Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6264 ggr
Mande
0

Kattsand

Vilken Kattsand har ni? Är Toa-Lätt (papperspellets) bra? Jag tycker att eftersom att det inte är klumpbildande så borde det ju gå åt mycket mer strö, eftersom man måste ta bort mer? Eller har jag fel?

Jag har provat olika sorter, men inte hittat nån bra än. Tänkte prova Toa-Lätt nu ett tag & se.. Annars föredrar jag klumpbildande, men får väl se vad jag tycker..

Jag har provat Katty, men det tog inte bort lukten så bra, & ett från Djurmagazinet (stor säck för 59 kr), Franks Pro Gold tror jag det heter.. Men jag tyckte att det dammade så. Kan ni ge mig nåt bra tips? Det ska helst vara förhållandevis billligt också.

ienan
0

Vi använder everclean, är dyrt men mycket drygt. Luktar ingenting…

Tufvans
0

Vi använder PeeWee-lådor med bränslepellets i. Det är billigt, alltid fräscht och luktar mest skog.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda högabsorberande sand. Den blir ju som cementklumpar och tänk er att katterna ska stå och gräva i det och andas in dammet. För att inte tala om kattungar som ofta provar att tugga i sig lite av kattsanden.

TinaH
0

Jag har 1 katt och  ett katthus.
Jag kör med "Ever Clean Extra Strenth Scented
Maximum Cluping Powder".
Sigge går ute om dagarna, men kommer alltid in när det är dax för sina behov. :-)

jag tar bort klumparna varje dag och har 5-10cm grus i lådan.
Gör rent helt 1 gång i veckan, och då skurar jag lådan med vanligt handdiskmedel.

Ett paket på 6kg räcker i ca 5-6 veckor.

Har prövat med pellets i TOA-LÄTT, men tycker att det stinker med en gång, tyvärr.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kemikal
0

Här använder vi också Everclean. Visserligen dyrare och finns bara på djuraffärer, men väldigt drygt. Det tar bort lukt väldigt bra, fastnar inte på katterna och blir bra klumpar. Däremot har de ändrat något så att det dammar mer nu än förut. Och se efter på paketet om det är parfymerat eller inte.

Toa-Lätt är inte bra, det luktar snabbt, flyger runt och vill inte bli uppsopat. Även om man byter allt strö varannan eller var tredje dag och rensar efter användning. Den enda fördelen jag kan se är att det inte behövs slängas i vanliga sopen. Varje säck är i och för sig lätt, billig, och finns nästan överallt, men i längden använder man ju många.

Everclean och Toa-Lätt är de enda som jag verkligen kommer ihåg hur de är, och använt under lite längre tid. Har inte prövat så mycket eftersom Kisse är väldigt kräsen.

TinaH
0

håller med du vad det gäller TOA-LÄTT

men att jämföra Ever Clean med TOA-LÄTT, det går inte!
För det är som natt och dag.

Skrattande

Mvh TinaH

Sandra-
0

Vi använder Everclean, jättebra! Tycker inte det luktar någonting och det räcker länge.

TinaH
0

EverClean är som en evighets sand! :-)

Dyr…med DRYG!  :-)

Mvh TinaH

Sigridsmatte
0

Jag har provat EverClean en gång. Jag tyckte att den var bra och klumpade sig som den skulle. Men det som jag inte gillade med den sanden var att eftersom den är så finkornig, så fastnade den i katternas tassar, och sen hade jag sanden överallt på golven. Hur gör ni som använder den, har ni någon matta under kattlådan? Är det inte fler än jag som upplevt detta?

Jag använder nu Husses Kattsand, den är grovkornig så det kommer inte så mycket utanför, lite blir det ju alltid, det får man ju räkna med. Och så är den vit, så katterna blir inte så grådaskiga av den (mina katter är vita). Jag tycker också att den klumpar sig bra.

