Sämsta kattleksaken?
Idag fick jag en riktigt hemsk skapelse med posten (som medlem av uppfödarklubben i ett stort djurfodersföretag). Jag tänkte raskt utse den till årest sämsta kattleksak - det var innan katterna upptäckte den… Och de blev ganska galna i den fladdrande, röda vanten med lååånga fingrar och tofsar, glitter och bjällror i toppen.
Så tja, det fungerar på katterna. Det är visst bara matte som tycker det är en smula obehagligt att Freddie Krügers handske hittat hit…
Men vilken kan då vara den sämsta katt-leksaken? Dyrast är, som ofta, inte alltid bäst. Har ni köpt något riktigt dyrt, som katterna vägrat leka med? Lägg gärna in era "tips" på riktigt dåliga kattleksaker här i tråden, leksaker som katterna inte gillar, dyra saker av undermålig kvalitet osv.

Ha, ha vilken leksak. Ser ju verkligen inte ut som något som katten vill ha och leka med.
Haha, jag fick också hem en, och katterna - speciellt lillan - är överlyckliga :)

Nu har jag konstaterat att somliga katter faktiskt är riktigt rädda för den stora röda vanten… Inte helt lyckad leksak kanske, mitt första spontana intryck var inte helt fel…

Inga andra förslag på riktigt dåliga kattleksaker??

LOL vilken otroligt gräslig handkske! fast jag kan förstå de rädda katterna..
Morris sämsta leksak är mina fötter, fast där är det snarare jag som reagerar :)

Dåliga leksaker tycker jag är sådana som kan gå sönder eller på annat sätt vara farliga för katten. I övrigt är det nog ganska olika, äldsta katten här vill inte ha för ljudliga leksaker (bollar som skramlar etc), medan den yngre nog kan tänka sig att leka med dem. Nu när jag tänker efter kommer jag dock på ett dåligt köp, det var påsar (typ säckväv) som skulle innehålla kattmynta, men jag tror inte katterna höll med om den innehållsförteckningen, ingen reaktion kom i alla fall.
Bäst tycker storkatten om fötter, och båda är ganska förtjusta i en pinne med en pälsboll på änden.
I och för sig är det ju ingen "riktig" kattleksak men pingisbollar brukar ju rulla lätt och bra. Köpte ett par sådana till Jomsan. Vita. Vad hände? Jo, hon snusade på dom och gick iväg, totalt ointresserad av dessa vita, tråkiga runda saker. Hm, tänkte jag, tog lite rött paketsnöre, tejpade fast det få en boll och hängde saken på lämplig plats vilket gjorde pingisbollen väldigt rolig.

jag har 2 saker som mina kissar inte gillar
1. liknar en rugbyboll och så e där snad eller nåt i den. dom hatar den. iallafall
2. en mus som man drar upp.. kissarna tycker mest att den e hemsk när den rullar iväg..

Jo, jag har en, som både var dyr och inte poppis hos varken mina eller min kompis katter, den där jättemusen som Homeshop säljer. Ser jättemysig ut, i sisalhampa, riktigt klösgo, tyckte jag. Inget intresse alls. Och dyr. 99 kr. Den ligger bra där…. Däremot så blev prasseltunneln från Rusta en succe! 70 kr och så lyckliga de är för den!

Jaha Gunilla
Jag har funderat på att skaffa en sådan prasseltunnel till mina katter, men man vet ju inte om mina är så intresserad, men jag kan ju testa om dom inte är alltför dyra häromkring iaf!

När min katt var en kattunge fick hon en leksak av min kusin. En slags råtta som hängde i en elastsisk tråd som man kunde hänga i taket. En jättekul grej tyckte hon, hon for alltid omkring och hoppade efter den där, men så en kväll blev det alldeles tyst och efter en stund så tittade jag till henne, och linan hade snarat runt sig om hennes hals flera varv, hon var alldeles stilla av syrebrist(jag trodde nästan att hon hade dött! ) jag slet av henne linan, hon återhämtade sig efter ett tag, men tänk om jag inte hade varit hemma. Så VARNING!! ha eran katt under uppsyn om ni har en sådan leksak!!!

#13 Instämmer. Håll era katter under uppsikt när dom leker med vissa leksaker. Speciellt sånt med snören på. Inte bara för att dom kan strypas utan också att dom kan svälja snören och det kan linda sej runt tarmarna. Iofs kanske det mest gäller tunnare snöre som typ sytråd, men man kan inte vara nog försiktig eftersom katterna har som hullingar på tungan och inte kan spotta ut snören och liknande om dom väl har fått det i munnen. Utan dom sväljer och sväljer tills det tar slut. Min Frodo satt och tittade på mej en hel kväll när jag satt och sydde på symaskinen. När jag var klar så satte jag på fodralet på symakinen. Morgonen därpå så låg fodralet på golvet… Kattskrället hade gått dit när jag somnat, packat upp symaskinen för att få tag på tråden och svalt tråd. Han blev JÄTTEDÅLIG och akut iväg till veterinär. Han klarde sej men det är inte alla som gör det.

#9 ja den där musenvar ingen "hit" här heller, varken som klösbräde eller leksak…
Prasseltunneln är ff ouppackad, men det är kul att få hröa recensioner om den…:)
#13 & 14 Usch vad otäckt det låter med snörleksaker:(( Jo jag brukar vara noga med att ha lägga undan sådant när jag inte har uppsikt.
Förresten, starta gärna en ny tråd med just era personliga erfarenheter kring detta med snörleksaker och farorna med dem…!

Ja, prasseltunneln kan jag verkligen rekommendera. Den är inte så himla dyr heller, 70 kr. Sen är den så praktiskk, att man kna trycka ihop den igen och då tar den ingen plats alls. Skulle det vara så att den ine är poppis, så kan man ju spara den och ge till nån kompis som present. Håller med om de där grejerna med långa snören, de är farliga. Samma sak med de där små pälsmössen, de är ok, men jag tar alltid bort ögon och nos på dem, de är i hårdplast och kan vara farliga.

Vill slå ett slag för KKS-möss, man kan abbbonera på dem, 5 st för 60 kr i månaden! Gå in på deras hemsida, www.kks.nu och läs mer! Du stöder dem samtidigt!

laserpennan älskar våra kattor, dom springer runt som galningar och jagar den röda pricken…

har ingen laser penna men när jag använder min fickspegel och det är sol ljus jagar hon den där lilla fläcken som reflekteras :) fast har hört att det kan vara stressande för djuret, men d kanske bara gäller hund?

Flera riktigt usla kattleksaker, se hitåt!
Jag tycker mest att många leksaker är väldigt fula och/eller har skrikiga färger. Är ganska petig. Leksakerna ju kommer ligga spridda i lägenheten och då vill jag att de ska se snygga och lite diskreta ut.

Jag har en massa möss hemma som jag köpt för att de varkar vara roliga o sedan vill katterna ändå bara leka med vita små möss. Taskigt av dem ;) så jag har faktiskt gett bort några.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z