Min kisse är super liten
HEjsan
Jag har en katt som är jätte liten. En dag satt jag och tittade på tvn - animal planet, jag kollade på de där programmen som handlar om djur som tas om hand av djurpoliser. Det var en katt där som var så liten och vanvårdad. Hon vägde bara 2,2 kg, men jag tyckte hon såg mycket större ut än min kisse Valkyria (3år gammal). Så jag var tvungen att ta med min katt in till toan och väga henne, det visade sig att hon vägde nästan 3,5 kg. Men är inte det ganska normalt för en katt? Jag och alla Valkyria har träffat tycker att hon är liten…..
3,5 är absolut ingen dålig vikt :)
hm… skumt.. för hon är verkligen, verkligen liten i storleken. :P hehe. och tjurig är hon med… som ett surt äpple… jätte tråkig. men jag älskar henne ändå. :)
gulligt att du ändå gillar din sura katt :) hon var mycket söt men har en bra vikt. Är hon kastrerad för det ökar vikten men det får man även ha ltie koll på så dom inte blir överviktiga, kanske det skulle även hjälpa med hennes sura humör om hon inte är kastrerad allså?

Honkattar brukar vara rätt små. Min minsta hankatt väger 4kg och jag tycker att han är rätt liten. Men jag vet många honkatter som är mindre. Så det är nog inget konstigt med henne. Fast i vissa fall kan det vara en släng av inavel som gör att de blir mindre, men det behöver ju inte vara något "fel" på dem i övrigt.

Min hona e oxå liten (enligt mig) hon väger 3.4 kg.. och är ca 5 år.

Mina vänner har en suuuperliten katt som väger 2,5 kg och henne är det absolut inget fel på.. Hon är väl 3-4 år tror jag.
3,5 kg är rätt normalt för en honkatt. En del kan dock se mindre ut pga. mer kompakta kroppar. Devon rex är tex. sådan som ras, de ser mindre ut än de väger eftersom de är muskulösa och kompakta katter.
Ledin: klart jag älskar henne ändå, det är min lilla snutta. :) nej hon är inte kasstrerad.. men jag vill inte kasstrera henne. Jag vet inte varför, men jag tycker det är fel på något sätt… fattar inte varför… Jag letar för tillfället efter en vacker hankatt till henne. :) just nu går hon på p piller, men när jag hittar en hane så ska jag sluta ge henne det. :) Du kanske vet… eftersom hon är så liten, går det bra med en mycket större hankatt? Vet att det inte funkar för kaniner för då måste honan vara större eller lika stor, annars får hon svårt med förlossningen.
Salo: Jasså… hm… vet att hennes mamma var så liten att man knappt kunde se skillnaden på ungarna och henne när de var under 8 veckor. (har hört att i dagens läge är det 12 v. för kattungar som gäller) Valkyrias mamma hade tydligen varit ute katt… och de blir ju på smällen hela tiden. hihi.
Destany: okej, jag är inte säker på om Valkyria väger 3,5 kg. men på ett ungefär. jag vägde mig, sen mig och henne och räknade bort min vikt lite hastigt bara. :P Men de är söta när de är små. hehe
Elega: Oj, det var en riktigt liten katt… :S :)
Silvestris: okej, där ser man. Men jag har haft två honkatter innan, och de har båda varit större… Sen har jag haft (tror de är två (som jag kommer ihåg, menar… var liten. haft katt hela mitt liv.)) hankatter också, och de har varit enorma katter… de är de jag ser som en katt… är ju uppvuxen med dem och så. :)

Jo jag vet! Haha. Men enl. vet. är hon som hon ska, hon bara blev sån :P
Eelga: okej. :P