Sandra-
0

#8: Min katt är långhårig men det har faktist inte fastnat något i tassarna eller övriga pälsen.. Har inte heller någon matta under, utan den står bara på golvet. Kanske är olika det där, eller så kanske det fastnar mer när hon vuxit till sig. ;)

Sigridsmatte
0

#9 Kanske det beror på att mina katter (Turkisk Van) har tofsar på tassarna. Det kanske gör att dom får med sig mer sand ut ur lådanFundersam?

Har inte Skogkatter också lurviga tassar, är det nån av er som har samma erfarenhet som jag?

Sandra-
0

#10: Jo det kan nog vara så. Vet inte hur deras tassar ser ut, men min katt är ju halvskogis (hon har dock lika lång päls som en riktig skogkatt). Kanske är det så att dina katter drog med sig sanden ut med flit? ;)

NaObie
0

Har provat alla möjliga sorter och den absolut bästa helt klart är; Agrol värmepellets från Granngården. Lukten försvinner direkt, man får inte massa strö på golvet och är lätt att rengöra när man fått upp tekniken.

TinaH
0

# 12

använder du värme pellets för att värma upp ditt hus med?

För ska en vanlig person gå och köpa denna pellets, enbart för och ha i katlådan, så kan det bli rätt så dyrt. :-)

Mvh TinaH

Kronängens
1

#10 Jag har skogisar med "snöskor" under tassarna. De får med sig lite sand, men jag har en matta under lådan och då är det inte något problem längre.

Vi använder Evercleans Everfresh Low track och jag tycker den är fantastiskt bra och värd varenda öre.

Mande
0

Tack för alla svar! Då ska jag kanske prova Everclean. Men först ska jag väl göra slut på den "dåliga" sanden vi har nu.

Ingen som kan rekommendera nåt annat än Everclean? Som kanske är lite billigare. Får vara sån man köper på djuraffär.

Är det nån som har provat kristallsand/mineralsand (eller vad det nu heter, ser ut typ som genomskinligt grus)? Jag har hört att det ska vara bra.

Mande
0

#8: Hur är Husses Kattsand? Dammar den? Luktar det fort? Berätta lite, lät intressant. Var inte så dyr heller.

Pandae
0

vi har ever clean

helt klart bland de bästa kattsanderna(har testat många)

#8 Min katt leeloo har med tussar under fötterna, så vi har köpt ever clean med större korn, funkar bra:)

Sigridsmatte
0

#16 Jag tycker att Husses Kattsand är jättebra. Klumpar sig bra och inte luktar den heller. Jag har fortfarande kvar av deras förra sand, dom skulle byta nu mot en annan som skulle damma mindre, så den har jag inte provat. Jag tycker inte att den gamla har dammat speciellt heller.
Att man sen får den hemkörd utan extra kostnad är ett plus!

#17 jag visste inte att Everclaen hade en grovkornig, vad heter den?

Pandae
0

#19 fick leta lite för hade slängt kartongen..

men denna använder vi oss av(leta upp på internet):

Ever Clean LT Less Tracking
Med grövre korn och hårdare klumpning. Speciellt lämpad för dig som har långhårig katt. De grövre kornen fastnar mindre i den långa pälsen och mindre sand hamnar utanför lådan.

SofiaJ
0

Jag anvnder sanden med kristaller.. Den funkar bra om man bara har en katt, men jag tror inte att den funkar speciellt bra med fler.. blir en del tömma då.. det bra med den sanden är att man inte behövar kasta bort kisset utan jag tar bara bort korvarna ca en gång per dag och sen byter jag hela lådan ungefr varannan vecka.. dessutom så är det ju större stenar så det blir inte sand i hela lägenheten, däremot lite sten på toagolvet.. dammar inte heller..

