Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 735 ggr
ingela78
0

vaccinering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om jag kan få några kloka råd om hur ofta man ska vaccinera katterna? Jag har vaccinerat dom mot kattsnuva och kattpest..

Anne
0

Är dina katter inne eller ute? Åker du på utställningar? Träffar de andra katter? 

Det finns olika meningar om hur ofta man ska vaccinera. En del tycker varje år, andra tycker vartannat. Personligen väljer jag vartannat för mina katter som bara är inne, och inte träffat andra katter. (Och absolut inga ovaccinerade.)

ingela78
0

Tack för svar.. Dom är ute katter, fast dom är inne större delen av dygnet men dom är ju iaf ute några timmar varje dag.. Har dom inte på utställning.. träffar andra katter vet jag inte men det gör dom väl ute om inte annat..

Honkatten va ett år i maj och hon fick ju två vaccinationer innan jag fick henne å då va hon 15veckor.. Sen fick hon en i måndags

Hankatten är två år på söndag å han fick oxå två innan jag fick han vid 12veckors ålder.. Även han fick i måndags..

Men jag undrar ju när det är dags igen?

MonicaLagerquist
0

Då skulle jag vaccinera dom om två år.

Stolt ägare till tre La permer

Zandra---83
0

Jag har fått veta av min vet. en gång om året. Så det är vad jag kommer att göra.

lev_livet_leende
0

Detsamma säger min vet. Och jag tänker hellre än gång för mycket än en gång för lite…

MonicaLagerquist
0

Fast att övervaccinera är inte alls bra.Jag håller mig till vartannat år för mina hemmakatter

Ratchaburi
0

Vad är det som är farligt med att övervaccinera menar du?

Zandra---83
0

#6 Men tror knappast att det skulle vara så faligt med varje år eftersom vetrinären säger det, dessa vetrinärer jag får till är mycket omtalade för att vara bra, hade det varit djursjukhuset här hade jag inte trott på det då de inte ens vet hur man ska behandla löss på råttor men de jag nu går hos har fått mycket bra kritik, jag liter dessutom mer på privata vetrinärer efter det jag fick uppleva på djursjukhuset än något annat. Så som sagt skulle jag ej tro att de skulle säga varje år om det hade varit farligt.

tuska
0

Mina utställningskatter vaccineras varje år, de andra gänget vart annat år.  De var ju inne på ett tag att utställningskatter även skulle klara sej med vartannat år, men har nu gått tillbaka till varje år med anledning att grannländerna har de bestämmelserna.

MonicaLagerquist
0

Tyvärr är kunskapen hos många veternärer inte alltid den bästa.Jag rekomenderar er att läsa SVAs rapport om vaccinering.

http://www.sva.se/upload/pdf/Djurhälsa/Katt/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Zandra---83
0

# 10 Åter igen skulle det varit djursjukhuset som sa det så hade jag ej trott på det, men att de jag nu går hos inte skulle ha kunskap om det tror jag inte för ett ögonblick på. De är väligt kunniga och bra på alla sätt. Så som sagt så litar jag fullt ut på dom.