Ska inte vara något problem med en större hane till henne. Vet många små som haft stora karlar. ;) Och det har inte varit några problem. Men han behöver ju kanske inte vara gigantisk.
#8 Om hon är lite sur bör du absolut inte ta ungar på henne! Hon är verkligen fin men man ska avla på de med bäst temprament! Det är till största delen honan som påverkar ungarnas temprament, därför är det extra viktigt att ha en hona med bra temprament.
KindredCold: oj… 2 kilo… det är ju ingenting. Men mycket söt. :)
Salo: Haha, nej kanske inte gigantisk. :D
Migoff: okej där ser man, men jag tror jag vet varför hon är så sur, hon kommer lite i skymundan då vi har en hund som behöver många promenader, klippning av klor osv. Valkyria är jätte mysig, men hon har valt min mamma till "ledare", hon och min mamma gullar mycket, framförallt på kvällar och mornar. men när jag tar upp henne i knät då vill hon bara bort… :(
#14 Nej, han är liten. Skaffade en hane i hopp om att få en stor katt. Bara haft små förr mer eller mindre. Men han är minst av alla katter jag haft, och jag har haft ca 50 st ;)
Tack, ja han är väldigt söt :)
Lycka till med parningen!
KindredCold: Haha okej, då skulle du haft en av mina hankatter. Mysiga som fan, man tror inte jag har någon bild på de på datorn… :(
Tack !

#17. Meeeeen så söta de är :) riktiga sötnosar :)
Jag har en katt som är ganska liten. Mina barn säger alltid "När Klös blir stor" Och jag säger… "men Klös är redan stor, hon blir inte större" Då tittar de på mig som om jag inte fattar någonting.
Våran Klös är det inge fel på iaf, hon är något egensinnad, men underbar på alla sätt!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