MiroSputnik
0

Jag använder Nature cat gold. Jättebra klumpande sand som räcker länge. Den tar bort lukten och katterna trivs med den. Vad mer kan man begära…

Vet inte vad den kostar där du bor, men jag brukar åka till Kungens Kurva, Stockholm (SEA hund och katt) och köpa på mig ett lager ett par gånger per år. Ju fler man köper desto billigare blir det. Ska köpa en hel pall i sommar. Då räcker det resten av katternas liv =)

Sigridsmatte
0

#21 Jag har en återförsäljare här i närheten som säljer just Nature Cat Gold. Hur är den i konsistensen, finkornig eller grovkornig? Vilken färg har den? Såg att dom tog 140 kr för 20 kg, det är ju billigt om det är en bra sand!

MiroSputnik
0

Nature Cat Gold är ganska grovkornig och grå i färgen. Den dammar lite grann just när man häller den i lådan, men sen är den jättebra. Mina katter älskar den, och Mir har en ovana av att rulla sig i lådan när sanden är nybytt…

Såg att du bor i Vingåker… Inte långt ifrån Eskilstuna… Och här är Nature Cat dyr, runt 119 kr per säck. Så priset är högt, men kanske OK.

Själv betalar jag 64 kr per säck när jag köper 10 säckar eller mer. I sommar ska jag som sagt köpa en hel pall och får då ett mycket bättre pris. Funderar på att sälja en del av det… 54 säckar räcker nog längre än jag behöver =) Fördelen är att pappa har ett garage där jag kan förvara all sand, för vart annars ställer man en pall kattsand…

Sigridsmatte
0

#23 Ja, då var inte min försäljare så billig, 20 kg för 140:-. Hur många kg är dina säckar på och var köper du dom? Som sagt vi har ju inte så långt till E-tuna om det är billigare därGlad!

dumuzi
0

Jag använder också everclean, har provat flera andra, men återvänder alltid till EC. Ett tips är rabattkorten som finns i djuraffärerna, som registrerad uppfödare får man var 5:e gratis och annars får man var 10:e gratis.

Om man vill ha lite billigare Kattsand som finns att köpa i mataffärer så skulle nog jag rekomendera Pussy Kattsand. Den är ganska dryg, klumpar bra och är finkornig (vilket jag gillar). Den tar dock inte bort lukt lika bra som EC.

Toa-lätt har jag dåliga erfarenheter av, en av mina katter provsmakade och blev rejält förstoppad, vi fick kämpa i flera dagar med parraffinolja m.m. innan vi lyckades få ut pelletsen, så jag kan inte rekkomendera den. Den pellets som är speciellt för peewee-lådor är nog bättre eftersom den bryts ner när den blir blöt, men den skräpar å andra sidan en hel del.

Ledin
0

everclean har jag fattat rätt att den är klumpbildande? trodde inte den var det. Och jag har 2 långhåriga vad är bäst att köpa d¨å ? Har 3 kattlådor att fylla upp en vanlig och 2 husbajslådor men hur mycket räcker en sådan kartong till en kattlåda? vill ha ganska så mycket Kattsand i mina lådor tror det uppskattas av mina missar :)

jp79s
0

Jag har två katter och använder TIDY CATS SCOOP for multiple cats till dem. Jag tycker den fungerar bra :)

/jp79s

Mande
0

Nu har jag köpt en sort som heter Cats Choice på Djurmagazinet. Tog en grovkornigare variant, eftersom jag är rädd att finkorniga sorter ska fastna i katternas päls (har två långhåriga). Har inte hunnit prova den än, men hoppas att den är bra.

#27: Jag såg den sorten (Tidy cats scoop) på Djurmagazinet. De hade ställt upp ett "skyltexemplar" för att visa hur bra den klumpade. Jag tyckte nästan att den klumpade FÖR bra, klumparna var ju som sten! Men alla tycker väl olika vad som är bra.Skrattande

Jag tror att jag ska ge bort min påse med Toa-lätt, efter vad jag har läst här.. Verkar inte vara nån höjdare precis.. Vilken tur att jag bara köpte en liten påse!

