Nyårs-tankar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Behöver lite råd. Jag vet inte hur jag ska göra med mina två katter på nyårsafton. Jag har blivit bortbjuden på firande och övernattning i en närliggande stad. Katterna är runt 7 månder och har inte upplevt smällare förut.
Altenativen är:
- Kattpensionat
- Lämna dem ensamma
Om jag lämnar dem ensamma och drar för gardinerna så kommer de kanske klara av smällarna. Tyvärr kvarstår problemet att jag kommer vara borta i kanske så mycket som 24 timmar! Jag har aldrig lämnat dem ensamma så länge. Även om katterna kommer klara sig fint så vet jag inte om jag kommer kunna slappna av och ha kul på festen när jag vet att de är ensamma.
Om jag ska skicka iväg dem på ett kattpensionat så tillkommer ju oron att hamna på en ny plats med begränsat utrymme. Jag har ingen bil och inget körkort så jag kan inte transportera dem dit. Det är även inte säkert att det kommer vara mindre smällare där.
Jag har inga bekanta som kan komma och titta till katterna tyvärr men jag kommer självklart försöka höra mig för ändå om jag ska lämna dem ensamma.
Hur ska jag göra?
Jag har svårt att komma fram till var som är bäst för katterna eftersom jag är så orolig för dem oavsett vad jag väljer.
Vart bor du..?
Kan tipsa dig om ett bra "katthotell" om du inte bor för långt bort.
Hon har bra boxar och utplatser. Min uppfödare som tipsade om henne.
Hon har mycket kattvana och är mycket trevlig.
Vill du kan jag ta reda på vad det hette… *minns inte nu bara för det*
Jag skulle inte lämna på pensionat för en enda natt, utan mycket hellre låta katterna vara hemma själva. De är trygga i sin egen miljö och har varandra - men om du tror att de kan reagera på smällare så skulle jag avstå från festen och vara hemma med dem. Mina katter är helt oberörda av smällare, men det är förstås individuellt.
#2 Håller med, fast jag skrev ovanstående.
De är trygga, men sen vet man ju inte om kissen klarar 24 timmar.
Dock ska det inte vara något problem tror jag.
Som tur är mina katter också helt oberörda.
Ha en radio på som sällskap åt katterna, kanske förvillar lite när det smäller. Jag har inte märkt att katter är så känsliga för smällare.
Katterna ska klara 24 timmar med mat å vatten skålar och någon extra toalåda.
Jag vet hur det känns att lämna katter speciellt om man alltid är hemma med dem. Ha en bra Nyårskväll
Jag tror inte mina katter kommer att bryr sig så mycket om smällarna. De är inte så lätttskrämda, men man vet ju aldrig. Det är ju deras första nyårsafton.
Jag bor i Eskilstuna. Det finns ett pensionat här men jag känner mig tveksam till att flytta dem till en främmande miljö.
Vad menar man med att kissarna inte klarar 24 timmar? Vad händer? Kommer de vara helt personlighetsförändrade när jag kommer tillbaka?

Jag har ingen radio. :-(
Man har väl satt en gräns på 24 timmar, för att inte djur ska lämnas utan tillsyn längre.
De finns ju sånna som åker på semester och låter sina katter va instängda. Då är det bra att 24 timmars regeln finns.

Det här kan du ta med ro. Någon gång ska vara den första. Katter verkar inte bry sig om nyårssmällare och fyrverkerier. Möjligen tycker de att fyrvererier är kul att titta på. Kanske lika bra att du åker bort så att de inte smittas av din oro. Visst, dra för gardinerna om du tror att det kommer att bli väldigt höga knallar.
Ensamma under ett dygn kan de vara en enstaka gång i den åldern och de har ju sällskap av varandra. Lite sura på dig kan de bli, men det går över fort.
Gott Nytt År!

Jag skulle oxå låta dem va hemma..känner sej ändå trygga där.. Mina katter får vara hemma själva från imorgon till torsdag för vi ska på weekend…funderade då på att låta dem vara på kattpensionat men de har det bättre hemma.. ¨Vi har väldigt bra grannar som ser till dem när vi inte är hemma..
Gott nytt år på er!
Tack allihopa för era lugnande ord. Ska försöka att inte oroa mig.
Jag är verkligen en hönsmamma med mina små. ujuj.
#5 Nej. Men grannens katt visar starkt misstycke av att vara ensam för länge.
Hon pissar och bajsar inne, utanför lådan då, trots att hon har tillgång till låda och fri utgång. Annars gör hon aldrig så. Vet flera katter som gjort så. Så visst, alla katter klarar inte en 24-timmars ensamhet.
Sen lagen då på 6 timmar… (Jordbruksverket)
Tillsyn var sjätte timme, dagtid då, så två ggr om dagen.
-Dock tycker jag att klarar katterna sig så är det klart det funkar.
Hundar är ju en annan sak. Det är ju ändå "bara" 24 timmar och inte en hel helg.
Hönsmamma måste man få vara.
Jag ogillar att lämna katten ensam 6 timmar bara.
Men snart får hon en kompis, så då ska det nog gå lättare..

#10 Njae, Jordbruksverket stiftar väl inga lagar heller. 
Det är bra att folk förstår värdet av rekommendationer från Jordbruksverket, Livsmedelsverket m fl, men någon lag om tillsyn av katter minst var 6:e timme finns inte. Man behöver alltså inte vara rädd för att bli anmäld någonstans för att man lämnar sina katter ensamma ett dygn en enstaka gång.
Norrbysa visar ansvar och omtanke om sina katter när hon ber om råd inför nyårshelgen. Det är jättebra tycker jag.
Jag sover borta ikväll för att vänja dom vid att jag är borta på natten. Åkte hemifrån kl 21 och kommer tillbaka vid 11 imorgon.
Ska försöka fixa en radio, men det känns lite läskigt att ha elektricitet igång när man åker bort.
Kan du inte ta med katterna då?

#12 Inte behöver du låna någon radio. Den som föreslog det, utgick nog ifrån att du brukar ha radio på, så att det skulle kännas som vanligt för katterna om en sån stod på. Skaffar du en nu, så blir det ju något främmande. Dessutom håller jag med dig om att man inte ska lämna något elektriskt påslaget när man åker bort. Skip it.
Det gick fint att vara borta under natten och jag var bara hemma en kort stund i morse sen åkte jag ner på stan i några timmar.
När jag kom hem var de som vanligt bara. :-)
Nu känner jag mig mycket lugnare.
#13 Ta med katterna vore inte smart och i stort sett omöjligt.
Mina katter har blivit mer skrämda av fyrverkeriers ljus än deras dån. Jag rullar alltid ner persiennerna så brukar de inte bry sig alls.

Det brukar vara säkert, även om du är borta sålänge.
Dom kanske ligger och sover vid den tiden?
Jag tänker lämna mina två katter ensamma, dock inte så länge.
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.