19, tack! :D

Men så liten och söt. Min mamma har en liten katt som är lik din. Och den är inte heller speciellt stor, tror hon väger 2.8-3 kg. Inget fel på henne heller :)
Craz-y: så jävla söta. :D
KindredCold: åh va söt.. vill ha. :) jobbigt att lämna sina katter när man flyttar… hände mig närjag och mamma flyttade ifrån pappa, visst min pappa bodde ju där.. men ändå.. ville ha katten med mig eftersom hon då hade levt under hela mitt liv..
giffan: va gullig. hihi. såg väldigt liten ut. hehe och barnen dina verkade ju väldigt söta med. :) MEn det är nog inget fel på min kisse heller. hehe. hon satte klorna i mitt ben idag när hon skulle hoppa upp i mitt knä. satte i klorna,… sen satt hon där, halvvägs på att ramla ner. hahaha.
Migoff: Oj, vilken stor katt. och de där katterna är ju så vackra. skulle själv gärna vilja ha en. men det funkar inte nu eftersom vi redan har katt, hund och orm. och ska skaffa två illrar. hehe
Fagddu: många katter som är små nuförtiden. :P
#24 Jo, men detta var ju rena stallkatter. Vi tog ju hand om dem, men det var sällan man fick komma nära nog att klappa dem :)
Så de hörde till stallet mer.. De föddes samma dag som vi flyttade in. Så det var bäst att de fick stanna där. De hade inte trivts att bo i hus, eller lägenhet. Men de får fortfarande mat och vatten av dem som bor där nu, så de har det lika bra som när vi bodde där :)
Ja, han var väldigt söt. Han var min favorit, gillar gråa katter :)
(Såhär såg han ut som liten, då var han liten, hehe)
KinderedCold: Nej gud va söt!!! :D:D:D
hm stallkatter som man inte kommer nära… de är bara att träna dem. så gjorde jag när jag bodde nära ett stall en gång i tiden. jag gick upp dit nästan varje dag bara för att få vara nära djur (bodde ej hemma med mina egna djur under denna tiden). De hade kanske 15 katter… alla var livrädda, men när jag flyttade därifrån hade jag iaf fått kanske 7 katter kelsjuka. :) mysigt som fan. när man gick därifrån sprang de efter en. :P
gråa katter är fina. själv har jag bara haft svart-vita katter samt en helsvart långhårig. (ej så länge, då grannen kastade ner honom efrån 3e våningnen så vi fick avliva honom. :( RIP.)
#26 Jovisst. Men den katten vi fick gosa med utan problem hon vart attackerad av vår rottweilertik då. Då vart Trisse (katten på bilderna) och hans syster kvar ur den kullen. Trisse fick man klappa, men man fick vara försiktig, annars stacka han.. Han syster stack så fort hon hörde att man öppnade ladudörren :p
Har en bild på dem tillsammans dock.. Men vi bodde bara där ett år ca, så det vart inte så mycket med det.. Mamma katt och en annan stallkatt gick därimor alldeles utmärkt att klappa :)
Här är Spackel och Trisse som ungar :)
KinderedCold: nej gud va söta… blir ju till att man vill skaffa ytterligare en katt. hehe, har varit inne på de banorna. men det är iller det kommer bli.
#28 Iller är söta, tyvärr har jag inte kunskapen alls :)
Jag ska skaffa mig en raskatt, men det ser ut att bli till sommaren 09 tyvärr :/
Pengarna sinar och ja.. Sen kanske det kommer en till katt efter det, jag vill, sambon vill annat ;)
KinderedCold: hehe.. jobbigt när man vill en sak och sambon en annan. hehe. jag har heller inte så mycket kunskap om iller,men jag kollar på internet som fan. :)så jaghar fått tag i ganska mycket ändå. :)
en raskatt… hm… vad för ras? jag skulle vilja ha en burma… (tropr de heter så). de där gräddvita/ljusbruna och mörkbruna, långhåriga. de är så söta. hihi.
#30 Ja, men men, han kanske ändrar sig, en katt räcker sålänge :)
Ja, det skulle ha blivit en Norsk skogskatt, men det har jag inte råd med i år, så då har jag en uppfödare av Maine Coon till nästa sommar som passar perfekt. Så, en Maine Coon blir det :)
Fast kissen efter den, om det blir en kompis blir det en skogis som det var tänkt :)
Burmor är sjukt vackra!
Skogis och Maine coon är mina favoriter bland långhårs.
Siames och Abbissnier (stava?) bland korthårs.
KinderedCold: Vad har ni för katt nu?
Okej, va kul. Du får lägga upp en bild då :) En norsk skogskatt, det hade vi en gång… men de var en bland ras med bondkatt i också.ö Men han var helt underbar… men det slutade illa för honom… min granne…… olyckligt slut tyvärr. :( Älskade verkligen den katten, han var så cool och mysig. ska försöka lägga upp en bild här på honom, men måste ta ett foto av ett gammalt foto då. hehe. men ska försöka nån dag.
siames, de är de som ser så beniga ut va fast väger hur mycket som helst? eller… hehe var och (om de nuvar den rasen) höll i några sådana kattungar, sjukst söta.
Hur ser main coon ut? :S inte så bra på raskatter. hehe
#32 Vi har två blandraser. Hanen (han som är sååå liten) är vanligt hus/bondkatt.
Honan har Skogskatt, Siames, Burma, Europé i sig. Bodde granne med hon som fick kullen många år. Vart med om många kullar där.. Så därför vet jag några raser som finns i henne.. Där vi bodde då, för 9 år sedan var det många raskatter som sprang runt.. okastrerade.. men men. hon är mycket vacker :)
Ja, en siameshane kan blir väldigt stor. Hade två renrasiga där vi bodde som blev pappa åt en kull vi fick. Han var väldigt stor :)
Skickar med en bild på honan jag ska ha en kattunge ifrån.
Jag har pratat med uppfödaren förr, och så fick jag bilder på en hona hon skulle ta en kull på nästa år.
De är välsigt lika skogkatter.
Tycker det är himla tråkigt att det inte vart en kisse i år, men men, fler skogskatt-tillfällen kommer :)
Det låter som när jag bodde i Kolbäck (typ Västerås) hos min pappa. Min katt Stumpan ( död nu. :'( ) hon fick jätte många kullar eftersom hon sprang utomhus hela tiden… men hon fick ADLRIG mer än en kattunge åt gången… :P lite roligt.
jag har tagit bilder på Stumpan, samt skogskatten och en av Stumpans ungar… men jag får inte över dem på datorn… :S:S:S Ska testa att starta om mobilen så får vi se om det funkar bättre. :) MEn bilderna blev verkligen jätte dåliga… ingen skärpa alls. :/
gud vilken vacker katt, är det en main coon? jag vill ju med ha nu. hehe.
Jo, siameserna som jag var och hälsade på… hanen där ville att man skulle klappa honom HÅRT, man skulle nästan vara lite våpldsam emot honom sa ägaren. haha.
#34 Ja, det är ju så.. Men men, under våra 7 kullar så vi aldrig haft problem att hitta bra hem åt dem. Vi var väldigt noga med vart de hamnade och så. Stallkatterna, de behäll vi ju. Sjukt bra råttjägare :D
4 av kullarna var planerade med väl utvalda hanar :)
Ja, det är en maine coon på bilden. Hon är väldigt vacker. Hoppas hon får lika vackra kattungar. Jag vet inte hur hanen ser ut som hon ska paras med, vet inte om de har bestämt det än..
Haha, det är ganska bastanta kissar. Craz-y här på iFokus har ju siameser. De katterna är jättevackra.
# 36+ 37+ 38 Åh, vad söt hon var, och hennes son också :)
Ja, jag saknar verkligen henne… hon hade funnits i mitt liv i 13 år.. :( Hon blev 14.
#41 Ja, det förstår jag..
Hur kan man sakna dem så mycket att man gråter?? Fan då… vill inte prata om sånt… :( jäklar.. prata om något roligar. :P
#45 Åh, vilka söta :)
Vad är hunden för ras?
Det är en jack russel terrier. :) min sötnos. Hehe. Vi har ju en orm med. :)
#47 Ah, misstänkte Jack russel, men såg inte riktigt.
Åh! Orm :D
Vi ska få hem två ödlor i vinter. Hoppas på att kunna skaffa orm i framtiden :)
HEhe ormar är mysiga. :D MEn de är många som är rädda för dem tyvärr. Vad för slags ödlor?
Jo, han ser ínte ut som en jack russel. hehe, han är ju helvit. :P kollade här på iFokus efter andra vita jack russels, men inte en enda som svarat på det meddelandet. :P
#49 Inte vi. Vi gillar ormar :)
En form av leopard geckos :) De blir kanske 5-7 cm långa(?)
Hehe, ibland blir det så :)
#49 Känns som om trådens ämne har bytts lite, men iaf. Gillade ormar tills jag fick höra en obehaglig och sann sak som hade hänt XS. Men de är verkligen vackra och facinerande, men jag håller mig nog till pällsbollarna jag :).
#51 Hehe ja, men men, det är ju trådskaparen jag pratar med, så antar att det är okej 
Från en sak till en annan :)
Ofta man hör saker som är obehagliga, men det behöver ju inte betyda att man måste sluta med det..
Men ja, det är ditt val :)
#52 Oj, märkte inte det XD. Jo, det är klart. men har ändå inte riktigt platts och så för en ormis nu :P
#53 Hehe, ingen fara ;)
Nej, de tar ju lite tid och lite plats :)
KinderedCold: hehe japps, många tror fortfarande att han är en valp (HAN ÄR 4 ÅR!!!) och att han är en…. Dalmatin valp. HAHA.
Migoff: Jo, tråden har spårat ur… men det är ju sånt som händer. :) Bara nyfiken… vad hade hänt XS? Våran orm är världens gulligaste, är 10 år gammal och har bara bitit en person en eller två gånger av en spec. anledning. :) sen höll han på att hugga mig en gång, men det var när vi skulle mata honom, musen krånglade och höll på at springa iväg så ormen högg efter mig och så… antingen närsynt eller så såg min hand ut som en mus. skämt åsido. hehe
#55 HAHA! Min dobermann/schäfertik vid 20 måanders ålder vart kallad en 4 månaders rottweiler valp ;)
KinderedCold: hehe. så folk kan se fel. :P ska nog starta en ny tråd om detta, om hundar som inte ser ut att vara det de är.hehehe
#57 Finns en sådan tråd tror jag.. På HundariFokus eller BlandrashundariFokus ^^
AHa okej, dåså. :P
#55 Äm, kanske lika bra att inte prata om det härm men tar det kortfattat. Ormen blev i avlivad för den planerade att äta upp sin ägare, efter att ha bott hos henne i jätte många år XO.
#61… Hur vet man om ormen planerade?
Bara nyfiken, om hur man vet en orms tankegång ^^

