Någon som har en/flera ocicat?
Jag funderar själv på att skaffa en/två ocicat när jag flyttar hemmifrån, någon som har en eller flera katter av denna ras och kanske kan berätta lite om dom? Det jag läst är att de är ganska lätt lärda, de brukar gilla att gå ut i sele o.s.v. Sedan också vad de olika färgerna heter, då det just är en av dom jag verkligen gillar
*Putt*
Nu har jag inte oci utan abysar, men de ligger ganska nära varandra i sättet och jag har tittat en del på ocis också. Det jag kan rekommendera spontant förutom att hälsa på hos olika uppfödare och lära känna rasen är att skaffa två. Aktiva smarta katter mår oftas mycket bättre och blir mer harmoniska om de har en kompis att hitta på bus med.
Tänkte just på att skaffa två, när jag väl skaffar katt efter att jag flyttat hemmifrån ^^

Det är bra att ha en lägenhet modell större om man ska ha ocicats. Eller många höjdnivåer som tillåter dem att röra mycket på sig. Jag har också aby, men som Scilla säger är de rätt lika varandra. De är aktiva och vill jämt vara med, så man får vara beredd på att alltid ha en katt framför eller på sig. =) Man får tänka efter noga om det inte bara är utseendet man "vill åt".
Jag har fått uppfattningen av att de är "lika hundar" på det sätt att de gärna följer med ut o.s.v. vilket passar bra då min hund kommer flytta med mig.
Jag har i dag 1 ocicat hona på 14 år. Världens underbaraste katt! Hon hade som 1 åring i kull ungar, varav 1 sparades hos oss. Även denna katt var gudomlig. Dottern dog för snart 4 år sedan. Jag vet att jag har haft en otrolig massa tur med temperamentet på mina. Många idag som avlar på oci tänker endast på utseendet och inte på temperamentet. Detta har tyvärr gett rasen dåligt rykte. Ocicaterna är vad jag känner till väldigt rasistiska och har svårt för att acceptera andra raser. Tänk på det när du köper katt. Om du ska ha 2, köp dem samtidigt…
Två från samma kull är väl lättast att ta? Men de kan väl acceptera om man plockar hem en när de är "äldre"?
Jag kommer vara noga med tempramentet med så, inte kul om man skulle få en aggressiv eller så.
#7 Jag skulle ta dem samtidigt om jag var du… Kan inte säga att alla ocisar är likadana, men vår är värsta rasisten och älskar ingen mer än alla människor!
Jag menar snarare om man skulle plocka in en ytterligare när de blivit stora eller så.
#9 Det beror på, att ta hem en vuxen katt till ett hem med en vuxen katt i kan vara riktigt svårt och kämpigt… (jag har testat, och det funkade Inte och då var ändå min katt bara 5mån och den nya var hennes mamma) 2 vuxna fertila katter är nog överlag svårt att föra ihop…
men att introducera en ny kattunge kan vara lättare… Det har jag nyligen gjort, hade en cornish som var ca 11mån och skaffade en liten till… det gick bra efter några dagar, men första dagarna var inte den äldsta katten så där väldans imponerad av ny tillskottet… men nu är som polare för livet..
Det allra smidigaste är nog att ta två kattungar samtidigt… om man har möjlighet till det, en raskatt kostar ju en liten slant…
Lycka till! /Johanna

jag har ingen av dessa raser men mina raser har aldrig vart ett ända problem med.. ja släppar hem nya när ja känner för det och de är vänner dag2 första dagen går åt till att kolla in den nya.. ragdoll & maine coon, jag har hund nu med var inga problem.
tror inte de är problem med hund och katt med någon ras om bara inte hunden är för på..
Min mamma bodde med en som hade ocicats..
Förlåt om det räknades som spam
Jag har en Oci …en grabb på 10 år snart. Han va mycket orolig som ung. Han gick aldrig på golvet han skulle röra sej på höga höjder. Jag skaffade en Oriental flicka som sällskap då blev han gossig å nöjd med livet. Idag har han sju kattflickor att hävda sej för, han är The King. Han är guld värd för mej, en tung envis katt som jag älskar mest av allt i hela världen.
:D sicken sötnos #13