MAINE COON BAD
Hur prepparerar ni era Connisar inför utställning?
shampoo, torkning, inpakningar…
jag har ragdoll´s som ja ställt men aldrig en Coonis förr så ja är lite borta på den fronten?

Har skogis och LH huskatt men jag vet att coon har en ganska fet päls o den behöver avfettas några omgångar o sedan att de skall ha en ganska mjuk och silkig päls jämnfört med skogis.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
varför finns det inget forum för Manie c det finns ju persier samt n.skog forum? skulle vart bra att få exakt bra tips om detta :) Jag har en MC korsning (omplasering/rädda livet katt) iaf han har inte så fet päls o har aldrig badat han men kan vara bra att veta lite bra tips ändå :) Hoppas du får lite tips från Mc ägare om detta

#2: Ja du det har väl inte kommit nån som är intresserad utav att öppna ett sådant forum. Men testa svenska katters diskussionsforum. Där finns det en del Mc ägare.
Kan berätta hur jag badar mina skogisar.
Först avfettar jag katten med ett medel som heter Goop i torr päls, och sedan så sköljer jag.Sedan använder jag Yes diskmedel en gång, tvålar in hela katten. Sköljer. Sedan så anväder jag ett kattschampoo som jag späder ut med vatten, detta använder jag två gånger med sköljning mellan. Sedan så tar jag kattbalsam på händerna och stryker över katten och under magen. Sköljer.
Sedan får katten torka lite grann inlindad i handdukar. Man skall inte gnugga katten torr då får den tovor. När den har torkat lite så kammar jag pälsen o sedan får katten själv torka en stund innan jag kammar igen o sedan kammar jag igen när katten är torr.
Sedan har man en snygg katt som inte behöver så mycket mer prep inför en utställning mer än lite kammning. Min huskatt använder jag andra schampoon på som gör pälsen mjukare. Och annat balsam. Och henne fönar jag med.
I kattaffären kan du alltid fråga personalen som borde veta hur och vilket shampoo man skall använda med=)
Lycka till =)
S*Luddhuvet´z

#4: Det gör de nog inte =) Och om de har åsikter om preppet så vet man ju det tills nästa gång och kan rätta till det=)) Lycka till på uställningarna=)
S*Luddhuvet´z

inga MCO folk här???