Telepati? *hoppas* 
KinderedCold: haha nej det ser verkligen inte ut som en tax. mohahaha. måste varit nån blind som sa det. :P men vilken söt missse. :)
Miggoff: jag håller med KinderedCold. hur kan man veta vad en orm tänker/plan erar? var det en stor orm eller? våran skulle aldrig planera att är a upp oss. haha han ä'r för liten.
Fagddu: nått liknande. hehe
Lika bra jag drar allt i sagoformat eftersom ni är så nyfikna…
Det var en gång en kvinna som hade en stooor orm. Hon hade haft den i flera år och den var jätte tam och sov till och med i hennes stoora(?) säng. Varje vecka så fick den ordentligt med mat av henne och den levde och var frisk. Så en dag så slutade den äta och hon blev förstås orolig. Men ormar klarar sig ju länge utan mat, så hon tänkte inte så mycket på det. Nästa vecka när den skulle få sin mat vägrade den också att äta, och veckan därpå. Hon blev såklart orolig över sin älskling. Ännu mer bekymrad blev hon när ormen började ligga rak som en pinne bredvid henne på nätterna i stället för att ligga i en liten boll vid hennes fotända. Hon undrade om den hade fått i sig något konstigt och gick därför till vetrinären med den. Vettrinären undersökte hennes orm och lyssnade till hennes berättelse. Sedan sa han allvarligt. "Ormen är fullt frisk, men ni måste ändå avlida den." Hon blev förståss förskräckt och frågade varför. "Den planerar att äta upp dig." Svarade vettrinären. "Den svälter sig själv för att kunna äta upp dig och på nätterna så ligger den och mäter om den skulle kunna svälja dig hel eller inte." Så ormen avliades.
Man vet alldrig vad som rör sig i en reptils hjärna XD. men tråkigt ändå, och läbbigt!