Mettan
0

Just nu finns här 7 katter (inkl. stödisar) och jag har 5 lådor, varav 4 är täckta.

Jag använder mej av Catmans vita och lätta sand. 20 liter kostar ca 60:-- och finns på stormarknader och liknande. Jag gillar den jättebra. Här handlas det 3 20-literssäckar, när pensionen kommer. Sedan har jag ganska mång reklamblad i botten på lådan, därefter kattlådepåse och sedan är lådan nästan fylld med sand. När man rensar bort korvarna snarast, så räcker dessa 3 säckar i en månad. Den är inte klumpbildande. Den öppna lådan, som de använder mest att kissa i kan jag inte ha kattlådepåse i och måste därför byta helt efter 2 veckor. Kattlådepåsen är toppen, för om de skulle råka krafsa hål på den går kisset ner i reklambladen och det luktar inte förrän man tömmer lådan. Förutsättningen är dock att man har sant upp till ca 1 eller 2 cm från kanten.

Cockie_o_Eddie
0

Jag har provat alla tror jag.. Puuh, men de var så enkelt så om jag bara visste. Jag har 2 små kräsna skitarFlört Men jag använder willys, pussy cat compact. Klumpar sig jätte bra och har den hur länge som helst. 10kg för 69kronor Och har aldrig kännt av någon lukt. Varken jag eller cockie & co skulle nog aldrig klara oss utan den. Men de är ju dock olika från kisse till kisse. Men ett litet tips bara=D

[Malin3033]
0

jag har ingen katt men använder pussy cat compact till mina hamstrar. SkrattandeFlört

Casper
0

Pussi kompakt här också. Har tre gangstrar och två stora lådor. Funkar bra, dammar lite när man häller i, annars toppen! Har provat andra men återvänder alltid, ska dock prova Ever Clean efter alla lovord här.

Mettan
0

Kan inte ha klumpsand här, för Ludde krafsar sönder klumparna. Han är ganska våldsam i sitt sprättande. Jag kan inte byta sand nu, för mina katter vill bara använda denna. Försökte med annan, som var billigare, men då fick jag ju byta nästan varannan dag, så det blev betydligt dyrare. Försökte med Toalätt, eller vad den nu heter för några år sedan, men det var det sämsta jag har provat någon gång. 2 dagar räckte säcken oh sedan luktade det ändå. Jag hade bara 2 kastrerade hankatter just då och det experimentet gör jag inte om. I samma veva blev Findus dålig av burkmat med lever i, så de burkarna fick jag ge bort. Så här blir det inte fler experiment, så jag håller mej till "min" sand, för den gillar vi allihop här.

[Malin3033]
0

#33 vad är det för sand då?

SallyB
0

#28 Obs! Med vatten blir klumparna betydligt hårdare än med urin!

Mettan
0

Det är Catmans vita lätta. Den kostar ca 60:-- för 20 liter.

Casper
0

Har nu kollat in priser och jag säger bara att sååå bra kan inte den "dyra" sanden vara om man jämför så jag håller mig nog till den jag har!Flört

MiroSputnik
0

#24 Mina säckar ligger på ca 15 liter = ca 20 kilo. Jag har lämnat ett meddelande i din inkorg angående var jag köper dem och ett litet "förslag" till dig.

Tufvans
0

#13 Värmepellets är nog det billigaste man kan använda i kattlådan (förutom gårdagens dagstidning). Vi köper pelletsen antingen på Granngården eller på Jem & Fix.

Innan vi gick över till värmepellets använde vi Catmans vita, icke klumpande och var helt nöjda med den. Då vi hade fertil hane använde vi de vita kulorna till lådan i hans rum. Det finns flera sorter, men den bästa var de i en lila låda. Kulorna tog verkligen bort doften och var jättebra, men det var dyrt och dessa f-b kulor rullade runt överallt och gjorde ont när man råkade gå på dem.

birma
0

Använder alltid klumpande sander. Vilka märken har växlat mycket genom åren, nu är det mest Pussi, Katty och Eldorado. Men som sagt alltid de klumpgörande sorterna. Tidigare var Cat Exclusive favoriten, fast provade väldigt många fler sorter i omgångar också. Beträffande dammigheten fann jag Cats Choise var den minst dammiga, ja nästan helt dammfri.

