Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1476 ggr
Satmaran
0

Förvånad!

Nu är det länge sedan jag hade katt, men blir ändå förvånad över resonemangen här inne.

Som illerägare är min tanke att behålla mina djur okastrerade så länge som möjligt av hälsoskäl. Att beröva en varelse dess hormoner, är något man bör tänka över både tre och fyra ggr.

Det är ju av största vikt att mina djur får vara så naturliga som möjligt, så länge det går.

Här förespråkas att 4 månaders hanar ska kastreras, även om de flesta veterinärer faktiskt vägrar att utföra det, hmmm. Om veterinärerna vägrar att utföra dessa tidiga stympningar, borde det inte vara en tydlig signal om att det är fel???

Är en hane verkligen fullt utvecklad kroppsligen vid 16 veckor? Makalöst i så fall!! Jag hade katt på 80-talet och då diskuterades det om det var lämpligt att kastrera en hankatt inom 1:a året.

Det skrämmer mig att kastreringar rekommenderas så lättvindindigt här inne. Det tycks vara lösningen på alla problem. Alternativet verkar vara P-piller, huga!!!  Vi som har varit med några år och sett vilka biverkningar just p-piller och p-sprutor kan ha, bara fasar för hur lättvindigt somliga kan rekommendera detta!

Sen har vi debatten angående ute/inne katter.

Medans illerägarna försöker att i möjligaste mån få till det så att illrarna ska ha naturliga temperaturer, dvs kallt på vintern och helst svalt på sommaren och det byggs fantastiska utehägn av de som har hus och möjligheter. (illern har inte samma förmåga som en katt att hitta hem) Andra gör så gott de kan med fläktar, mörkläggning och bad på sommaren och öppna fönster på vintern. Många av oss lever hela vintern i fleece och dunsockar för att våra älsklingar ska må så bra som möjligt.

Allla vet ju att en katt kommer hem om den verkligen vill, men ändå förspråkas att katten ska hållas inomhus till varje pris. Inget ont sagt om innekatter eller dess ägare.

Jag bor själv mitt inne i city på 4:de vån. Min kommande kisse får tyvärr finna sig i att stanna hemma.

Men hade jag haft möjligheten att hon kunde gå fritt och leva som hon ville………  =))

Jag inser förståss att jag blir påhoppad i mängd och parti efter detta inlägg, men det är med stor förvåning jag läser i inläggen.

Med all respekt till alla med kunnande och tolerans.

Lillan

Marina
0

Jag håller med dig till fullo, jag är också förvånad över resonemang och framförallt stämningen här inne. Jag som tyckte det var stormigt på iller.ifokus…känner att jag snart kryper tillbaka till illervärldens lugn.

[Alexandra89]
0

Jag kan inte så mycket om när det är bäst att kastrera. Men jag tycker inte man ska ha okastrerade katter ute.

Kan tillägga att våran kisse är utekatt. Just nu sitter han i en korg med en filt och kikar på regnet. Något han gillar :)

Marina
0

Jag tycker absolut inte helelr att man ska okstrerade katter. Men att man ska kastrera så tidigt, är det verkligen enbart bra och riskfrit när så många veterinärer blankt vägrar före 6 mån?

[Alexandra89]
0

Om du skrev till mig så kan jag inte svara på det, tyvärr.
Inte så insatt…

Scilla
0

Nu är jag ganska trött så jag hoppas att jag orkar skriva begripligt ;)

Anledningarna till att man kastrerar katter, förutom att förhindra oönskade kattungar är flera.

Fertila hanar tenderar att gå ned sig mycket i kondition har svårt att hålla vikt och bli väldigt stressade av sina hormoner. De som går ute har en hög dödlighet/försvinner ofta eftersom de ger sig ut på långa strövtåg i jakten på honor.
Dessutom är det väldigt vanligt att fertila hanar kissar inne. Deras urin luktar väldigt illa och lukten är svår att få bort. Följden är att det tyvärr inte är alltför ovanligt att fertila avelshanar hålls i särskilda rum eller i utegårdar med uppvärmd bostad. Går de lösa ute hamnar de ofta i slagsmål med allt det medför.

Fertila honor har samma problem med stress och dålig kondition. Har hon hårda och täta löp kan det t o m vara svårt att hålla henne i så pass bra hull att hon går att ta kull på. Det är inte heller ovanligt att fertila honor inte sköter lådan, även om det inte alls är så vanligt som hos hanar. Går hon ute eller med fertil hane kommer hon dessutom att bli dräktig gång på gång, hon kan bli dräktig som tidigast bara någon vecka efter kull.
Går hon och löper tomt är risken för livmodersinflamation relativt hög i längden. Det är ett problem man stångas med inom uppfödning. P-piller medför ökade risker för cancer och skyddar inte mot livmodersinflamation och är egentligen bara att rekommendera om honan just löper ofta och hårt.

