Katter iFokus

Katter

Etikett: utställning
Läst 3793 ggr
Scilla
0

Dags att sy burskynke till utställningen

Selma ska ställas ut 8 okt på BIRKAs så jag tänkte ta itu med att sy burskynke och inredning åt henne. Någon som har några praktiska tips eller tankar? Har kollat en del på http://www.janitasdesign.com/softspot/

Ska sy i vinröd krossad sammet och vitt. Tänkte använda ett väldigt tunt genomskinligt vitt tyg som tak så att det kommer in ljus.

Vad säger ni, gardiner på sidorna eller inte? Vissa verkar anse att det är tråkigt för att katten inte syns så bra, medan andra säger att katten känner sig mer skyddad.

Hon ska få en matchande bädd och ett toalettskynke också.

SallyB
0

Jag antar att du menar typ sidoflikar på framsidan av buren? För sidostycken måste väl burskynket ha?

SallyB
0

Som skyddat krypin har jag tänkt att (när jag så småningom ställer ut) fixa/sy en typ igloo som missen kan krypa in i om hon komma undan allt för mycket stoj och insyn.

Scilla
0

Jo, jag menade sidoflikar. Funderar också på en igloo- eller tältmodell så att hon kan gömma sig. Risken finns väl att hon gömmer sig i toalådan annars…

SallyB
0

#3 Ja, den risken finns nog :)

Min skrutta är ju inte van vid mycket folk och jag undrar hur det kommer att gå när vi väl kommer iväg på några utställningar.

Pia och andra vana utställare kanske kan komma med lite tips hur man ska tänka/göra med lite skyggare/försiktigare katter. Även om min katt inte är direkt skygg, så är hon ovan vid dylika tillställningar. Hon får ju följa med mig ut och gå, åka bil etc, men det är ju svårt att träna utställning i förväg liksom.

Pia
0

Krossad sammet är ett toppentyg i sammanhanget ialla fall! Behövs aldrig strykas, är lätt att tvätta och ser snyggt ut. Och så behöver man ju inte fålla upp kanten… Himla praktiskt:)

Om man gör skynket lite extra brett och gör en kanal för resår högst upp, då kan man ju justera om man vill ha "gardiner" framtill eller ej.

Jag brukar sy skynkena lite "extra" ca 1 m i höjd (då går de att lägga under underlaget, det blir ingen glipa) och typ 65+75+65 med lite extra (ca 2,5 m) för rynkeffekt/gardiner. En kanal högst upp så man kan trä resår samt antingen sy små knytband med jämna mellanrum alt bara använda stora säkerhetsnålar och haka fast i gallret. Det sistnämnda fungerar inte så bra i Norge för där har de bra märkliga burar med plasttak numera…

Sy ett fint tak kan man ju göra alt köpa två matchande handdukar, en för tak en för underlag.

Bilden som Margareta la ut här visar mitt senaste burskynke, det fick jag gm byteshandel så jag har inte gjort det sjäv, men det är toppenfint och så välsytt som jaga ldrig haft tålamod att göra, det har två extra "gardiner" att hänga frampå, men nej jag har aldrig använt det. Jag tror nämligen, högst personlig erfarenhet, att med för mycket krypin känsla i buren så uppmuntrar man inte kisse till nyfikenhet.

En kisse som tycker utställningar är otäckt kommer att fortsätta tycka det oavsett igloo/gardiner osv, tror jag. Om man däremot låter dem får det lite allmänt mysigt, med en go kudde, bra underlag (om man inte vill sy, så är ju vetbed - typ en bit av teddy i bättre kvalité - eller en handduk/filt lika bra) så ger man dem ju en chans att upptäcka omgivningen och miljön utan att de kan gömma sig för mycket.

Calibra
0

Oj, nu står ögonen i kors.. Började läsa Pias inlägg, tyckte det stod "Och så behöver man ju inte fålla upp katten… Himla praktiskt:)"

Jag får nog gå och hämta en kanna kaffe…

SallyB
0

Det var ju ett mycket praktsiskt tips - inte fålla upp katten - nehej - då struntar jag i det då :)

Pia
0

*LOL* Nej jag försöker faktiskt undvika det så gott det går.

