Kissat i sängen!
Vi var och hämtade en katt fröken på 2,5år igår, hon är kastrerad för ca 3v sen.
Kan till lägga att vi har två andra katter en hona och en hane som båda är kastererade.
Jag renbäddade sängen igår och då var lilla fröken med och hjälpte till=)
Sen gick jag och såg på tv i ca 1timme och när jag skulle lägga mig och dra upp täcket upptäckte jag en stor kisspöl=/ på täcket…
Och jag är som sagt inte säker på vem det kan ha varit men jag gissar på lilla fröken.
Och nu är jag jätte rädd att det ska hända en till olycka i sängen eller soffan…
nån som har erfarenhet av sånt här? Eller nån som har nått tips? Är det vanligt att dom ska/kan markera när dom är ny kastrerade?
Tacksam för svar!

Att en nyinflyttad katt kissar fel är inte så kontigt.Hur många kisslådor har du?Vet du om hon kissade fel som fertil?Det tar ju ettbra tag innan hormonerna helt försvunit efter en kastration.Hur gammal är honan?Sen brukar just nybäddade sängar och ren tvätt vara ett populärt ställe att kissa på tyvärr.
Stolt ägare till tre La permer

#1 Jag har 3 kattlådor alltså en per katt=) Och jag har sett att hon varit i dom innan det här hände, så hon visste var dom fanns…
Ska prata med hennes uppfödare om det idag men jag vill inte väcke henne så här tidigt när hon är ledig.
Honan är 2,5år
Tack för ditt svar!
Det är inte så underligt om hon är helt nyinflyttad nej. Antagligen är hon lite rädd för sin nya miljö, och hon kanske inte vågar gå på lådan. Ett tips är att ha fler lådor än tidigare, och ställ gärna en i sovrummet också, till att börja med. Fortsätter det så är det bra att kolla upp urinvägarna, men på din beskrivning tror jag det är rädsla som ligger bakom.
Våran förra katt gjorde det eller… han kissade PÅ folk när dom låg i sängen, ny bäddad eller inte, om så lådan var precis rengjord eller inte så skulle han kissa på folk.
Han var nog 4-5 år när veterinären (flera olika) rekomenderade att vi skulle avliva honom för något var helt enkelt inte rätt… så för det och ett hjärtfel som inte gick att operera så fick han somna in </3 jag valde att inte vara med under avlivningen… (Nej, jag vill inte ha komentarer som "Är du säker på att det var rätt att avliva honom?" detta hände i våras, och det var inte mitt val utan min morsas och veterinärens val det är inget som kan tas tillbaks nu heller, jag har redan fått elaka komentarer (på en annan sida) mot mig för att att min mor och veterinären beslöt det)

min hona gjorde det för hon inte trivdes att leva med fertila katter nu har hon flyttat till min mamma som har kastrater så går det prima :)

Hej!
Det kan vara en markering då hon inte känner sig hemma. Det kan också vara så att hon kanske inte VÅGAR sig fram till lådan pg a det andra katterna?
Hormonerna på en katt försvinner inte heller så fort. DEt tar minst en månad. Riv lite citronskal det gillar inte katter doften av. Men se til så hon har nära til lådan.
Släpp aldrig ihop nya katter de första dagaran, låt dem vänja succesivt.
Lycka till!
Anki Katthjälpen
Menar du att man ska låsa in någon av katterna i ett annat rum då eller vad?

#7 Man kan ha ett kompostgaller där dem kan lukta på varandra men utan att skada varandra. De andra djuren ska vara i lägenheten, den nya katten ska ha ett eget rum med tillgång till allt (mat,vatten,låda,osv) och gott om ställen att gömma sig på. Där kan dem successivt vänja sig vid varandras lukter genom gallret utan att kunna skada varandra eller stressa varandra onödigt mycket.
Min katt kan hoppa över kompostgaller

Kompostgaller har inga bergränsningar, man kan bygga för en helt dörröppning, DÅ kan katten inte hoppa äver.
Hur fan skulle man sätta fast dom?

Det hände en gång och har inte hänt nått mer, och hon går på lådan utan problem och är INTE rädd för de andra katterna.
Tack alla för hjälpen iaf.
Då kan det ha varit en "miss" också bara. Att hon var upptagen och inte hann på lådan.