Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 855 ggr
Lakris_skruven
0

Hello..Ny kattägare, några tips..?

Har precis skaffat en liten svaet kattunge och är nybliven kattägare..:D Min familj har haft katt tidigare men inte jag…Så jag skulle gärna vilja ha lite tips, råd mm..Tex vilken kattmat som är bäst?(finns ju så många) Torrfoder eller blöt? Eller både och? Ja ni förstår..

Tack på förhand..

Anna

Basteto
0

Grattis till katt.

En erfarenhet jag har är att inte skämma bort dem med burkmat, och annat gott, allt för mycket. Hade en katt som vägrade äta torrfoder p.g.a. detta.

Jag brukar ge lite "blöt" mat på morgonen som de äter direkt. Sedan fyller jag med torrfoder, som inte är så "färskvarukritisk" som burkmat. som de kan äta under dagens gång.

Sessan1
0

Jag har hört, att om dom äter för mycket torrfoder kan dom få problem med njurarna? Vad är  sant om de då,Basteto?

Mina får ju både torrfoder och "blötmat"

Tass

Sessan1

SallyB
0

Grattis till din nya kompis! Det finns jättebra artiklar här på forumet om att skaffa katt, de flesta skrivna av vår eminenta Sajtvärd som har stor erfarenhet av katter i alla storlekar. Gå in under 'Artiklar' så hittar du mycket matnyttigt.

Jag har svårt för att nämna märken (tycker det inte är så relevant eg). Men som tumregel kan man säga att ju dyrare desto bättre kvalitet/dyrare råvaror. Dock är det så att alla foder som säljs som helfoder vare sig det är i djuraffär eller matvarubutiken, innehåller de mängder av olika näringsämnen en katt behöver (regleras av Jordbruksverkets foderlagstiftning). Dock kanske jag inte skulle rekommendera de allra billigaste som finns i matvarubutikens sortiment, pga att de ofta innehåller väldigt mycket spannmålsbaserat- och ganska lite animaliskt- protein. Men det är en god idé att vänja katten att äta olika saker (ex v både torrfoder och burkmat, liksom annat den kan få äta) redan som ung, eftersom katter är ganska svåra att få att prova nya saker som vuxna, om de inte är vana redan från början.

Lycka till med din nya kompis och välkommen hit till det här trevliga forumet.

Basteto
0

Sessan1:

Det beror på vad som finns i maten. Vissa produkter som inte hör hemma i maten "sliter" mer på njurarna. Men det är möjligt att det finns mer av sådant i torrfoder än blöt-mat.
Njursten finns det förebyggande ämnen mot i de mer kvalitativa torrfoderna idag.
Fast å andra sidan så förespråkade jag ju inte bara torrfoder. De får ju både ock, som jag skrev.

Torrfoder har många fördelar gentemot burkmat.
*Tandhygien - Genom att katten får knapra förebygger man tandsten.
*Fiberrikt - Kattens korta tarmar, behöver hjälp med att bryta ner vegetabilier.
*Toalukt - Torrfoder luktar inte lika illa när det kommer ut den andra änden.
*Det kan stå framme under hela dagen. Vilket är extra bra när det är kattungar, som äter massor av gånger under dagen.

Det finns säkert massa fördelar med burkmat också. Någon förespråkare för det som har en motlista mot min, så vi får en balans i "torrfoder vs blötmat"?

emsems
0

ett snabbt litet tips, köp riktig kattmat, inte den på ica… köp något från djuraffärer, otroligt mycket dyrare, men katterna mår så mycket bättre och älskar den verkligen.. själv föredrar jag royal canin

Scilla
0

Ärligt talat, jag kan faktiskt inte komma på någon fördel med mjukfoder förutom att katterna brukar tycka att det är smaskigt och det är lättätet för katter med dåliga tänder…

AgnetaK
0

Blötmat är bra eftersom det i stort bara innehåller kött och katter är köttätare! Glad Det vill säga, det innehåller det slags protein som de kan ta upp (animaliskt). Dessutom innehåller det mycket vatten, som är jättebra för katterna. Generellt brukar blötmatsförespråkarna (då menar jag de som satt sig in i detta med katters näringsbehov och kattmatens innehåll) rekommendera Mjaus burkar och tetrapak (dock ej den som heter Sunda målet, eftersom den inte alls är sund för katten då den innehåller spannmål och sånt som katter inte alls behöver - vilket ju torrfoder ockskå gör).

Men visst är det bekvämt med torrfoder… själv ger jag både och. Även om jag mer och mer tror på att torrfoder är en bekvämlighetsuppfinning och till stora delar säljs tack vare kraftig marknadsföring, som till stora delar åtminstone tidigare bestått av "burkmat är dåligt och dyrt, du bär hem en massa vatten!" och liknande.

Torrfodrena jag ger är Mjau och Eukanuba Lamb & Liver, sistnämnda innehåller mycket kött för att vara ett torrfoder. Mjau ger jag eftersom det av många anses vara likvärdigt med Royal Canin (eventuellt går det lite mer av Mjau-maten), men är ju mycket billigare och finns dessutom på de flesta Konsum och ICA-affärer, och är alltså lätt att få tag på, vilket kan vara fiffigt i vissa nödsituationer…

Lakris_skruven
0

Tack så jätte mycket för alla svar..:D

//Anna

Pia
0

Välkommen till Katter, Lakris_skruven/Anna!

Och ja, det här var ju en hel hoper bra svar. Och precis som Sally skrev, kika gärna runt i forumet och balnd artiklarna så hittar du säkert mycket matnyttigt.

Och fråga gärna om du undrar över något:)