Scilla
0

Jag tänkte använda gardinvajer att hänga upp gardinerna med. Håller på att sy golvet, men sista nålen gick såklart av när det var fyra cm kvar att sy…

Fick tipset att bara göra halvt tak så att det är öppet mot baksidan. På så sätt kommer det ner ljus och luft, speciellt när jag nu syr i ett ganska mörkt tyg.

Pia
0

Det kanske är något som fungerar, fast jag tycker då att det skulle kännas otäckt att det är öppet uppåt för katten… Visst är det intressant hur olika man kan se på det…:)

Scilla
0

En i BIRKAs styrelse tipsade om den lösningen på taket. Jag tänkte sy ett fullstort tak men sätta knytband på mitten så att jag kan vika tyget dubbelt om jag vill. Då kan jag testa både med öppning där bak och helt stängt.

Pia
1

Perfekt ju!

Scilla
0

Sådärja, nu är iaf golvet klart. Alltid något. Naturligtvis gick sista nålen till symaskinen sönder när jag hade 4 cm kvar att sy. Typiskt. Men nu har jag en hel förpackning nya!

Sydde som ett täcke med i ett lite tyngre tyg och Selma "hjälpte" till… Körde rejs på tyget, helst precis där jag nålade eller klippte och skrämde mig genom att försöka ta nålar och trådar. Hon verkar iaf gilla att ligga på tyget.

Pia
0

Inte glömma att fota hela härligheten…:)

jessicakarf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det kul att fixa med burskynke! Jag har helt tak och på sidorna, inte något framtill . Och så har han en säng, inget krypin. Funderar på att göra ett nytt till Birkas utställning. Jag har köpt en röd "persisk" matta att ha som botten, fast jag får nog ha den gamla botten under så det blir lite mjukare. Men vad för slags tyg och färg ska jag ha till sidor och tak?  Mattan är ju mönstrad så något enfärgat iallafall. Några förslag?

Scilla
0

Vad fint, det ser ut som jag tänker försöka göra.

Anneli_G
0

Så här fin blev vårat nysydda burskynke med inspiration från Janitas… som vi hade för första gången nu i helgen i borlänge!!

Pia
0

Vad fint Jessica, mörkgrönt/oliv är så fint till "viltfärgade" katter tycker jag.
Om den tänka mattan är röd så kan ju även mörkrött/vinrött eller kanske beige/cremefärgat fungera som burskynke. Men kanske även den färgen du har nu, det är ju en djup färg som gör sig snyggt mot en orientalisk matta tror jag.

Åh, det är ju så rart med grått och rosa ihop, Anneli:)

Scilla
0

Jag kommer att använda en vinröd som drar åt rosa till Selma, hon ser ju nästan lite viltfärgad ut. Egentligen hade jag velat ha olivgrön, men sambon suckade och började prata om färgmissbruk. Jag förstår ingenting… Oskyldig Råkar bara ofta bli den färgen.

Vad snyggt och lyxigt det såg ut, Anneli!

Pia
0

Men sådan grön nyans, eller ja de flesta gröna nyanser förresten, ÄR ju snyggt ju!:)

Scilla
0

Han retades mest med mig för att jag är så förtjust i olivgrönt. Han nämde något om vinrött och eftersom jag gillar det och hon passar det så blev det vinrött istället.

Håller som bäst på att försöka sy gardinerna. Försök att mäta och nåla med en katt som tar sats, springer som ett jehu och kastar sig på tyget… Det är ju så spännande att glida runt på! Sedan är hon helt besatt av nåldynan och gör allt för att stjäla den. Har under skrivandets stund hindrat henne två gånger…

jessicakarf
0

#21 Vet precis hur lång tid det tar att sy något med en intresserad katt som vill hjälpa till!! Jag tror Selma kommer bli jättefin i vinrött/vitt.