Fertila djur är sälan en dans på rosor, anledningen till att de som skriver att deras katt inte sköter lådan eller visar tecken på stress ofta får frågan om djuret är fertil är helt enkelt att i många fall där katten är fertil så är det det som är orsaken.

Sverige kan inte räknas som något föregångsland gällande veterinärvård av katt, tvärtom ligger vi på många plan ganska efter. Anledningen till att många veterinärer inte kastrerar före 6 månaders ålder är dels tradition men också oftast att de inte är uppdaterade inom tekniknen att kastrera tidigt. Det krävs lite annan teknik att söva så små djur.
Fördelarna med att kastrera tidigt är flera. Man minskar risken för att "dåligt" beteende blivit alltför inlärt, man får ett mindre ingrepp och en snabbare läkningstid för djuret, hos hankatter visar studier på mindre problem med urinsten än hos sent kastrerade hankatter (efter fertiliteten). Sedan är det många som anser att det blir mindre påfrestning och förvirrning för katten att kastreras innan fertiliteten och skippa den hormonvåg som den medför.

Jag har hittills inte lyckats hitta några nackdelar med tidig kastrering, det var det faktumet som omvände mig. Det enda man kan se är att katter som kastrerats tidigt får aningens längre ben (tillväxtzonerna sluter sig senare), men det är så minimalt att det inte är något som går att urskilja, och ska inte heller ha någon negativ påverkan.

Elega
0

Tänkte ge mig på att skriva ett långt inlägg här om fördelarna med kastrering men Scilla fick med ungefär allt jag tänkte skriva =)

Illrar är ju faktiskt inte katter. När ni lever i fleese och tofflor för att göra livet så bra som möjligt för era illrar, kastrerar vi våra katter för att göra livet så bra som möjligt för dem.

Min honkatt här hemma var otroligt stressad vid löp. Hon kissade utanför och gav sig på min kastrerade kattunge som blev stressad av hennes påhopp. Sen jag kastrerade henne har hon blivit en mycket mer balanserad katt. Hon är lugn och njuter av livet. Glad är jag också över att hon inte kommer att drabbas av livmodercancer och att risken för juvertumörer minskat till nästan noll.

Jag har haft katter hela livet och fördelarna med att kastrera tidigt är att katter slipper hormonvågen som annars inträffar, invanda stressbeteenden pga fetiliteten inte hunnit uppkomma och mycket mycket mer.

Tycker att Scilla skrev ett klockrent inlägg =)

Anne
0

Jag är ganska förvånad över dina generaliseringar. Vadå "alla vet att katter kommer hem om de vill". Jaha? Så en katt som råkar ut för nåt ute och inte kan komma hem - är den självmordsbenägen då..? :) Nej, jag skulle vilja se lite mer förståelse för andras val. Det är inte okej att generalisera, att tro sig veta vad som är bäst för andra, med mera. Man kan komma med idéer och förslag, men med en dos ödmjukhet. Det finns inte patentlösningar som passar för alla.

Själv skulle jag inte välja tidig kastrering eftersom jag tycker att min ras växer bättre som fertila, och dessutom känns det mer naturligt, men så har jag också harmoniska katter som trivs i sin flock och inte går ut.

JessicaN
0

#5 Att fertila hanar inte är en dans på rosor, jo tack, jag vet :P

Tog in en hemlös huskatt för en månad sedan och han är uppskattninsvis två år och han var inte rolig att ha som okastrerad. Han var mysig och så men f*n rent ut sagt vad det luktade illa i min lägenhet, och då gick han ändå på lådan som har sand med lite parfym i. Efter ett tag började han kissa inne, han kissade i sambons skor och i hans träningsväska.

Dom som hade matat honom sa att han var en riktig bråkstake men efter att han har blivit kastrerad så kissade han aldrig inne eller bråkade med mina egna katter (har en hona och en hane sedan tidigare) han busar bara med dom nu.

Jag tycker att han verkar må mycket bättre nu som kastrerad, förut oroade han sig så mycket om revir eftersom jag har en till hane. Dessutom luktar det inte så mycket här inne längre.

Om tidig kastrering vet jag inte så mycket om fördelar och nackdelar men något jag vet är att vissa kan säga att det är bäst för en hona att få en kull innan man kastrerar men det är bara myt, honor mår jättebra ändå.

Det kanske finns någon fördel med att få en kull innan men det finns inte så många nackdelar med att kastrera innan hon får en kull.

Jag menar, honan kan ändå vara så ung när man kastrerar, hon måste inte ha blivit mamma innan.

Just på huskatter är det onödigt att få kattungar eftersom det finns så många hemlösa.