Madde80
0

Har provat en del av de som man köper i vanliga affärer, samt pellets från en djuraffär, och jag har alltid gått tillbaka till Pussi Compact klumpande sand. Jag gillar att den gör hårda klumpar, för då blir det mindre stök i resten av lådan och de faller inte sönder när man plockar upp dem. Sedan gillar jag skarpt att det är så fin sand, eftersom det är lätt att skaka igenom den rena sanden när man rengör med spaden. För grov sand bara fastnar…

Visst, det blir lite sand på golvet, men så får jag skylla mig själv som inte har matta att fånga upp den.

Sedan kan jag inte säga att den tar bort lukt helt bra heller, men av de jag har testat så ligger den ändå i topp. Får väl göra ett försök med everclean när jag har tid att ta mig förbi en djuraffär…

Ledin
0

jag ska köpa en pee-wee låda och pellets, får se vad dom tycker om den gilalr do mden ja så köper vi ytligare en till. Har läst att man även kan köpa pellets till den billgare fast samma sak sån pellets man kan elda. Jag hoppas iaf att dom gillar den lådan ser ut att vara bra och smidig.

Engla
0

Jag älskar Peeween. Emanco har billig låda och strö.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

martdat
0

Har nyss börgat med kristallsand, är supernöjd! hade Miss cat innan, den vanliga, gillar den men antalet katter  har växt så Kristallsand underlättar verkligen här, lucktar ingenting ju!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Scilla
0

Jag är lite vilsen i kattsandsjungeln just nu.

Har använt everclean i evigheter eftersom jag tyckte den var överlägset bäst på allt. Klumpade bra, tog bort lukt och dammade knappt alls. Men, sedan de nya sorterna kom kan jag inte använda det längre, dels tycker jag att det luktar så väldigt parfymerat och sedan så blir Selma sjuk av att den nya leran dammar så fruktansvärt, förmodligen beror hennes inflamationer i luftstrupen på det och då använder vi ändå den som enligt importörerna ska damma minst.

Testade Pussi igen som enligt mig dammar mindre och klumpar nästan lika bra men den är fortfarande dammig (framförallt är kvaliten ojämn) och den tar inte bort lukt så bra.

Nu har vi en låda framme med Worlds Best Catlitter (majsbaserad klumpande) och Cats Best (träbaserad klumpande) och tänkte utvärdera. Förmodligen kommer vi fortsätta med den av dem som fungerar bäst.

Mia-
0

Har nästan provat allt. Men Everclean är överlägset bäst . Det enda som tar bort lukten helt efter 4 katter.

solfager
0

Kan bara säga att i vanliga affären så finns det inget (utom kristall sanden) som tar bort lukten om man har flera fertila hanar, tycker att själva sanden oftast luktar värre än urindoften. Så här funkar bara den gröna Evercleanen.

Bachelor
0

Här provar vi också World's Best Cat Litter!

Tvekade p g a priset - men det har man snart igen eftersom sanden är helt otroligt dryg!

Sen är den faktiskt dammfri, finns ingen lukt ens efter ett tag, och den väger ju så lite att det är enkelt att hantera lådorna.

Tycker den gröna varianten är bäst, klumpar mycket bra och är så pass grov att det inte följer med ut (som Pussy Compact ungefär).

Ledin
0

jag va inne på norska skogskatter i fokus å fick tips ang peewee andra billigare alternativ på ströet samma sak skulle det vara det e pällest man eldar med.  så bästa är väll att man tar med sig lite peewee strö å kollar så man får rätt sort :)

NaObie
0

#13 Nä, andvänder det bara till kattlådan, en säck på 16kg kostar just nu 49kr på granngården. Räcker länge, ca 3-6mån. Så dyrt är det inte iaf.

