lite i handen och gnuggade in över hennes bröst och haka… Borstade igenom och voila!!! Iss blev genast en riktigt vacker kisse =))

Det var enkelt att beställa, bara att sätta in 85 kr på bankkontot, så är det bara att hämta sen utan extra kostnader.

Det verkar drygt också.

Jag är mycket nöjd :)