Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1476 ggr
Destany
1

Zorro vägrar banta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

veterinären sa till mig att jag skulle banta Zorro för han var överviktig.. jag skulle ta bort burkmaten enligt henne, sagt o gjort. efter mycket surande från Zorro så har det gått bra.. jag vägde honom i måndags o tro det eller ej men katten har gått up 6  hg på en månad.. hur fasen kan det gå ihop. han äter minder rör sig mer.. så jag fick gå iväg till djuraffären o köpa light foder.. innan åt de royal canin sterilized o nu äter de royal canin light..puma min andra katt har oxå gått upp 4 hg denna månaden.. o jag fattar noll..

Ledin
0

o himmel vad söt tjockis :D Varför ska du ta bort burkmaten tycker iof att den inte ger så mycket mera fett än torrfoder?  Har du kollat upp vad det inehåller i´brukmaten o gämnför det med lighen? Nu ska ju lighten vara bra för rundare katter men kanske äter hon mera?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle göra tvärt om.Bort med torrfodret och ge bara blötmat i vägda kvantiteter så att du vet exakt hur mycket han får per måltid.

Hur mycket väger han nu?

Stolt ägare till tre La permer

Destany
0

han väger 7.1 kg

eftersom han varit sjuk till o från hela hösten så tyckte vet att det var bättre att köra med ett bra torrfoder.. jag kan inte ge han speciella måltider varje dag för jag e inte hemma så jätte ofta. jobbar i vården o där jobbar jag skift så därför står torrfodret alltid framme… men jag har märkt att han äter mindre. o han har blivit mer leksen..

Singo-Torpet
0

när du är hemma kan du ja ta bort torrfodret… bantar katter brukar man göra med blött mat då de är mindre fett och så i. ja bantar min katt med just nu och kan inte alltid passa hanns mat tider men man får väl göra så gott man kan ja gör så här: light från RC torrfoder, frame när ja ej är hemma, brukat ta bort maten helt på nätterna. är ja hemma kör ja bozita eller mjau blött mat, minst 3 mål om dagen utmätt efter vikten (alltså vikten ja vill han ska ha) inget torrfoder. dagar ja ska bort ger ja blöt mat innan ja tar fram torrfodret då han äter sig mätt på de innan så går han inte på de torra lika fort… för oss funkar de, visst de kommer ta längre tid än om man bara kör blött mat men bättre långsamt än inte alls, och bantning får inte ske för fort heller..

TrisseCRX
0

Det är mycke för en katt att väga så mycket.. Min katt vägde 8 kg förut ungefär.. Och jag bantade honom.. nu väger han 5 kg..  Som sagt jag bantade honom inte genom att  sluta med blötmat ( burkmat) varför ska man göra så? Han oskade inte jaga.. men sedan fick han inte alls så mkt mat som han fick innan och han började jaga på egen hand och blev en snygg frisk katt.. Bild på hur han är nu->

Singo-Torpet
0

min katt ska väga 9kilo när han banat klart men han är en stor ragdoll….

Elega
0

#6 Oj.. hur mycket väger han nu ? Snygg form på V-et, gillar när det är välmarkerat på bicolors.

Halvdansken
0

OK, nu kommer kärringen mot strömmen. Kolla vad som finns i maten på innehållsdeklarationen. Skulle tro att 30-50% är kolhydrater. Katter ska inte äta kolhydrater. I naturen äter de inte majs, spannmål, ris och liknande. De äter möss, fågar och liknande. Och gräs om de ska kräkas.

Så ut med den elendiga kattmaten. Se till att missen får kött (protein) OCH FETT i sig. Blanda i lite smör, ge grädde osv. Så ska du se att kilona försvinner.

Denna dieten kallas för LCHF (Low Carb High Fat) och fungerar även på människor Tungan ute.

För er som vill veta mer så är ni välkmna in på KiF  http://kolhydrater.ifokus.se/

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Singo-Torpet
0

#7 10,1 smalla kilon när han var som störst nu är de på väg mot vårat mål på 8,9-9kg men nu är vi på ca 9,6….

men han är enormt stor, de roliga är att han var lika som fertil…

Elega
0

#9 Oj.. Det var inte dåligt! Det är sällan man ser en så stor ragdoll!

Har han fått några bebbar innan han kastrerades? isåfall blev dem lika stora?

Singo-Torpet
0

#10 jag han fick en kull bara tyvärr då de andra 2 inte tg sig… 5 bebisar, jag har sett 4 av dem och de är supper stora de med… inte så mycket vikt än då de är pinsmalla men 3 av dem ska kastreras nu och enda honan ska gå vidare i aveln.

alla ligger på ca 5-6kg (någut underviktiga då) ca 8mån

bild på flickan.. Happy.