SofiaJ
0

#39 Vad r det för kulor som du pratar om, vad är de till för, var köper man dem osv.. låter som en bra grej…

Signe-Jonna
0

Vi använder Kompakt Pussi och det fungerar bra. Skulle inte gå att byta för Signes skull, hon är noga med att det är samma sand, Jonna däremot går på allt. Köpte nämligen en annan sand för att testa och fick då se att jag har en kräsen och en som inte bryr sig vad det är för sand.

Loria
0

Jag använder best friend. Var inte mitt eget val, utan en av mina kattvakter bytte sand när jag var borta ca en månad. Lite sur var jag ju för att de inte respekterade mitt sandval. Men OJ så glad jag är idag. Luktar ingenting och bajset kan jag spola ner. Det skapar en bra rutin då jag alltid kollar lådan när jag själv har varit på toa.

Rör man om i lådan ett par gånger om dagen håller sanden längre. Det är inga problem för mig att ha två katter i den sanden, kostar mig strax under 100 lappen månaden och luktar inget. När jag bor större ska jag ha två kattlådor åt dem.

TheRasmusLover
0

Har den också, och tycker att den är bra!

jaghetersophia
0

Använder PeeWee-låda med bränslepellets från granngården som flera andra här. Har fyra katter som använder samma låda, men det luktar ingenting. Folk som hälsar på oss blir chockade över att dte inte luktar ett dugg katt trots alla kissar

lkn02001
0

hittade denna tråden!! var köper ni worlds best cat litter?

eilphaba
0

jag använde peewee förut, men tyckte inte den tog bort lukten så mycket trots att jag städade ordentligt…framför allt luktade det rätt mycket kattbajs, den lukten försvann inte alls.

nu använder jag vitakrafts kristallsand, den är bra, fast lite skräpig eftersom katterna drar ut en del med tassarna, men det verkar vara svårt att undvika oavsett sand. det som är dåligt med den är att den inte finns i så stora påsar (5l), så jag undrar om det är någon som vet om en bra kristallsand som går att köpa i större påsar eller kartonger? brukar ju bli mer ekonomiskt…

se7en
0

Vi har många katter, och det mest ekonomika för oss har varit kristallen. Knepet(egen idé) är att köpa en ganska liten men djup låda och fylla med dubbla rekommendationerna. Man ska ju aldrig gräva runt i kristall, bara ta bort bajsarna. Då lägger sig urinet längst ned på botten, och luktar inte. Håller man sen lådan fin hela tiden, så är ju kristallen också fin att titta på! Då kan det räcka med att tömma en gång i månaden, så  kör man dubbel dos blir det 140/mån. Skulle tro att det räcker även till två katter som går på samma låda, eftersom man dubblar mängden kristall. Luktfritt om man gör på rätt sätt, men vi gjorde lite misstag i början, innan vi kom på hur vi skulle hantera det!

Vad du än väljer, lycka till!

Kram, Sabina

eilphaba
0

jo, jag vet hur man gör med den, jag använder den ju, men det finns ju flera sorters kristallsand, bara på ica här har de tre olika (men de skiljer inte så mycket i pris). så jag undrade som sagt om det finns några särskilda märken som folk rekommenderar utöver vitakraft som jag använde…och just om det fanns några större påsar, inte bara för att det brukar vara mer ekonomiskt, utan för att slippa släpa en massa småpåsar.

se7en
0

Jag svarade mest generellt på TS fråga.Skrattande Vi köper en sand som heter White&Clean, finns ej i stora förpackningar, men vi brukar köpa ett sex-pack(Skrattande) i kartong och då brukar vi få en påse på köpet. De kostar 59st, det är 3,8 kg i varje påse. Vi handlar på djuraffär, och är man stadig kund, kan det bli lite rabatter ibland.