#18 Tack! Ja, jag tycker också den gröna är perfekt för viltfärger. Jag har också funderat på beige eller creme. Jag är väldigt förtjust i beige lintyg, men jag vet inte om kanske lin har lite "lantkänsla" och inte gifter sej så bra med det orientaliska? Ja, den är ju röd mattan så det kan ju fungera med det jag har..

Scilla
0

Jag glömde säga, golvet är beige. Så det blir lite ljusare.

Carrocs
0

Jag ska själv sy ett burskynke i ljusbeige och creme, tror det passar bra till Cornell. Beige väggar, creme/beige golv och creme tak med beige bård, blir nog snyggt.

Vill inte ha ett tjockt tyg i taket, så tunt lakanstyg i bomull blir perfekt, det släpper igenom ljuset bättre än t.ex. tjock plysch.

Scilla
0

Jag funderade först på att använda att jättetunt nästan genomskinligt beige tyg i taket, men jag hittade inget som hade samma färg som golvtyget så det fick vara. Ska istället testa med en öppning bak som beskrivits ovan.

SallyB
0

Vilka fina burskynken.

Den lilla hängmattan du har, Anneli, används den? (Gissar förresten att det var en Perser i buren intill - med tanke på spetsgardinerna =) ) *Sally-inga-fördomar-alls - inte*

Anneli_G
0

Så sant… det var perser… (är inte så förtjust i dem, men det är bara jag) nja, det var första gången vi hade hängmatta och lill tjejen låg en stund när jag la upp henne… så jag fick lite bilder… men hon vågade inte hoppa upp själv… och min stora kluns till hane vet jag inte om han skulle få platts… haha… men jag vet att många katter stor trivs i dem… kolla in tråden "Hängmatta" på Norsk Skogkatt sidan så kan du läsa mer om hängmattan där!!

jessicakarf
0

Alla ni som har burskynken-in med bilder på forumet så vi kan få lite inspiration!

EddaM
0

Jag önskar att jag hade en symaskin så jag kunde sy ett skynke till en dubbelbur. Har sytt ett till en enkelbur för hand o det vill jag inte göra om. Just nu lånar jag ett burskynke med tak o golv av en kompis.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Scilla
0

Nu ligger lilla gumman och sover på sitt burgolv som hon stökat till ordentligt… Bra att hon gillar att ligga på det, då hinner det få hennes doft också.

Scilla
0

Bild på lilla gäspisen.

Scilla
0

Man blir hemskt trött av att terrorisera sin människa…

Pia
0

Scilla - Förstår inte vad det är med män, de skall alltid påpeka "missbruk" så fort man är lite (över)förtjust i en viss färg, sak, mönster eller så…:)

Lilla söta gumman då…

Sally -Håller faktiskt med, det är hyfsat enkelt att lista ut - i somliga fall - vem som har viss ras/visst burskynke på en utställning…

jessica - Ja, en burskynkeinspirationstråd - hur bra som helst! Skall fota vid tillfälle.

jessicakarf
0

#31 Hur söt är hon inte?!! Bra att hon gillar burklädseln. Vad är det för tyg? Är det fleece? Det ser väldigt mjukt & skönt ut. Har du någon stoppning i? Eller är det dubbelt tyg?

SallyB
0

Så söt på Gäspisbilden :)

Scilla
0

Jag är faktiskt osäker på vad det är för sorts tyg, det låg där dom hade mer möbeltyg och liknande. Det är lite tjockare och tyngre och en aning töjbart. Strukturen är lite som plysch fast strukturerad, vet inte hur jag ska beskriva, men vävd? Jag har sytt som ett täcke och lagt stoppningsmatta i.

Igår kröp lilla fröken ner i min tygkasse och sov så det kommer vara gott om hemmalukt i hennes burskynke…

Någon fler som har fina bilder?

Carrocs
0

Jag har en sisådär bild på Cornell i sin bur, men ni kan se att det aä glansigt krossad plysch jag har som burskynke.

Buren

jessicakarf
0

# 37 Vad mysig sänghörnan ser ut!!

Pia
0

Gosig bur, Carrocs.

