Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1922 ggr
[helenal]
0

orkar inte mer...

Jag trodde inte det skulle vara såhär jobbigt med katter… jag jobbar nästan varje dag,min pojkvänn med. Katterna kissar i sängen även o jag nyss bytt låda.. men det e inte så lätt att byta den hela tiden efetrsom man jobbar me…

De leker till och väcker mig fem på morgonen och klöser och grejjar. vet inte om jag ska göra mig av med katterna:(Jag älskar dem men känner att jag inte kan ge dem riktigt med kärlek!

Pia
0

Det låter jobbig, helenal. Men har du inte prövat att stänga sovrumsdörren, åtminstone när ni inte är hemma, och placera ut flera mindre lådor? Det tror jag är ett steg i rätt riktning.

Även att kolla upp dem, eller om det bara var Tiger som kissade i sängen, hos veterinären, som det tipsats om i flera andra trådar härinne. Det kan ju vara något problem med hans urinvägar också.

Även om katter är världens mest underbara djur och härliga på så många vis, så kan det ju ibland även uppstå problem med kattägande. Precis som det kan uppstå problem människor sinsemellan. man får helt enkelt ha tålamod och ägna sig åt detektivarbete för att utröna vari problemet ligger.

För denna form av kissande är ju inte helt ovanligt att en katt ägnar sig åt i protest. Titta igenom de trådar i forumet som tar upp  detta problem och vad som kan vara orsaken, gå sedan igenom det hela systematiskt. Samt naturligtvis kolla med veterinären!

Lycka till!

SallyB
0

Aj då! Ja, som jag skrev i en annan tråd ett sånt kissbeteende kan vara supersvårt att komma tillrätta med, oavsett grundorsak, och jag tycker att du skulle lyssna på de tips du fått, ffa att kolla upp hos veterinär om det kan vara nån infektion. Ju tidigare du lyckas bryta desto sannolikare att du fixar det!!! Men också att skaffa en till låda, de kostar trots allt inte många kronor om du väljer en utan tak. Man brukar också rekommendera minst en låda mer än antal katter och ju större de blir desto mer restprodukter blir det ju… Och att flytta lådan från sovrummet och låsa ute dem från sovrummet för att bryta vanan.

Hoppas det ordnar sig!

kemikal
0

Lekandet kommer de förhoppningsvis lära sig förlägga till mer humana tider när de blir lite äldre, speciellt om ni ser till att aktivera dem ordentligt innan ni lägger er så de också blir trötta.

Lådan och kissandet har du fått en massa tips om redan i olika trådar. Skaffa fler lådor i olika form, kanske med olika sand, man märker snabbt vilken låda som är favoriten. Och kolla upp katten hos veterinären.

Jag vill inte låta elak, men nu har ni katterna, och ni har ett stort ansvar för dem. Om ni anstränger er ett par veckor för att hitta rätt lådkombination och undersöka orsaken till problemen kommer ni troligtvis att kunna slippa det sedan och få ett lättare kattliv. Om ni inte orkar lägga ner den tiden för att hitta lösningen, då kanske det är dags att som du säger, fundera på om ni egentligen orkar med katterna. Som sagt så har du fått en massa tips, jag tror inte det kommer att dyka upp så mycket fler eftersom det mesta är sagt, nu är det dags för dig att börja pröva dem.

Ingen annan kan bestämma om ni ska ha kvar katterna eller inte, om ni orkar sköta och uppfostra dem så de passar in i familjen. Det beslutet är ert att ta. Det enda jag personligen vill, är att katterna ska ha det bra, antingen att ni tar hand om dem så väl som de förtjänar (nu säger jag inte att ni inte tar bra hand om dem, utan menar bara att det är en allmän förutsättning för att vara kattägare), eller ser till att de får ett hem hos någon annan som gör det. Även om man tycker om djur så är det inte alltid man har möjligheten att ha dem, kanske har ni valt fel tidpunkt? Det är desto viktigare att ni tänker igenom situationen noga nu när ni redan har katterna, för deras och er egen skull.

Jag tror att ni kan lösa det här om ni bara bestämmer er för det, och få en tillvaro som inte bara katterna utan också ni kan vara nöjda med! 

kickboard
0

Det är alltid jobbigare med två ungkatter för de leker så mycket mera i sällskap. Men det är en övergående period, sedan lugnar de ner sig. Låt dem vara ute och springa av sig när ni kommer från jobbet och håll sovrumsdörren stängd så slipper ni problemet med sängkissandet.

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag förstår att det e jobbigt med kattungarna.. jag hade oxå jätte jobb med dem…jag tror mycket att du tänker så här för att du inte får sova ordentligt… då e det tröttheten som talar… jag vet för mina katter väckte mig flera ggr per natt i ett helt år… men det blir bättre å köpt fler lådor, kolla upp katten som kissar i sängen o utrusta dig med jätte mycket tålamod så ska du se att allt löser sig… jag tycker personligen att folk ska sluta glamosisera hur det e o ha katt.. folk verkar tro att det e en dans på rosor o att katterna spinner jämt o sover när du sover… så e det verkligen inte.. vissa dagar orkar man knappt med dem för de har överskottsenergi.. ibland jamar de så man blir galen.. sen bits de o rivs ibland när de blir sura….som idag.. jag skulle tvätta men Zorro låg på tvättkorgen o han tänkte minsann inte flytta sig så han bet o rev efter mig…. det är mycket jobb med katter men det e oxå jätte roligt…o allt e förlåtet när de kommer o stryker sig mot en…