kattungefoder eller inte?
Jag har två katter som nu är 6 månader gamla. En hona och en hane från samma kull (50% Devotill n Rex och 50% Siames).
Nyligen kastrerade jag båda och då sa veterinären till mig att det skulle vara bra att byta speciellt foder för kastrerade katter.
Idag äter dem RC Kitten 36 och veterinären rekomenderade RC Vet Neutered Cat för honor.
Jag känner mig lite fundersam. De växer ju fortfarande! Är det inte bäst att ge dem RC Kitten 36 tills de har växt klar?
Mina planer var att senare köpa RC Siamese 38. Är inte det lika bra som fodret för kastrerade katter?
(Jag tycker det är så svårt det där med foder….)

Hej Norrbysa!
Fodret som din vet rekomenderade är ett magrare foder. Anledningen till att dom rekomenderade det är att kastrerade katter har lätt för att lägga på sig. Jag skulle dock rekomendera RC kitten samt att du håller koll på att dom inte börjar gå upp i vikt för då bör du byta till som du själv var inne på -siames eller sterilised. Både siames och sterilised har låg fetthalt (12%) samt hög proteinhalt.(siames 38% och sterilised 37%) vilket gynnar muskelmassa. Båda dessa foder har ett anpassat ph för att motverka urinstenar som kastrerade katter ofta drabbas av.
Hoppas du blev lite klokare av mitt svar:)
Roger

Vill bara tillägga att Siamesfodret från Roal Canin numera är uppgraderat med bla. en högre fetthalt från tidigare 12% till 16%.
Roger.