Veduran
0

Rackarns att varken Theo eller Vilda är utställningskatter, verkar rätt kul att bl.a. sy och dona. Har varit på lite utställningar bara för att kika, men inget mer :)

Calibra
0

Veduran, det kanske finns en markand för burskynken :)

Pia
0

Absolut, det är så skönt att kunna köpa färdiga skynken, go for it, Veduran…:)

Veduran
0

Kanske det finns Calibra, men jag skulle ju vilja sy till mina egna då… Theo är för ängslig och Vilda har överbett så jag har lagt det där med utställning på hyllan :)

SallyB
0

Snacka om avslappad misse, Carrocs :)

Scilla
0

Carrocs: Han ser verkligen ut att trivas i buren! :)

Scilla
0

Försök mäta och sy ett burskynke med terroristen närvarande. Jag blir galen! Tur för henne att hon är söt och rolig samtidigt som hon är skitjobbig.

Carrocs
0

#44, 45

Ja, detta var hans första utställning, och han betedde sig som om han aldrig gjort annat i sitt liv, snacka om cool katt!

Först var han nyfiken och lite mjauig, men efter bara en liten stund blev han kolugn och helt cool! Han sov lite hursomhelst i buren o i alla möjliga ställningar….*S*

Scilla
0

Jag blir galen på Selma. Hon har stenkoll på var nålarna är och man hinner inte hela hela hela tiden ha koll på henne. Pillade nyss ut en nål ur hennes mun som hon hunnit stjäla. Fattar inte vad det är med dom som är så spännande, hon ger mig magkatarr.

Scilla
0

Vad tror ni, kan man fästa burtaket med säkerhetsnålar? Ska göra det så enkelt som bara möjligt, bara ett fållat tyg 60x75. Tyget är så mörkt att jag vill inte ha något som stjäl ljusinsläpp.

Anneli_G
0

Kan bli lite trixigt med vassa säkerhetsnålar!! Jag har satt små knytband i kanterna… 3st fram och tre i bak.. en liten bit in på tyget så det går att sträcka ordentligt…

Pia
0

Jag använder säkerhetsnålar, stooora sådana. Ibaldn, beroende på skynke. Det fungerar bra och så det ju så enkelt att ta ner skynket när utställningen är över.

jessicakarf
0

# 49 Burtaket behöver du inte ha något alls att fästa med. Det har inte jag haft iallafall och det har fungerat utmärkt! Bara fållat tyget och lagt det ovanpå.

Pia
0

Oj, nu först märkte jag att du skrivit burTAKET, Scilla, jessica har förstås helt rätt ang det:)

Carrocs
0

Jag brukar ha knytband i hörnen på burtaket, så det inte halkar omkring så mycket när man lägger något där.

Har nu börjat på det nya burskynket, och väggtyget är klart, och taket ska bara få en fin kant i beige framtill + knytband, så det oxo klart. Golvet väntar jag med, hade inte beige tyg nog till det (det ska vara rutigt i beige/creme), men har beställt mer nu.

Pia
0

Vilken skaparglädje, vad roligt att höra att ni lägger ner så mkt tid och engagemang på det!

Själv är jag så lat (numera) att jag vill ha det snyggt med minsta möjliga ansträngning…:)

Carrocs
1

Jag lyckades till och med brodera namnet Cornell på den beige kanten som nu är fastsydd i burtakets creme tyg….*ler*

Ska ta kort när allt är klart, jag lovar!

Pia
0

Absolut!

Jag har också ett skynke med stamnamn på taket och så fint så fint är det - men det är beställt och inte "självsytt"…

Carrocs
0

Nu har jag sytt lapptäcke i mellanbeige/mörkbeige med samma fäger i mitten, och sytt på det creme bottentyget…*ler*

Scilla
0

Vi vill se bilder Carrocs! :)

Carrocs
0

Bilder kommer när det hela är klart!
Måste vänta på mer tyg som jag beställt, då det inte räckte ända fram, o då ska jag sy det sista oxo.

Men det blir troligen först efter 17 oktober, då vi är bortresta hela nästa vecka, vi är på Cypern då!

jessicakarf
0

Vi väntar spänt!!