Men jag skulle också vilja ha en större föpackning. Fattar inte inköpsmänniskorna att en del har typ 10 katter!!!!!!!!!!Skrattande

Kram!

Loria
0

Som jag tidigare sagt har använder jag bestriends Kattsand. Jag köper dem på Åland när jag är hem och hälsar på, an vån förunderlig anledning kostar en påse 7,9 euro på Åland o motsvarande kostar runt 100 lappen här!

Jag har dessutom köppt en till störra kattlåda. Jag har märkt att om jag har ny sand i den lilla lådan och lägger den ganla sanden i den stora lådan räcker den nya påsen längre. De kan tänka sig att gå på den gamla sanden ett par gånger nu och då, vilket besparar den nya sanden men om jag hade haft lika gammal sand i båda lådorna hade de ratat dem båda.

Jag har även testat en annan sand med större kristaller. Men den använder de inte lika länge, Jag gjorde dessutom ett (väldigt tidsödande) experiment, där jag plockade ut de kristaller som såg rena ut och lade sedan dem i den urtvättade lådan, då kunde de gå på de kristallerna i nån vecka till, även om de inte skulle ha gått nära lådan om man haft den smutsiga sanden kvar.

Så störe kristaller är inte bättre!!

Jag skulle egentligen vilja testa kristallsanden i en peewee låda,eftersom kristallerna smulas sönder när de suger upp urinent och se om man på så vis kan få sanden att hållas fräch längre då den smutsiga sanden lättare skulle trilla igenom, men jag har inte råd att lägga 200-300 kr på ett sånt experiment.

Men om nån av er har en peewee låda hemma o använder kristallsand kan ni väl tästa o berätta åt mig??

Amoz
0

"Fresh and easy" hetter våran, eller något sånt mysko. Det är typ… kristaller tror jag de kallas oO'

bebbe
0

Jag har provat de flesta sorter, och ingen är helt luktfri, det absolut bästa är vanligt sågspån. det luktar bara frisk trädoft.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

fridak
0

pussi kompakt har vi. men kisse går helst ute så det är bara i kaninens låda det förbrukas och det var bra för att sanden är finkorning. det gör att spaden kan ha små hål så att kaninskiten samlas upp men sanden rinner igenom, det klumpar sig otroligt bra också.

tarantino
1

Använder också mig av pussi kompakt. Det klumpar sig jättebra. För luktens skull så tillsätter jag dessutom ca 1 dl aktivt kol varje gång jag fyller på lådan med ny sand. Kostar ca 50 kr för ca 2 liter. Säljs bla på stormarkander. Brukar finnas bland vintillbehör som jäst och vinsatser.

[Silverlusen]
0

Använder en sand som heter CLEAN CATRINE och är jätte nöjd med den, är klumpbildande och dryg.

Förut använde vi Katty kattströ också klumpbildande men den sanden har blivit sämre i kvaliten så vi valde att byta då katterna här hemma började kissa utanför lådan och vägrade använda den sanden.

birma
0

#66 Silverlusen
Catrine-sanden minns jag som väldigt bra och effektiv när jag ofta köpte den för ganska många år sedan. Då fanns den bara som en enda typ av sand, fast klumpgörande även då. Nu finns den i flera varianter har jag sett. Provat en mängd sandsorter (skrev i inlägg #40) och just Catrine fastnade jag särskilt mycket för i början av sandprovar-åren. Den fanns då i början av 2000-talet enbart att få tag i på djurapoteket i stan. Nu har jag sedan länge sett att den även finns i djurbutiker. Då vid den tiden när jag köpte den var priset 100-120 kr för 7,5 kg sand. Jag tyckte så småningom att det blev för dyrt och så var den omständig att få tag på, när den bara fanns på djurapoteket. Men åh vad jag gillade den minns jag.

