Utställningsburar
Har en huskatt som jag planerar att ställa ut och jag undrar lite över burarna.
Var på husdjursmässa i Örebro i helgen och jag tror att alla burarna där var likadana, det skiljde bara i storleken på dom.
Undrar därför om man måste ha med sig en egen utställningsbur eller om man får en tilldelad sig på utställningen?
Jag vet att på illerutställningar så måste man ha med sig en egen men eftersom alla på mässan såg likadana ut så undrar jag bara lite över vad som gäller…
Så jag vet om jag måste skaffa mig en egen och isåfall, vilken är bäst..?
På bilden: Findus
Mvh Jessica
Du blir tilldelad en bur storlek på buren är
H 60 cm B 75 cm D 60 cm
läs på SVERAKS sida, va du ska tänka på inför en utställning det är en hel del
Okej, tack så mycket! :) Vad roligt det ska bli att ställa ut Findus :)
Hoppas Findus tycker det blir lika roligt
det är roligt med utställningar. Får önka dej lycka till
Ja, jag får hoppas att han tycker det blir roligt. Tack så mycket!
Vilken utställning har du anmält Findus till ?
Har inte anmält honom än, håller på att forskar runt så jag vet vad jag måste göra innan. Ska skaffa huskattsbevis och sånt först. Ska först och främst anmäla oss till Nerikes Kattklubb.
Min veterinär tyckte att det räckte med att vaccinera honom en gång mot kattpest och kattsnuva, att vaccinet är så bra nuförtiden att en omvaccinering om en månad igen inte var nödvändig. Om jag ställer ut Findus, måste jag vaccinera honom en gång till då om en månad igen eller får jag delta ändå..? Vet du det..?
Och jag håller på att forska om burskynken, hade köpt ett jättefint tyg på 200x120 cm som jag hade tänkt att lägga över buren lite snyggt men på dom hemsidorna jag läste på så står det en massa om att man ska ha skynkena i buren och så.. Måste man ha speciella burskynken och måste dom vara inne i buren? Får man lägga ett tyg över buren?
Ursäkta om jag bombarderar dig med frågor men jag är helt och hållet nybörjare när det kommer till utställningar :P
Jag hade mest tänkt att ställa ut honom någon gång för skojjs skull, måste man ha en ordentligt "pyntad" bur då..? Buren är väl inte det viktiga, det viktiga är väl katten :P
Tack på förhand :)
Du måste ha katten grundvaccinerad då är det 2 sprutor som gäller. Det måste gå 14 dagar efter vaccinationen oxå innan du får ställa ut Findus, han ska även vara chippsmärkt å kastrerad.
Använd det snygga tyget du köpt till en madrass på burgolvet. Mitt första burskynke gjorde jag av ett enfärgat underlakan så det behöver inte vara så häftigt.
Tyget sätter du fast på insidan av buren. ett tyg lägger du löst på burtaket.
Du kan ta redapå i din kattklubb om det är någon annan i klubben som ska på den planerade utställningen, som du kan få lite hjälp av när du befinner dej i utställningslokalen.
Okej, tack! :)
Findus är en huskatt så han är öronmärkt istället för chippad, har frågat om det en gång tidigare och då sa dom att det inte spelar någon roll..?
Då är han märkt så då är det OK.
Òkej, vad bra! :)
Kan förstå om det är lite andra regler för öronmärkning för raskatter (inte för att jag vet om det är det..), dom anses ju "finare".
Dom flesta huskatter har nog öronmärkning framför chip, vad jag tror iallafall.
Vad roligt det ska bli att ställa ut Findus, undrar hur det kommer gå :)
Han är en väldigt fin katt (fast det är väl i och för sig alla katter :P)
Alla katter är gudomliga…
Oavsett hur det går för dej på utställningen så är han ialla fall den finaste å bästa katten för dej
Har man den inställningen så tar man inte det där med utställning så gravallvarligt, det är roligt bara att träffa andra kattmänniskor
Precis, alla katter är gudomliga :)
Nä, precis. Tar det inte gravallvarligt, mest som en rolig grej, träffa folk och om man har tur, kanske få någon rosett som man kan sätta upp hemma :)

Tycker det e jätte kul att du skall börja ställa ut din kille. Ställer själv ut en del och min huskatt går det jätte bra för. Tycker att det är kul att komma ut o träffa folk o sedan lär man känna dem o så. =) Huskatterna brukar placeras brevid varandra med. Fast jag brukar ställa ut skogis med så jag brukar hamna vid dem.
Och det är alltid bättre att fråga än att gå oviss=) Så fråga på=)
Kan säga att burarna som var på husdjursmässan var annorlunda ställda än vanliga utställningar. Då är baksidan och sidorna stängda och man har tyg i buren som täcker väggarna. Har ingen bra bild på detta men nån annan kanske har.
Lycka till med allt och hoppas att vi ses vid en utställning=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z