Vad läskigt! Fast häftigt ändå på något sätt.
Man får ju verkligen hoppas att veterinären hade rätt i sin analys :)
Men man ska ju aldrig döda den hand som föder en….fast det visst ju inte ormen …läbbig story. Måste varit en redigt stor orm iallafall om den ville äta matte
Migoff: tyvärr… men jag kan inte tro på det där. Det låter sjukt… Men men, man får väl ändå vara glad att ormen man själv har inte är så stor. *skratt*
#68 Var och en får tro det de vill. Jag vet iaf att det är sant. men det betyder ju självklart inte att alla ormar blir knäppa.
Migoff: nej självklart inte.
Men vill någon mer skriva något på den här tråden? den har kommit låååångt utanför sitt ämne nu, lite off topic, eller vad det heter. någon får gärna skriva en rad om små katter. :)

hm.. många små katter. :) trodde min var den minsta i världen. *skratt* blöt? tvättar du kissen? det gillar den inte va? :) vetten? veterinären? :P

#72 Hehe nej jag duschar henne inte men hon brukar inte riktigt förstå att om det börjar regna när hon är ute så kan hon ju springa hem.. men istället så försöker hon gömma sej i skogen och när hon äntligen kommer hem så är hon dyngblöt :) det är då jag ser hur liten hon egentligen är
Här är ett kort på henne när hon kom hem en gång:) vet inte om hon badat i en lerpöl eller vad hon har gjort.. Ja vetten är veterinären :)

Nej men ush vilken kletig liten kisse. :)
Vilka fina spår det måste blir när hon springer in 
ingela78: hahaha okej. evilken lustigkurre. :P oj gud vilken blöt och smutsig misse. :D haha fick mig ett gott skratt nu. :D
håller med fagddu ;)

#74 mmm det brukar det bli..men mest löv å halva skogar och sånt.. men den gången på kortet då fick det bli en dusch :) å det gillar hon inte..
Bussansmatte: oj jäklar vilken stor katt, men guuuuud va mysigt. :D grattis till de förlorade kilona. ;)
1#/#77 Hihi , jaa min hankatt Tussen väger 6 , 5 kilo , han är suuupermysig, slickas och gosas vaaarje dag :)
# 79 Oj va många kilon. hihi. det ör mysigt med stora katter, men med små med så klart. :D
#80 2 kilo?? oj va lite. MEn det syns inte på bilden. Tack så mycket, du har med en söt kisse. :D
Nej ja vet :P Hon har värdens fluffigaste päls men så fort man tar upp henne är det som luft haha :P :)
#82 hahaha okej… hm förra helgen köpte killen och jag två illrar, och jag var hos honom i en veka. sen nä'r jag kom hem och började klappa katten och hunden och lyfta dem och så tyckte jag de båda två vägde hur mycket som helst. hahahaha. illrarna väger ju bara 1,1 respektive 1,2 kg. :P
#83 coolt med illrar :P Är dom sociala? :)

Vi har också en liten kisse, eller två egentligen men den ena är väldigt liten. Folk tror att hon är en kattunge när de kommer hit. Och hon är faktiskt inte större än en 6mån katt. Har inte vägt henne men hon blir vägd imorron skulle jag tro för hon ska in och kastreras då.
Så då kanske jag kan avlägga vikt här :D
#84 den ena är det, den andra bits bara . hehe. men vi försöker få honom att sluta med det, han är lite skygg med. det är som om någon har slagit honom förr innan vi fick honom. :( men vi jobbar på detta at han ska bli bättre och mer social.
#85 japp du får berätta hur mycket hon väger. :)

Var ju hos veterinären imorse, eller ja, Maja är ju fortfarande kvar och ska hämtas i em. Och hon var lätt och liten precis som vi sa, veterinären tyckte att hon var liten också, han tippade innan vi vägde henne att hon vägde 2,2 kanske 2,5.. Men icke, vågen visade 1,8 så hon är en lättviktare. Och hon är ju väldigt lite för sin ålder, blev 2 i somras.
#87 men guuuuud va små allas katter är. :O JAg har inget att skryta med längre. Hahaha. :) Hoppas det gick bra i övrigt hos veterinären. :)

# ja hon är riktigt liten. Men frisk för övrigt så..
Jodå det gick bra hos veterinären, nykastrerad är hon. Ligger inne på toaletten nu men vill promt ut därifrån.
#89 min lilla Moa vägde också lite när hon var strax under 2 år gammal vägde hon bara knappa 2 kg. Men efter hon kastrerades då har hon gått upp 8 hekto. Diskuterade med veterinär ifall hon inte skulle gå upp att ge henne mer kaloririkt foder men det behövs inte nu.

#13 Måste bara inflika…vår bästa avelshona har inte världen bästa temperament heller, men hon är en perfekt mamma. Och temperament ärvs inte alltid vidare. Jag har fått två honor som varit ettriga, och båda ska till avel. Men det är bara de två av alla kattungar jag haft som varit hetsiga av sig. De festa har ärv temperament från sin pappa, så då kan det ju istället vara en god idé att leta efter en lugn hane istället, man måste ju inte lägga ner sina avelsplaner bara för att honkatten har en bestämd/tjurig/stark personlighet, det tycker inte jag i alla fall.
Kram, Sabina

#31 Glöm inte bort somali. den långhåriga varianten av abessinier. Kolla bilden på min sajt, där ligger blå somalihanen Cherokee och njuter!
Kram, Sabina

#90 Det skulle ju inte skada om hon gick upp lite med tanke på att hon väger så pass lite. Ligger hon bredvid de två 12-veckor ungarna vi har här så är hon inte jättemkt större direkt.

#94 vilken vacker katt. :)
Men hennes dotter Zira kommer nog bli ganska mycket större tror jag..