¤ Hur mycket kostar den nuförtiden?
¤ Vad är Clean-varianten för någonting till skillnad från de andra Catrinesorterna?

birma
0

Senaste månaderna har jag för första gången provat på Ever Clean sanden, den varianten som heter Cedar. Blandar in lite i min vanliga sand, som jag numera nästan alltid köper i vanlig matbutik. Det blir (eller iaf känns) mycket fräschare och luktar gott. Blir på långa vägar heller inte lika dyrt som om man skulle köpa all sin sand i form av Ever Clean till fem katter. Det är inte att tänka på även om många skulle tycka att det visst är att tänka på för de anser att den är "så dryg".

Även om man hade pengar som växte på trä'n så undrar jag om jag skulle vilja ha enbart EC Cedar i lådorna. Parfymdoften är så oerhört framträdande från Cederträet (eller om de parfymerat med något kemiskt också), att det skulle nog bli allt för starka dofter både för mig och för katterna. Men i liten mängd inblandat i den vanliga oparfymerade sanden, härlig lagom doft.

tarantino
0

Första tiden så använde jag oxå everclean till våra två cornishrexkatter. Det var mycket bra sand. Använde en milt parfymerad variant. Felet med sanden var att den innehöll just parfym i form av små blå partiklar. sanden kom såklart på golvet som är svårt att undvika. kombinationen med fukten som uppstår i alla badrum var förödande för den ljusa våtrumsmattan. Blåa fläckar som inte gick bort uppstod och det var inget hyresvärden uppskattade.

Återförsäljaren för Everclean i Sverige hade inte hört talas om det tidigare men skyllde på mig(såklart) då jag haft kattlådan i badrummet vilket dom inte rekommenderar. Sökte information om det och mycket riktigt så rekommenderade dom inte det men det var pga att sanden kunde dra åt sig fukt och därmed inte va lika effektiv, det sades inget om att fläckar kunde uppstå.

Bemötandet från återförsäljaren och det höga priset fick mig att söka ett billigare alternativ. Har därefter provat 7-8 sorter men det enda "lågprismärket" som fungerat är pussi compakt i kombination med aktivt kol.

Singo-Torpet
0

EC kör jag med har multi varianten blandat med lavender just nu… visst är den lite väl dyrtycker ja, men så bra som den funkar för oss så vågar ja inte bytta.. ja skulle vilja ha peewee låda (billigare och mycket skönare för ryggen att bära framför allt) men då kissar mina katter hellre under sängen än att hoppa ner i de där konstig, så de var bara glömma..

#69 ja visst blir de fläckar, tur man har blått golv, men de går bort när ja skurar ordentligt..

finns ju EC utan perfym oxå.

kristal sandan tycker ja ganska bra om också den har ja i perioder eller i ena lådan, alltid på utställningar då den inte skitar ned pälsen ;)

Kisemisen
0

Oftast använder vi Euroshopper. Det är mycket bra och billigt, klumpar sig som det ska

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Iskall
0

Jag kör med Katty, tycker att den funkar bra. Den är klumpbildande och säljs i 10 kg påsar. Brukar utnyttja mamma som chaffis så att jag kan köpa två påsar åt gången.

Visst det luktar lite granna, men det är dom nyss har bajsat, annars så luktar det inte.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

[Silverlusen]
0

#67 Birma.

Vi köper den på en djuraffär, 98:- för 7,5kg

Det står på kartongen att den är grovkornig och bra för långhåriga katter. Vi brukar blanda med en annan Catrine som är mer finkornig "super" heter den, och den är lika bra den tycker vi.

#72 Iskall.

När vi använde Katty köpte vi den på "Granngården" i 20kg påsar för 97:-/ påsen. Ett tips bara.

Iskall
0

#73 Tack för tipset, det blir ju billigare att köpa en 20 kilos påse på granngården än att köpa två 10 kilos påsar på affären. En 10 kilos påse kostar 65 kr eller nått sånt.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela