Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 639 ggr
Engla
0

Stackars kattmamma!

Så vad tycker ni om denna artikel? http://www.expressen.se/index.jsp?a=690664

](http://www.hittekatter.ifokus.se/Members/Personal.aspx?Login=Engla "Visa användarinformation för Engla")

Folk verkar tycka att det är coolt med en katt som får så många ungar! Jag tycker det är oerhört synd om katten. Den kan inte alls må bra! Matten till katten verkar vara stolt över hon har fått så många ungar. Synd att man inte kunde kommentera artikeln på Expressen. Undrar om kattens matte förstår vad katten utsetts för? Jag blir upprörd. Skrikandes Matte verkar också gilla den uppmärksamhet som medierna riktar mot hennes kattfamilj!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Pia
0

Nu framgår det inte om katten alltid fått stora kullar, hur stora de tidigare kullarna varit. Det är ju verkligen i undantagsfall det blir så här många ungar, normalt brukar det ju bli max så många att alla kan dia i egen spene (dvs max 8, men även det är ju många). Att det skulle bli så här många ungar är ju inget "uppfödaren" normalt kan räkna med. Det är ju ändå naturen som säger sitt vad gäller antalet ungar i en kull…

Eftersom det är den digivande perioden som sliter mest på mamma katt, inte själva dräktigheten, så måste man ju vara duktig med att tilläggsmata och ge mamma katt mycket näringsrik mat och kalkstillskott, under digivningen samt se till så de små börjar äta självmant så tidigt som möjligt.

Kattmammor brukar vara så oerhört duktiga att ta hand om både sig själva och sina ungar, så som engångsföreteelse upplever inte jag det som om katten mår dåligt av det hela. Något jag säger efter att ha läst artikeln och sett andra bilder på katterna i en annan tråd härinne (minns ej vilken), eftersom jag inte träffat vare sig katterna eller matte.

Om matte ifråga nu ser det här som något kul, att försöka få fram fler rekordkullar, ja då är det ju bara att beklaga, för i längden blir det naturligtvis något som sliter på mamma katt. Och med tanke på hittekattsproblematiken så är det ju inte så helt lyckat att ägna sig åt huskattavel, min personliga åsikt…

Pia
0

Låser denna tråd, se vidare här

Inlägget är låst för nya kommentarer